Pārlekt uz galveno saturu
Grāmatas

21. maijā nāk klajā Rīgas Stradiņa universitātes Komunikācijas fakultātes asociētās profesores un mediju ekspertes Andas Rožukalnes grāmata Latvijas mediju īpašnieki. Grāmata izdota elektroniskā formātā angļu valodā – Latvia’s media owners. A monograph on Latvia’s media system and the most important owners thereof.

Tā ir Latvijas vēsturē pirmā zinātniskā monogrāfija, kurā Latvijas mediju sistēmas kontekstā analizētas nozīmīgāko mediju īpašnieku stratēģijas. Grāmatā apkopota informācija par ziņu aģentūru, laikrakstu un žurnālu izdevniecību, radio un TV kanālu, kā arī interneta ziņu portālu, populārāko interneta vietņu un Latvijas reģionu mediju īpašniekiem. Izdevumā identificēti aktīvākie un ietekmīgākie īpašnieki, kuru darbība kopš 1991. gada līdz 2013. gada sākumam noteikusi mediju vides attīstību Latvijā.

„Man vienmēr gribējies saprast, kas rada mediju ietekmīgo un aizraujošo stāstu pamatu. Ir viegli pašus pirmos mediju satura centrā ieraudzīt žurnālistus un redaktorus. Bet lielākoties tieši mediju īpašnieki iecer mediju produktus, pieņem darbā profesionāļus, definē savu mediju organizāciju pārstāvētās vērtības. Mediju īpašnieku idejas, ambīcijas, mērķi un šo mērķu vārdā pieņemtie lēmumi pie mums nonāk kā viņu dibināto mediju saturs. Ja zinām, ka sabiedrību ietekmē mediju sniegtā informācija, kas gan var būt vēl svarīgāk, kā noskaidrot – kas ietekmē medijus?” saka A. Rožukalne.

Monogrāfijā publicētā informācija par Latvijas mediju īpašniekiem analizēta, izmantojot Latvijas Uzņēmumu reģistra datus, kas iegūti Lursoft datu bāzē laikā no 2010. gada augusta līdz 2013. gada februārim. Informācija par Latvijas mediju darbības kontekstu iegūta no tirgus, sociālo un mediju tirgus pētījumu aģentūras TNS Latvia publicētajiem datiem, grāmatā izmantota informācija, kas apkopota ziņu aģentūras LETA arhīvos un tās portālā nozare.lv, kā arī mediju publikācijās.

Kā norāda A. Rožukalne, ne tikai Latvijā, bet arī citās valstīs ir ļoti maz pētījumu, kas analizē mediju īpašnieku ietekmi un sabiedrības mijiedarbību. Lai iepazīstinātu starptautisko akadēmisko un mediju vidi ar nozīmīgām Latvijas mediju īpašnieku darbības likumsakarībām, grāmata izdota angļu valodā e-grāmatas formātā, kas būs pieejams Latvijas un starptautiskajās e-grāmatu tirdzniecības vietnēs.

Sākot no 21. maija, grāmata ir pieejama Amazon.com Kindle formātā. Savukārt, sākot no 23. maija, grāmata būs iegādājama iBookStore, Samsung Readers Hub un Amazon.com citos formātos. Grāmata būs lasāma visās digitālajās ierīcēs – viedtālruņos, planšetdatoros, datoros, dažādu firmu e-grāmatu lasītājos.

Grāmatas izdevējs ir apgāds Zinātne, un grāmata nāk klajā Frīdriha Eberta fonda finansiālu atbalstu.