Pārlekt uz galveno saturu
BITF mērķstipendijas

Kopš šī studiju gada Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Medicīnas fakultātes studentiem patoloģijas un biopsiju studiju kursā kļuvis pieejams Latvijas medicīnas izglītībā vēl nebijis jaunievedums – iespēja patoloģiju apgūt virtuāli un interaktīvi. Idejas realizācijai nepieciešamos studiju materiālus izveidojuši Medicīnas fakultātes Patoloģijas katedras asistents Ervīns Vasko un profesore Ilze Štrumfa, saņemot Borisa un Ināras Teterevu fonda RSU studiju programmu modernizācijas mērķstipendiju par projektu Mācību mikropreparātu pilnīga digitalizācija patoloģijas un biopsiju kursā.

Projekta gaitā izstrādāti virtuālās mikroskopijas pamati: uz priekšmetstikla esošie audu griezumi pārveidoti interaktīvos digitālos attēlos, ar kuriem studenti var patstāvīgi strādāt – pētīt audu uzbūvi, lai aizraujošā veidā apgūtu nepieciešamās zināšanas vispārīgajā un speciālajā patoloģijā. "Vēlamies izteikt lielu pateicību visiem, kas projektā līdzdarbojās un to atbalstīja – Borisa un Ināras Teterevu fondam, Rīgas Stradiņa universitātei kā dinamiskai un inovācijām draudzīgai augstskolai, Patoloģijas katedras kolektīvam un mūsu brīnišķīgajiem studentiem," uzsver Ervīns Vasko un Ilze Štrumfa, kurus aicinām pastāstīt vairāk par metodes izveidi.

Kas ir virtuālā un interaktīvā patoloģija?

Ervīns Vasko (E. V.): Līdzīgi kā pilotiem nepieciešami lidmašīnu simulatori, tāpat medicīnas studentiem patoloģijas studijās kalpo virtuālie mikropreparāti. Izmantojot šo metodi, students darbojas ar ieskenēta audu griezuma elektronisku attēlu, ko virtuālajā vidē var pakļaut navigācijai un apskatīt dažādos palielinājumos. Virtuālajā mikropreparātā var pārvietoties analogi Google Maps satelīta uzņēmumiem. Atšķirībā no virtuālās kartes, kur mazākās detaļas ir mājas, auto un cilvēki, virtuālajā mikropreparātā var saskatīt šūnas un to sastāvdaļas, jo attēlu izšķirtspēja ir ļoti liela: no 200 līdz 3500 megapikseļiem (salīdzinājumam – ar viedtālruni uzņemto attēlu izšķirtspēja ir aptuveni 10 līdz 20 megapikseļi). Digitālie attēli ļauj studentam e-vidē rīkoties ar audu materiālu tikpat brīvi, kā agrākās paaudzes to darīja ar mikroskopu. Datorā, viedtelefonā vai planšetdatorā var analizēt šūnas struktūru un risināt medicīnas mīklas, piemēram, vai šī šūna ir labdabīga vai ļaundabīga, kāds ir tās proteīnu sastāvs, kāda ir pacienta diagnoze.

Kā radās ideja par šo metodi?

E. V.: Ar virtuālās mikroskopijas attēliem es pirmo reizi iepazinos Vācijā, Lībekas Universitātē, kur studēju kā Erasmus programmas students. Sākot padziļināti interesēties par digitālo patoloģiju, secināju, ka virtuālos mikropreparātus izmanto daudzas izcilas medicīnas universitātes. Piemēram, Stenfordā, Ņujorkā, Seulā, Kembridžā, Līdsā un Berlīnē šādus studiju materiālus lieto jau apmēram 10 gadu.

Kā notika mācību materiālu tehniskā sagatavošana?

E. V.: Lai audu materiāls būtu pieejams studentu datoros, planšetēs un telefonos, burvju recepte ir šāda: Borisa un Ināras Teterevu fonda atbalsts inovatīvai idejai, sadarbības partneru piedāvātais tehnoloģiskais risinājums, IT departamenta atbalsts, dzelžaina apņēmība paveikt iecerēto, RSU radošā darba vide un mūsdienīgi studenti. Projektā bija jāapvieno vairākas šī gadsimta tehnoloģijas, tai skaitā jāizmanto ārpus Latvijas pieejama moderna aparatūra, bet ne mazāk svarīga ir augstskolas un studentu atvērtība jaunumiem. Īpaši jāatzīmē mecenātu atbalsta morālais aspekts kā ētisks piemērs paveikt vairāk par plānoto, dalīties ar savu enerģiju, laiku un prasmēm.

