Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Darbiniekiem
Pētniecība
Skolēniem

Piektdien, 25. septembrī, Zinātnieku nakts aktivitātes Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) centrālajā ēkā un anatomikumā četru stundu laikā apmeklēja aptuveni 1150 interesentu. Tā kā 2015. gads ir Starptautiskais gaismas gads, Zinātnieku nakts tēma šogad bija Gaisma, un RSU ikviens varēja uzzināt par gaismas nozīmi medicīnā, veselības aprūpē un sociālajās zinātnēs – kā gaisma ļauj izpētīt cilvēka organismu, kāda ir tās nozīme cilvēka redzes funkcionēšanā, kā gaisma palīdz video un fotogrāfijas tapšanā u. c. RSU Zinātnieku naktī piedalījās jau ceturto reizi.

RSU vērot, izzināt, uzzināt un piedalīties dažādās aktivitātēs bija ieradušies ne tikai individuāli apmeklētāji, bet arī ģimenes ar bērniem un klašu kolektīvi, sākot no pamatskolas mazākajām klasēm un beidzot ar 12. klases skolēniem, kuri paralēli interesei par Zinātnieku nakts aktivitātēm RSU pārstāvjiem jautāja par studiju iespējām universitātē un Jauno mediķu akadēmijas nodarbībām, kas sāksies 17. oktobrī.

No plkst. 18.00 līdz 22.00 Dzirciema ielā 16 ieradās aptuveni 800 interesentu, bet Anatomijas un antropoloģijas institūtu (anatomikumu) apmeklēja vairāk nekā 350 bērnu un pieaugušo. Tālākie pasākuma apmeklētāji bija atbraukuši no Alūksnes, Smiltenes, Limbažiem, Vecpiebalgas u. c.

RSU mācībspēki un studenti sagādāja daudz interesantu brīžu ne tikai tiem, kas pirmo reizi piedalījās Zinātnieku naktī, bet arī tiem, kuri jau vairākus gadus nāk speciāli uz mūsu universitāti.

RSU bija gan tādas aktivitātes, kas vairāk saistīja bērnu uzmanību, gan tādas, kas īpaši aizrāva pieaugušos. Fizikas katedras pārstāvja stāstījums un demonstrējumi, kas saistīti ar gaismu, kādu divu mazu bērnu tēvu bija aizrāvuši tik ļoti, ka viņš pat nebija pamanījis, ka ir noklīdusi viņa mazā meitiņa. Bērna izbīlis un raudas gan nebija ilgas, jo tēti drīz vien izdevās atrast.

Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedras mācībspēku eksperimenti vairāk piesaistīja vecāko klašu skolēnu un pieaugušo uzmanību.

Pie Oftalmoloģijas katedras pārstāvjiem pasākuma apmeklētāji varēja iepazīties ar acs uzbūvi, pārbaudīt redzi, uzzināt, kā mazināt acu slimību risku, un iepazīties ar diagnostikas ierīcēm, kurās tiek izmantota gaisma. Vairākas apmeklētājas cienījamos gados speciāli bija ieradušās RSU pārbaudīt savu redzi, un ne katram pusaudzim pārgalvniekam bija drosme šūt mākslīgo aci, kas izskatījās gluži kā īsta un atgādināja dažu labu skatu no šausmu filmas.

Bioloģijas un mikrobioloģijas katedrā ikviens varēja risināt krustvārdu mīklu, noklausīties izglītojošu stāstījumu par vīrusu saslimšanām, aplūkot mikroskopā dažādas baktērijas u. c.

Komunikācijas studiju katedras pārstāvji iesaistīja apmeklētājus multimediju satura – fotogrāfiju un videomateriālu – tapšanā, skaidrojot, kā gaismas īpašības palīdz medijiem informācijas apstrādē un nodošanā plašākai sabiedrībai.

Zobārstniecības fakultātes pirmsklīnisko mācību bāzē varēja iejusties zobārsta lomā un izmēģināt zobārstiem praksē nepieciešamās prasmes.

Necerēti lielu pasākuma apmeklētāju interesi raisīja arī RSU muzeja stūrītis K korpusa pirmā stāva gaitenī, kur līdz ar pastāvīgo muzeja ekspozīciju varēja aplūkot īpaši Zinātnieku naktij sagatavotos stendus un vizuālo materiālu – RSU vēsturiskās un mūsdienu fotogrāfijas, senās foto filmiņas un nelielu daļu no 120 000 muzeja krājuma negatīviem. Bērniem un jauniešiem liels pārsteigums bija vecais fotoaparāts Zenit un muzeja darbinieču stāstījums par to, cik ilgs laiks bija vajadzīgs, lai attīstītu filmiņu un izgatavotu fotogrāfijas.

Anatomikumā Zinātnieku nakts apmeklētāji varēja apskatīties Anatomijas un antropoloģijas institūta anatomisko, embrioloģisko preparātu un mulāžu kolekcijas muzeja ekspozīciju, kā arī mikroskopā izpētīt acs uzbūvi.