.
Starpkultūru komunikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.10.2020
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_067 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Bibliotēkzinātne | Mērķauditorija: | Veselības vadība; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Deniss Hanovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Komunikācijas fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | Anda Rožukalne | ||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, kfko![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir vecināt studentu kritisku, analītisku domāšanu un paplašināt kultūras kompetenci Latvijas globalizētas sabiedrības un kultūru dažādības apstākļos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Laiks un telpa starpkultūru komunikācijas procesā. Vieslekcija: Rīgas sinagogas apmeklējums un Ebreju kultūras nama apmeklējums. Lekciju vadīs Gita Umanovska. Tiekamies pie sinagogas! Adrese: Vecrīga, Peitavas iela 6/8. Vīriešiem jābūt cepurei vai lakatam vai šallei ar ko apsegt galvu! Laiks tiks paziņots īsi pirms lekcijas, lūdzu sekot e-pastiem! | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 2.00 | cits | |||||||
3 | Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | “Citādība”, ienaidnieka tēls un politiskais protests kultūrā. Dž. Batlere un dzimtes koncepts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Radikālās kultūras. Skinhedi – ideoloģija vai kostīms? Radikālisms un vizuālais tēls – pretrunas un pārsteigumi? „Zaļie skinhedi” un Skinhedi pret rasismu. Studentu darbu prezentācijas par pilsētas subkultūrām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Citādais, impērija un kultūrpolitika: postkoloniālisma teorijas un politikas analīze. Nācijas jēdziens mūsdienu sabiedrībā. Komerciālais patriotisms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Radikālās kultūras. Skinhedi – ideoloģija vai kostīms? Radikālisms un vizuālais tēls – pretrunas un pārsteigumi? „Zaļie skinhedi” un Skinhedi pret rasismu. Studentu darbu prezentācijas par pilsētas subkultūrām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Citādais, impērija un kultūrpolitika: postkoloniālisma teorijas un politikas analīze. Nācijas jēdziens mūsdienu sabiedrībā. Komerciālais patriotisms. | Lekcijas | 0.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Ekspedīcija pa Rīgas telpu, analizējot subkultūras, kas tiks apspriesta studentu grupās klātienē; studenti raksta esejas par izvēlēto tēmu (tēmu saraksts kursa aprakstā e-studijās). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1 – 10 ballu sistēmā, pēc prezentācijas grupās, eseju kvalitātes un pēc eksāmena atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst priekšstatu par kultūras pagriezieniem. | ||||||||
Prasmes: | Prasmes veidot analīzi par kultūrdažādību, interpretēt ar teorētiskiem tekstiem, veidot diskusiju par kultūru politiku Latvijā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti ir kompetenti veidot nostāju starpkultūru jomā, reaģēt uz rasisma izpausmēm, veidot pilsonisko pozīciju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gircs K. Kultūru interpretācija. – Rīga: 1998., lpp. 10.-37. | ||||||||
2 | Hallam E., Street B. Cultural encounters – representing “otherness”. – pp. 1 – 10. | ||||||||
3 | Liotārs Ž. F. Postmodernais stāvoklis. Pārskats par zināšanām. Rīga, 2008. - lpp. 68-113. | ||||||||
4 | Castells M. The Rise of the Network Society. – pp. 429 – 468. | ||||||||
5 | “Bīstamie sakari: seno fobiju šodiena Latvijā” (krājums ir e-studijās pdf formā) | ||||||||
6 | Nora P. Between Memory and History. Representations, Vol. 26 Spring, 1989, pp. 7-24. | ||||||||
7 | Skudra O. Historical Themes and Concepts in the Newspapers Diena and Vesti Segodnya in 2009. In: Muižnieks N. The Geopolitics of History. Pp. 139-175. (no pdf faila „10. nodarbībai) | ||||||||
