.
Vides zinības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.09.2022 09:15:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_051 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sabīne Grīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, bioloģijā, mikrobioloģijā, fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par dažādiem vides komponentiem, faktoriem, to nozīmi un ietekmi uz indivīda veselību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība. Vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Kaitīgie vides faktori. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Vides faktoru pozitīvā ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Starojuma veidi. Nejonizējošais un jonizējošais starojums. Elektromagnētiskais starojums, infrasarkanais starojums, to ietekme uz veselību. Ultravioletais starojums, tā iedarbība. Preventīvie pasākumi starojuma ietekmes mazināšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas. Slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori, mikroklimata novērtējums. Ūdens kā vides sastāvdaļa. Ūdens fizioloģiskā, higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Ūdens un augsnes piesārņojums un tā ietekme uz veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Nepietiekama apgaismojuma ietekme uz veselību. Apgaismojuma mērījumu veikšana. Mūsdienu pētījumi par zilās gaismas spektra daļas iedarbību uz cilvēka veselību. Mūsdienu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iedarbība uz cilvēka fizisko un garīgo veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darba vides riska faktori. Medicīnas iestāžu vide. Veselības veicināšana darba vietās. Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība. Vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Kaitīgie vides faktori. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Vides faktoru pozitīvā ietekme uz cilvēka veselību. Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Starojuma veidi. Nejonizējošais un jonizējošais starojums. Elektromagnētiskais starojums, infrasarkanais starojums, to ietekme uz veselību. Ultravioletais starojums, tā iedarbība. Preventīvie pasākumi starojuma ietekmes mazināšanai. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Gaiss kā vides sastāvdaļa. Gaisa piesārņojums un tā ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēmas. Slimo ēku sindroms. Mikroklimats un tā noteicošie faktori, mikroklimata novērtējums. Ūdens kā vides sastāvdaļa. Ūdens fizioloģiskā, higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Ūdens un augsnes piesārņojums un tā ietekme uz veselību. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
4 | Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Nepietiekama apgaismojuma ietekme uz veselību. Apgaismojuma mērījumu veikšana. Mūsdienu pētījumi par zilās gaismas spektra daļas iedarbību uz cilvēka veselību. Mūsdienu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iedarbība uz cilvēka fizisko un garīgo veselību. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Darba vides riska faktori. Medicīnas iestāžu vide. Veselības veicināšana darba vietās. Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | E-testu izpilde. Patstāvīga uzziņas avotu analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • Atbilžu aktualitāte un kvalitāte e-testos. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izprast un izskaidrot vides veselības principus, mērķus un metodes. | ||||||||
Prasmes: | Atpazīt visizplatītākos vides faktorus, kas var izraisīt vides slimības. | ||||||||
Kompetences: | • Atpazīt vides faktoru ietekmi uz cilvēka veselību, • Risināt vides veselības problēmas savā darba vietā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vides veselība. Sast. Eglīte M. 2008. Rīga, 696 lpp. | ||||||||
2 | Dundurs J. Environmental and occupational medicine. RSU, 2014. |