Pārlekt uz galveno saturu

Sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.09.2023 12:52:07
Par studiju kursu
Kursa kods:ZFTK_050LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Elita Poplavska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Lietišķās farmācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, zftkatrsu[pnkts]lv, +371 67061547
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas15
Kopā kontaktstundas17
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas42
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Farmakoloģijā, farmakoterapijā, saskarsmes psiholoģijā, farmaceita ētika.
Mērķis:
1. Apgūt farmaceitiskās aprūpes principus. 2. Attīstīt konsultēšanas kompetenci par pareizu un drošu zāļu lietošanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pacienta un farmaceita komunikācija: komunikācijas modeļi, pacienta perspektīva, veiksmīgas sadarbības priekšnoteikumi un šķēršļi. Farmaceita – ārsta komunikācija.Lekcijas1.00auditorija
2Komunikācijas struktūrelementi: sarunas uzbūve, aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, informācijas sniegšana.Nodarbības1.00auditorija
3Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
4Neverbālā komunikācija. Emocijpratība un empātija. Motivējoša intervija.Nodarbības1.00auditorija
5Sarežģītās sarunas: komunikācijas situāciju “laboratorija”.Nodarbības2.00auditorija
6Farmaceitiskās aprūpes jēdziens. Aprūpes process un zāļu terapijas problēmu klasifikācija.Lekcijas1.00auditorija
7Farmaceitiskās aprūpes plāna veidošana. Profesijas jēdziens un ētika.Lekcijas1.00cits
8Pacientu konsultēšana par bezrecepšu zālēm. Pacientu ar hroniskām slimībām farmaceitiskā aprūpe.Lekcijas1.00auditorija
9Farmaceitiskā aprūpe. Aprūpes jēdziens. Pacientu pieredze veselības aprūpes un zāļu lietošanas procesā.Nodarbības1.00cits
10Konsultācijas struktūra. Recepšu un bezrecepšu zāles.Nodarbības1.00auditorija
11Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.Nodarbības5.00auditorija
12Konsultēšana par recepšu zālēm.Nodarbības6.00auditorija
13Praktiskā nodarbība ar pacientu-aktieri.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pacienta un farmaceita komunikācija: komunikācijas modeļi, pacienta perspektīva, veiksmīgas sadarbības priekšnoteikumi un šķēršļi. Farmaceita – ārsta komunikācija.Lekcijas1.00auditorija
2Komunikācijas struktūrelementi: sarunas uzbūve, aktīvā klausīšanās, jautājumu uzdošana, informācijas sniegšana.Nodarbības1.00auditorija
3Komunikācijas veidi un īpatnības ar dažāda vecuma, dzimuma un temperamenta, atšķirīga sociālekonomiska un atšķirīgu kultūru stāvokļa pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
4Neverbālā komunikācija. Emocijpratība un empātija. Motivējoša intervija.Nodarbības1.00auditorija
6Farmaceitiskās aprūpes jēdziens. Aprūpes process un zāļu terapijas problēmu klasifikācija.Lekcijas1.00auditorija
7Farmaceitiskās aprūpes plāna veidošana. Profesijas jēdziens un ētika.Lekcijas1.00cits
8Pacientu konsultēšana par bezrecepšu zālēm. Pacientu ar hroniskām slimībām farmaceitiskā aprūpe.Lekcijas1.00auditorija
10Konsultācijas struktūra. Recepšu un bezrecepšu zāles.Nodarbības1.00auditorija
11Konsultēšana par bezrecepšu zālēm.Nodarbības3.00auditorija
12Konsultēšana par recepšu zālēm.Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Filmas analīze, zināšanu atkārtojums – situāciju analīze, situāciju uzdevumu veidošana, trīs intervijas/ konsultācijas ar pacientiem, farmaceitiskās aprūpes plāna prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgajiem darbiem – ieskaitīts/neieskaitīts, OSKE vērtēšanas kritēriji pieejami e-studijās.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (OSKE)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (OSKE)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošais zina: farmaceitiskās aprūpes definīciju un principus, zāļu terapijas problēmu klasifikāciju, atšķirības starp dažādiem komunikācijas modeļiem, diferenciāldiagnostikas principus farmaceitiskās aprūpes ietvaros.
