Pārlekt uz galveno saturu

Veselības aprūpes preču zinības

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2023 11:39:07
Par studiju kursu
Kursa kods:ZFTK_023LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācijaMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Džamila Romančuka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Lietišķās farmācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, zftkatrsu[pnkts]lv, +371 67061547
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas33
Kopā kontaktstundas33
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas cilvēka anatomijā, normālajā fizioloģijā, bioloģijā, fizikā un ķīmijā, farmaceitiskajā farmakoloģijā.
Mērķis:
1. Iegūt zināšanas par veselības aprūpes preču daudzveidību, uzbūvi, uzglabāšanas un realizācijas noteikumiem. 2. Izprast veselības aprūpes preču lomu un nozīmi pacientu aprūpē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības aprūpes preču zinības kā studiju kurss. Inhalatori, to pielietošana farmaceitiskajā aprūpē.Nodarbības2.00auditorija
2Asinsspiediens un tā mērīšana.Nodarbības1.00MITC
3Stomas aprūpes piederumi.Nodarbības1.00MITC
4Glikometri un insulīna ievadīšanas ierīces.Nodarbības1.00MITC
5Pārsienamie līdzekļi un brūču kopšana.Nodarbības1.00MITC
6Higiēnas preces aptiekā.Nodarbības1.00auditorija
7Diētiskā un bērnu pārtika, to nozīme uzturā.Nodarbības1.00auditorija
8Papildierīces balsta un kustību orgāniem. Medicīnas ierīces dažādu indikāciju gadījumā.Nodarbības1.00auditorija
9Acu pilieni. Ierīces un aparāti redzes orgānu funkcionālai pārbaudei un korekcijai.Nodarbības1.00auditorija
10Modernās tehnoloģijas un to virzība personalizētajā medicīnā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentiem patstāvīgi jāiepazīstas ar veselības aprūpes preču asortimentu, kas nopērkams aptiekās. Patstāvīgi sagatavot prezentāciju par vienu no izlozētām tēmām, atspoguļojot farmaceitu kā padomdevēju lomu attiecīgo ierīču lietošanā un izvēlē, vai kā hipertensijas pacientu un inhalatoru lietotāju līdzestības veicinātāju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Praktisko iemaņu novērtēšana lomu spēļu laikā un darbā ar manekenu, atbilstīgi prasmju detalizētam aprakstam prasmju sarakstā. Elektroniski testi nodarbību laikā un nākamajā nodarbībā par prezentācijās un video redzamo teorētisko ierīču lietošanas pamatojumu. Eksāmens: akumulējošs eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Mācēs sistematizēt veselības aprūpes preces. 2. Spēs aprakstīt konkrētu medicīnisko ierīču darbības teorētiskos principus, spēs aprakstīt atšķirības dažādu ierīču izmantošanai.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Pratīs izmantot prasmju sarakstā definētās ierīces. 2. Spēs piemērot un ieteikt individuālam pacientam piemērotākās veselības aprūpes preces – pratīs pareizi izmērīt asinsspiedienu, lietot inhalatorus, krājtelpas, insulīna ievadīšanas ierīces, glikometrus. 3. Spēs veikt ekspresdiagnostiku, kompetences ietvaros komentēt tās rezultātus un sniegt rekomendācijas klienta turpmākai rīcībai.
Kompetences:1. Spēs izskaidrot un parādīt pacientam medicīnisko ierīču (inhalatoru, insulīna ievadīšanas ierīču, glikometru) lietošanu. 2. Spēs vērtēt pacienta prasmes lietot ierīci pašaprūpei un sniegt rekomendācijas lietošanas uzlabošanai. 3. Spēs organizēt un veikt veselības aprūpes, profilakses un veselības veicināšanas produktu izplatīšanu un lietošanas uzraudzību.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Asinsspiediena noteikšanaA - Iesācēja līmenis
2Breezhaler inhalatoru izmantošanaA - Iesācēja līmenis
3Diskus inhalatoru izmantošanaA - Iesācēja līmenis
4Fiksētu devu spiediena inhalatoru ar krājtelpu izmantošanaA - Iesācēja līmenis
5Fiksētu devu spiediena inhalatoru ar krājtelpu un sejas masku izmantošanaA - Iesācēja līmenis
6Fiksētu devu spiediena inhalatoru bez krājtelpas izmantošanaA - Iesācēja līmenis
7Genuair inhalatoru izmantošanaA - Iesācēja līmenis
8Glikometra izmantošanaA - Iesācēja līmenis
9Handihaler inhalatoru izmantošanaA - Iesācēja līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Harman, R. J. 2002. Patient Care in Community Practice, 2nd edition. London: Pharmaceutical Press. (akceptējams izdevums)
2Scullion, J., Fletcher, M. 2018. Inhaler Standards and Competency Document. [viewed 24.05.2018.].
3Delivery of aerosol asthma medications in adults and adolescents.
4National Asthma Council Australia. 2017. Australian Asthma Handbook, version 1.3. South Melbourne.
5National Asthma Education and Prevention Program. 2007. Expert Panel Report 3 (EPR-3): Guidelines for the Diagnosis and Management of Asthma–Summary Report 2007. The Journal of Allergy and Clinical Immunology. (akceptējams izdevums)
6Dalby, R., N., Eicher, J., Zierenberg, B. 2011. Development of Respimat Soft Mist Inhaler and its clinical utility in respiratory disorders. Med Devices (Auckl), vol.4, 145-155. doi: 10.2147/MDER.S7409 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Kaneshiro, N. K. 2016. How to use an inhaler - with spacer. MedlinePlus
2Kaneshiro, N. K. 2016. How to use an inhaler - no spacer. MedlinePlus.
3Pickering, T. G. et al. 2005. Recommendations for Blood Pressure Measurement in Humans and Experimental Animals. Circulation, volume 111, issue 5. Available from: http://circ.ahajournals.org
4Amoore JN, Scott DH. 2000. Can simulators evaluate systematic differences between oscillometric non-invasive blood-pressure monitors? Blood Pressure Monitoring, volume 5, 81–89.
5Chunli Liao, Ying Qin. 2014. Factors associated with stoma quality of life among stoma patients. ScienceDirect. Availbale from: https://www.sciencedirect.com
6Berard, L. et al. 2015. Recommendations for Best Practice in Injection Technique, 2nd Edition. FIT Forum for Injection Technique Canada.
Citi informācijas avoti
1Dažādi veselības aprūpes preču katalogi.