8 | Dribins L. Citādais un svešais nacionālo attiecību skatījumā. Multikulturalisms Latvijā: teorija un prakse. – lpp. 42. – 50. | ||||||||
9 | Apinis V. Iecietība jūdaismā: ebreji attieksmē pret pasauli un citādo. Tēraudkalns V. Skulte I., Hanovs D. (red.) Antisemitisms un islamofobija Latvijā – pagātne, aktuālā situācija, risinājumi. – Rīga, 2006. – 18. – 28. lpp. | ||||||||
10 | Cimdiņa A. Dissidence and Soviet Latvian Poetry: the 1960s. In: Rebellion and Resistance, 2009. – pp. 85-101. | ||||||||
11 | Ārente H. Totalitārisma izcelsme. – lpp. 415 – 468. | ||||||||
12 | Habermas J. Struggles for Recognition in the Democratic Constitutional State In: Taylor C. Multiculturalism, pp. 107-148. | ||||||||
13 | Mohammadi – Sreberny A. The Many Cultural Faces of Imperialism. In: Beyond cultural imperialism : globalization, communication and the new international order / ed. by Peter Golding and Phil Harris. – pp. 49 – 68. | ||||||||
14 | Hanovs D. Can postcolonial theory help explain Latvian politics of integration? Reflections on contemporary Latvia as a postcolonial society, 2016, In: Journal of Baltic Studies 47(1):1-21 | ||||||||
15 | Smith A. D. The Rites of Nation: elites, mases and the re-enactment of the national past. p. 21-37. In: The Cultural Politics of Nationalism and Nation Building, Routledge, 2014. | ||||||||
16 | Castells M. Cities and Social Theory. – Blackwell, pp. – 34 – 70. | ||||||||
17 | Kluczewska-Klich B. Public Space and Private Places within the City. In:Frontiers and Identities. Cities in Regions and Nations, 2008. – pp. 17- 28 | ||||||||
18 | Zirne S. Par katliem un dvēselēm:ēdiena gatavošana un dzimte urbānā latviešu mājsaimniecībā. lpp. 157-174. Dzimtes konstruēšana II., Rīga, 2014. | ||||||||
19 | Heath J., Potter A. Nation of Rebels. Why Countercultures became Consumer Cultures. – pp. 98-134. | ||||||||
20 | Chevalier M., Mazzalovo G. Pro Logo. Brands as a factor of progress.- pp.70.-88. | ||||||||
21 | Tisenkopfs T. Izraidīšana no supermarketa. Uzburtā vieta. Rīga, 2007. - lpp. 74-90. | ||||||||
22 | Mitter P. The Hottentot Venus and Western Man: reflections on the construction of beauty in the West. – pp. 35 – 50. | ||||||||
23 | Dei F. Gender and roles from an anthropologist`s point of view. In: Political systems and definition of gender roles. – Pisa, 2001. – pp. 225 – 233. | ||||||||
24 | Forst R. A critical theory of multicultural toleration. In: Laden A., Owen D. (eds.) Multiculturalism and Political Theory. – Cambridge, 2007. – p. 292-303. | ||||||||
25 | Barry B. Culture and Equality. An Egalitarian Critique of Multiculturalism. Harvard, 2001. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Belohradsky V. Drei Dämonen.// Lettre internationale. Nr. 96/2012. S. 36-38. | ||||||||
2 | Bowman-Grieve L., Exploring “Stormfront”: A Virtual Community of the Radical Right // Studies in Conflict & Terrorism, Vol. 32, No. 11, 2009. 989-1007 | ||||||||
3 | Gasser U., Palfrey J. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. New York., 2008 | ||||||||
4 | Gerstenfeld P., Grant D., Chiang C., Hate Online: A Content Analysis of Extremist Internet Sites //Analyses of Social Issues and Public Policy, Vol. 3, No. 1, 2003. P. 38 -39. | ||||||||
5 | Fengshu Liu, ‘Politically indifferent’ nationalists? Chinese youth negotiating political identity in the internet age // European Journal of Cultural Studies, February 2012: 15, P. 55 | ||||||||
6 | Muiznieks N. (ed.), How Integrated is Latvian Society? Riga, 2010. | ||||||||
7 | Muiznieks N., Zelče V. (red.), Karojošā piemiņa. 16. marts un 9. maijs. Rīga, 2011. | ||||||||
8 | Sampedro V., Introduction: New Trends and Challenges in Political Communication// The International Journal of Press/Politics, Vol. 16, No. 4, 2011.- P. 431-439. | ||||||||
