Pārlekt uz galveno saturu

Bioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 14:44:45
Par studiju kursu
Kursa kods:BUMK_024LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:BioloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agrita Puzuka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bmkatrsu[pnkts]lv, +371 67061584
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas zināšanas vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai.
Mērķis:
Nodrošināt studentiem teorētisko zināšanu bāzi bioloģijā, akcentējot tos bioloģijas aspektus, kas svarīgi sabiedrības veselības speciālistam.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Šūna kā organisma pamatvienība. Eikariotu šūnas uzbūves elementi, to uzbūves īpatnības, funkcijas, patoloģija.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Ģenētiskās informācijas uzglabāšanas iespējas. DNS. Hromatīns. Hromosomas.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Molekulārās bioloģijas pamati. DNS replikācija. Gēnu ekspresija: transkripcija, translācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Šūnas cikls, tā regulēšana. Šūnu dalīšanās (mitoze, mejoze). Šūnas nāve.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Gametoģenēze (ooģenēze, spermatoģenēze). Apaugļošanās bioloģiskais pamats. Teratogēnu ietekme uz embriju attīstību.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Ģenētikas pamati. Mendeļa likumi. Mono-, di, poli-hibrīdiskā krustošana. Analizējošā krustošana. Alēlisko gēnu mijiedarbība.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Gēnu mijiedarbība. Nealēlisko gēnu mijiedarbības veidi. Gēnu saistība.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Pazīmju iedzimšanas tipi. Autosomālā iedzimšana. Ar dzimumu saistītā iedzimšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Mainība, tās ietekme uz indivīdu un populāciju. Gēnu, hromosomu, genoma mutācijas, to sekas.Lekcijas1.00E-studiju vide
10Gēnu un vides loma pazīmju izcelsmē. Multifaktoriālais iedzimšanas tips.Lekcijas1.00E-studiju vide
11Dabiskās izlases un gēnu dreifa ietekme uz populāciju. Populāciju ģenētika.Lekcijas1.00E-studiju vide
12Ekoloģija. Ekoloģisko pētījumu pamatnozares un metodika. Limitējošie faktori.Lekcijas1.00E-studiju vide
13Abiotiskie faktori – gaisma, temperatūra un mitrums.Lekcijas1.00E-studiju vide
14Biomi, veidi, raksturojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
15Populācijas un biocenozes.Lekcijas1.00E-studiju vide
16Bioloģiskā daudzveidība. Dabas aizsardzības pamatjautājumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
17Prokariotu un eikariotu šūnas uzbūve (mikropreparātu analīze). Organoīda defekts - cēlonis cilvēka patoloģijai (grupu darbs/diskusija).Nodarbības1.00auditorija
18Plazmātiskās membrānas īpašības. Augu un dzīvnieku šūnas osmotiskās īpašības (pagaidu preparāti, laboratorijas darbs).Nodarbības1.00auditorija
19Kodols. Hromosomas (mikropreparāti). Kariogrammas analīze. Ģenētiskās informācijas realizēšana (grupu darbs/diskusija).Nodarbības1.00auditorija
20Mitoze dzīvnieku un augu šūnās (mikropreparāti un shēmu analīze). Gametoģenēze (mikropreparāti un shēmu analīze).Nodarbības1.00auditorija
21Pārbaudes darbs (šūna).Nodarbības1.00E-studiju vide
22Uzdevumu risināšana: Mendeļa ģenētika, gēnu mijiedarbība.Nodarbības1.00auditorija
23Uzdevumu risināšana: gēnu mijiedarbība, gēnu saistība.Nodarbības1.00auditorija
24Pazīmju iedzimšanas tipu analīze. Ģimenes ciltskoka sastādīšana un analīze (pastāvīgais / grupu darbs)Nodarbības1.00auditorija
25Gēnu, hromosomu, genoma pārmaiņas. Diskusija. Uzdevumu risināšana.Nodarbības1.00auditorija
26Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Diskusija. Uzdevumu risināšana.Nodarbības1.00auditorija