Darbu sākām 2015. gadā, sagatavojot audu materiālus, kuros redzamas 50 dažādu slimību izpausmes. Tā kā prasīgās digitālās tehnoloģijas atklāj visus audu apstrādes defektus, kādi rutīnas mikropreparātos sastopami bieži, Patoloģijas katedras laborantiem šī projekta ietvaros bija jāiegulda daudz profesionālo prasmju un pacietības, iegūstot jaunus, nevainojami gludus audu griezumus uz priekšmetstikla. Arī vizualizācijas etapā bija jāpanāk īpaši kontrastains krāsojums. Pēc tam devāmies uz Nacionālo Patoloģijas centru Viļņā, Lietuvā, kur bija pieejams Aperio digitālais skeneris – aparatūra, kas mikropreparātu nolasa caur mikroskopam analogu optiskā palielinājuma sistēmu. Tādā veidā audi tika digitalizēti. No Lietuvas atgriezāmies ar 50 failiem 33 GB izmērā, kurus vajadzēja integrēt e-studijās. Izstrādājām anotācijas angļu un latviešu valodā, lai studenti saprastu, kas viņiem jāmeklē katrā virtuālajā mikropreparātā.

Izrādījās, ka darba sarežģītākā daļa vēl ir priekšā. Digitālo failu lietošanai vajadzīgas dārgas, licencētas programmas, bet mums bija nepieciešams izveidot legālu brīvpieejas platformu, kas ļautu šos failus ērti apskatīt. Vēlējāmies panākt, lai lietotājam nav nepieciešams lejupielādēt ne programmatūru, ne pašu failu, bet šādas pieredzes Latvijā nevienam nebija. Te mums izveidojās ļoti laba sadarbība ar RSU ITD Informācijas sistēmu nodaļu Kārļa Ašitoka vadībā, kurš šādu platformu izveidoja, un tagad studentu no virtuālā mikropreparāta e-studiju vidē šķir vien pāris peles klikšķu. Pašreiz virtuālie mikropreparāti ir atverami datorā, planšetē un viedtālrunī (Android, iOS). Jāatzīmē, ka dažādu ražotāju virtuālie skeneri ģenerē dažādu formātu virtuālos mikropreparātus; tāda failu daudzveidība var radīt problēmas praktiskajā lietojumā. Ar skatu nākotnē varam teikt, ka izveidotā platforma ļaus iestrādāt e-studijās šos dažādos failu formātus, līdz ar to RSU var attīstīt sadarbību ar dažādiem pakalpojumu sniedzējiem.

Kā agrāk tika mācīts patoloģijas un biopsiju kurss?

Ilze Štrumfa (I. Š.): Iepriekš patoloģiskās anatomijas un patoloģiskās fizioloģijas procesi tika mācīti nošķirti. Patoloģiskās anatomijas nodarbībās tika izmantoti optiskie mikroskopi, turklāt studenti lielāko nodarbības daļu pavadīja, zīmējot mikropreparātus. Kopš 2010. gada, pateicoties profesora Gunta Baha idejai par studiju kursu integrāciju, patoloģijas un biopsiju kursā tiek apvienota slimību morfoloģisko un fizioloģisko izpausmju apguve. Šī ir mūsdienīga, pasaulē atzīta medicīnas studiju metodika, jo slimība pacientā attīstās kā vienots process. Nākamais milzīgais kvalitātes lēciens bija pāreja no mikroskopa izmantošanas un mikropreparātu zīmēšanas uz digitālo apmācību ar t. s. tēmētajām mikrofotogrāfijām – slimības skarto audu attēliem. Tajā pašā laikā RSU izdevniecība sāka nodrošināt digitālās izdrukas, ko studenti izmantoja kā studiju materiālu. Studentiem vairs nebija jāzīmē, un viņi nodarbību laiku zīmēšanas vietā var mērķtiecīgi izmantot diskusijai par slimības patoģenēzi. Nākamais solis ir šī jaunā metode – virtuālā mikroskopija, kas tehnoloģiski ir Eiropas un pasaules līmenī.

Kādas ir virtuālās mikroskopijas priekšrocības, salīdzinot ar veco apmācības veidu?

E. V.: Pirmkārt, virtuālā mikroskopija ir aizraujoša, jo ļauj studentam iejusties detektīva lomā un atklāt patoloģisko procesu likumsakarības.