9 | Annus, E. 2012. The Problem of Soviet colonialism in the Baltics. Journal of Baltic Studies, Vol. 43, Number 1: 21-45 | ||||||||
10 | Assmann, J. 2000. Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen [Cultural memory. Script, remembering and political identity in early high cultures]. Frankfurt am Main: Becksche Reihe. | ||||||||
11 | Assmann, A. 2012. “Transformatsii novogo rezhima vremeni” [Transformations of the new time mode]. Novoe Literaturnoe Obozrenie, 116: 16–31. | ||||||||
12 | Bal, M. 2006. Kulturanalyse [Analysis of Culture]. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch. | ||||||||
13 | Bhabha, H. K. 1994. The Location of Culture. New York: Routledge. | ||||||||
14 | Birgerson, S. M. 2002. After the Breakdown of a Multi-ethnic Empire: Russia, Successor States and Eurasian Security. Conn: Praeger. | ||||||||
15 | Buck-Morss S. Theorizing Today: The Post-Soviet Condition. Accessed February 15, 2013. | ||||||||
16 | Chakrabarty, D., 2000. Provincializing Europe. Postcolonial Thought and Historical Difference. Princeton: Princeton University Press. | ||||||||
17 | Chibber, V., 2013. Postcolonial Theory and the Specter of Capital. London, New York: Verso. | ||||||||
18 | Cooper, F. 2012 Kolonialismus denken: Konzepte und Theorien in kritischer Perspektive [Thinking Colonialism: Concepts and Theories from a Critical Perspective]. Frankfurt: Campus. | ||||||||
19 | Cooper, F. 2005. “Postcolonial Studies and the Study of History.” In Postcolonial studies and beyond, edited by Loomba, A., Kaul, S., Bunzl, M., Burton, A., Esty, J., 401–422. Durham and London: Duke University Press. | ||||||||
20 | Galbreath, David J. Still "Treading Air"? Looking at the Post-Enlargement Challenges to Democracy in the Baltic States. Demokratizatsiya. Winter 2008, Vol. 16 Issue 1: 87-96. | ||||||||
21 | Grabher, G. and Stark, D., eds. 1997. Restructuring Networks in Post-Socialism: Legacies, Linkages and Localities. Oxford: Oxford University Press. | ||||||||
22 | Götz N., Hackmann J. 2003. Civil Society in the Baltic Sea Region. Aldershot: Ashgate Publishing Limited. | ||||||||
23 | Hanovs, D., Teraudkalns, V. 2012. “Denying the Other in the Cyber Space: Democracy and Political Culture in Latvia. Analysis of the Internet Campaign “For Mother Tongue” (November 2011)”. In Ethnicity. Towards the Politics of Recognition in Latvia | ||||||||
24 | Hanovs, D. 2011. “What Should be Done with the Other? Ethnic Diversity in Integration Policy in Latvia.” Ethnicity 4: 33–54. | ||||||||
25 | Hanovs, D. 2011. “Latvian Parliamentary Elections 2011: Virtual Democracy, Flash Mobs and the Rise of “National Alliance”. Ethnicity 5: 24–42. A | ||||||||
26 | Etkind, A., Uffelmann, D., Kukulin, I., eds. 2012. Tam, vnutri. Praktiki vnutrennei kolonizatsii v kul’turnoi istorii Rossii [There, inside. Internal Colonization Practices in the Cultural History of Russia], 6–52. Moscow: Novoe literaturnoe obozreni | ||||||||
27 | Ījabs, I., 2013. “No mīļotajiem nešķirieties” [Don’t Part With Your Loved Ones]. Rigas Laiks, February. | ||||||||
28 | Mintaurs, M. 2012. “Katram var but savs prieksstats par taureni” [Everyone may have their own idea of a butterfly. Latvju teksti 10. | ||||||||
29 | Nora P. 1998. Zwischen Geschichte und Gedächtnis [Between History and Memory]. Frankfurt am Main: Fischer. | ||||||||
30 | Neimanis, G. J. 1997. The Collapse of the Soviet Empire: A View from Riga. London: Praeger. | ||||||||
31 | Račevskis, K. 2006. K. Towards a Postcolonial Perspective on the Baltic States In Baltic Postcolonialism. On the Boundary of Two Worlds: Identity, Freedom, and Moral Imagination in the Baltics. edited by Kelertas, V. 165-186. Amsterdam/ New York: Rod |