Prasmes:Studējošais prot: identificēt veiksmīgas sadarbības nosacījumus un šķēršļus, noskaidrot pacienta/klienta vajadzības, zāļu lietošanas problēmu (-as), blakus saslimšanas, patreiz un iepriekš lietotās zāles, formulēt indikāciju, klasificēt zāļu terapijas problēmas, formulēt zāļu terapijas mērķi, analizēt pacienta/klienta pieredzi un izmantot to konsultācijas procesā, skaidrot pareizu zāļu lietošanu un uzglabāšanu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām, skaidrot iespējamās blakusparādības un to risināšanas/novēršanas iespējas, skaidrot iespējamās mijiedarbības un to risināšanas/novēršanas iespējas, izmantot uz pierādījumiem balstītu, aktuālu informāciju.
Kompetences:Aptiekas apmeklētāju konsultēšana par bezrecepšu un recepšu zālēm.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Zāļu terapijas pārskata izveidošanaA - Iesācēja līmenis
2Zāļu terapijas pārskata izveidošanaB1 - Pamatlīmenis
3Zāļu terapijas problēmas identificēšanaA - Iesācēja līmenis
4Zāļu terapijas problēmas identificēšanaB1 - Pamatlīmenis
5Zāļu terapijas problēmas identificēšanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Addison, B., Brown, A., Edwards, R., Gray, G. Minor Illness or Major Disease. 6th edition. Pharmaceutical Press, 2016.
2Dynamed, uz pierādījumiem balstīta medicīnas datubāze
3Poplavska, E., Ardava, E. Konsultācija aptiekā. Sociālās farmācijas un farmaceitiskās aprūpes kursa metodiskie norādījumi, 2015.
4Francis, S. Anne, Smith, F., Malkinson, J. Integrated Pharmacy Case Studies. Pharmaceutical Press, 2015.
5Ārvalstu studentiem/For international students
6Addison, B., Brown, A., Edwards, R., Gray, G. Minor Illness or Major Disease. 6th edition. Pharmaceutical Press, 2016.
7Francis, S. Anne, Smith, F., Malkinson, J. Integrated Pharmacy Case Studies. Pharmaceutical Press, 2015.
Papildu literatūra
1Beardsley, R. S., Kimberlin, C. L., Tindall, W. N. Communication Skills in Pharmacy Practice. 5th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2019
2Berger, B. A. Communication Skills for Pharmacists: Building Relationships, Improving Patient Care. Jobson Medical Information LLC, 2009.
3Berger, B. A., Villaume, W. A. Motivational Interviewing for Health Care Professionals. A Sensible Approach, American Pharmacists Association, 2013.
4Cipolle, R. J., Strand, L. M., Morley, P. C. Pharmaceutical care practice. 3rd edition. McGraw Hill, 2012.
5Hardy, J. Patient Assessment in Pharmacy: A Culturally Competent Approach. Jones and Bartlett Learning, 2016.
6Judy, A., Brock, S. A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2000.
7Miller, W. R., Rollnick, S. Motivational interviewing: preparing people for change. 2nd edition. New York: Guilford Press, 2013.
8Omārova, S. Cilvēks runā ar cilvēku. Kamene, 2009.
9Rovers, J. P. Currie, J. D. eds. A Practical Guide to Pharmaceutical Care. American Pharmaceutical Association, 2003.
10Silverman, J., Kurtz, S., Draper, D. Skills for Communicating with Patients. 3rd edition. Radcliffe Publishing, 2005.
11Ārvalstu studentiem/For international students
12Beardsley, R. S., Kimberlin, C. L., Tindall, W. N. Communication Skills in Pharmacy Practice. 5th edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2019
13Berger, B. A. Communication Skills for Pharmacists: Building Relationships, Improving Patient Care. Jobson Medical Information LLC, 2009.
14Berger, B. A., Villaume, W. A. Motivational Interviewing for Health Care Professionals. A Sensible Approach, American Pharmacists Association, 2013.
15Hardy, J. Patient Assessment in Pharmacy: A Culturally Competent Approach. Jones and Bartlett Learning, 2016.