Apskatot interaktīvo digitālo mikropreparātu, students darbojas pats un sev ērtos apstākļos. Atšķirībā no mācību procesā pašreiz izmantotajām mikrofotogrāfijām, kuras mērķtiecīgi parāda vienu patoloģiskā procesa īpašību, virtuālajos mikropreparātos topošais ārsts redz visu slimības procesa daudzveidību. Piemēram, apskatot izoperēta kuņģa sieniņu, students var atklāt, kā kuņģa vēzis attīstās gļotādā no pirmsvēža stāvokļa, kā audzējs cauraug kuņģa muskuļslāni, ieaug nervos, asinsvados un limfvados un sasniedz limfmezglus.

Vienu un to pašu digitālo mikropreparātu vienlaicīgi var aplūkot neierobežots lietotāju skaits. Savukārt nodarbības laikā mikropreparāti ir apspriežami studentu grupā, nonākot līdz mīklas atminējumam. Virtuālā mikroskopija mudina jaunos kolēģus strādāt patstāvīgi un domāt loģiski.

Virtuālās mikroskopijas apguve sniedz iespēju studentam brīvi iejusties Eiropas medicīnas vidē, kur digitālo patoloģiju brīvi izmanto gan diagnostikā, gan klīniskās konferencēs un konsīlijos, gan zinātniskos pētījumos. Virtuālā patoloģija kā apmācības metode ir lietotājam draudzīga, jo atšķirībā no mikroskopa nerada redzes sasprindzinājumu, neprasa iemaņas darbā ar mikroskopu un ir brīvi pieejama elektroniskā vidē.

Kādas ir studentu atsauksmes?

I. Š.: Jau pirmajās dienās, kad ievietojām materiālus e-studijās, redzēju, kā studenti spēlējas savos telefonos ar failiem, jo tas ir kaut kas iepriekš neredzēts – attēli ir dzīvi, tajos var ceļot. Studenti spontāni nāca klāt un teica, ka viņiem ļoti patīk šī mīklu minēšana. RSU un Latvijas medicīnas izglītībā šī ir jauna lieta, mēs esam celmlauži.

Ir skaidrs, ka jaunā virtuālā mikroskopija nav nākusi kaut ko izspiest no studiju vides, bet gan papildināt esošos studiju materiālus. Students varēs salīdzināt, cik lielā mērā viņam mācībās palīdz līdzšinējās tēmētās mikrofotogrāfijas, kur parāda konkrētu vienu patoloģiju, un cik noderīgs ir patstāvīgs detektīva darbs. Pedagoģijai medicīnā jābūt daudzveidīgai.

E. V.: Modernās tehnoloģijas var ievērojami uzlabot, atvieglot un padarīt interesantāku studiju procesu. Ceļš līdz materiālu izveidei bija grūts, bet ir prieks, ka izstrādātie faili ir viegli pieejami, pārvaldāmi un baudāmi. Tas rada gandarījumu.

Vai jums ir arī citas idejas par mācību procesa uzlabošanu katedrā?

I. Š.: Dakteris Ervīns Vasko katedrā ir kā katalizators. Katedras docētājiem, redzot, ka inovācijas tiek ieviestas un veiksmīgi darbojas, parādījās ļoti daudzas jaunas darba idejas. Ir tik patīkami redzēt, ka kolēģu entuziasms aug! Es gan vēlētos uzsvērt, ka Patoloģijas katedras docētāju kolektīvs allaž bijis zinošs, atsaucīgs un atvērts inovācijām.

Idejas par jaunām mācību metodēm rodas darba gaitā – tās saka priekšā gan pati mācību programma, gan studenti. Patoloģijas un biopsijas kurss ir teorētiskā bāze visu slimību patoģenēzē. Mums viena gada laikā ir jāieliek teorētiskie pamati vēlākajām iekšķīgo slimību studijām, ķirurģijai, ginekoloģijai, neiroloģijai un daudzām citām nozarēm, tādējādi patoloģijas un biopsiju kurss ir milzīgs. Mācot mēs cenšamies saprast, kā studiju vielu izteikt pēc iespējas saprotamāk, kā šo milzīgo informācijas apjomu izklāstīt tā, lai students to izprastu un atcerētos – tā pats darbs dara darītāju. Turklāt RSU studenti ir ļoti pozitīvi, dinamiski, ieinteresēti un – nenoliedzami – gudri. Ja viņi tiek sadzirdēti, jauno kolēģu teiktajā ir ļoti vērtīgas idejas.