27Populāciju ģenētika. Diskusija. Uzdevumu risināšana.Nodarbības1.00auditorija
28Pārbaudes darbs (ģenētika).Nodarbības1.00E-studiju vide
29Ekoloģisko pētījumu līmeņi. Organismu pielāgošanās limitējošiem faktoriem. Situāciju analīze (uzdevumi studiju e-vidē).Nodarbības1.00E-studiju vide
30Biomu, populāciju, biocenožu analīze. Diskusija (uzdevumi e-studiju vidē).Nodarbības1.00E-studiju vide
31Grupu darbu “Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācijas un diskusija.Nodarbības1.00auditorija
32Pārbaudes darbs (ekoloģija).Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi jāapgūst videolekciju saturs, lai izpildītu e-testus un protokolus. Jāsagatavo patstāvīgais darbs "Organoīdu defekts - iemesls cilvēka patoloģijai" un patstāvīgais darbs „Ģenētiskās informācijas realizācijas procesi” prezentācijas, pēc noteiktiem, iepriekš izrunātiem kritērijiem. Ārpus kontaktstundām 1. semestrī jāizstrādā individuālais darbs „Kādas dzimtas ciltskoks” un jāiesniedz tas e-semināra formātā, ar tam sekojošu cita kolēģa darba izvērtēšanu. Izmantojot zināšanas par multifaktoriālo iedzimšanas tipu, jāizanalizē vides un gēnu loma kādas multifaktoriālas pazīmes izcelsmē, un savi novērojumi jāprezentē nodarbībā. Ārpus kontaktstundām 2. semestrī jāsagatavo grupu darba „Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācija, kā arī izmantojot e-semināra formātu jānovērtē divu citu kolēģu sagatavotu grupu darbi.
Vērtēšanas kritēriji:
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude (e-testi), prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus (e-protokoli). Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas trīs kolokvijos (kopā 1. un 2. semestrī). Semestra noslēgumā students var saņemt ieskaiti, ja e-testu/e-uzdevumu un kolokvijos saņemto vērtējumu vidējā atzīme ir virs 4 ballēm. Eksāmena vērtējumu veido kumulatīvā atzīme (e-testu/e-uzdevumu atzīmju un kolokviju atzīmju kopsavilkums - vidējais vērtējums, ja kādu kolokviju kārto atkārtoti, tad aprēķinā iekļauj arī nesekmīgās). Ja studentu neapmierina kumulatīvais vērtējums, tad ir iespēja kārtot mutisku eksāmenu (par visu kursa vielu, gan rudens, gan pavasara semestru tematiem), atbildot uz trim plašiem jautājumiem un risinot vienu ģenētikas uzdevumu. Eksāmenā saņemtais vērtējums ir galīgais, pat, ja tas ir zemāks kā kumulatīvais vērtējums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, šūnas kā dzīvo organismu pamatvienības uzbūvi, funkcijām un darbības traucējumiem, ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un slimību attīstībā, nelabvēlīgo vides faktoru ietekmi uz cilvēka organismu dažādos tā organizācijas līmeņos un ontoģenēzes etapos, dzīvo organismu nozīmi dabā un cilvēka dzīvē, dzīvo organismu mijiedarbību ar vidi, tai skaitā cilvēka mijiedarbību ar vidi, dabas aizsardzību, it īpaši Latvijā, Latvijas un pasaules vides problēmām.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs iemaņas darbā ar gaismas mikroskopu un preparātu sagatavošanā mikroskopijai, kā arī vienkāršu ģenētisko varbūtību aprēķinu veikšanu, lai prognozētu iespējamo ģenētiskās pataloģijas pārmantojamības risku, izmantot ekoloģisko pamatpētījumu metodes praktiskajās nodarbībās lauku praksē.
Kompetences:Kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par cilvēku kā bioloģisku būtni un izpratni par cilvēka vietu dzīvajā dabā un saikni ar to.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lekciju materiāls (e-studijās)
2Krūmiņa A., Baumanis V. Eikariotu šūnu bioloģija, RSU izdevniecība, 2015
3Turnpenny P.D., & Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics, 2022
4Melecis V. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2011 (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Balodis V Ģ u.c., Rokasgrāmata bioloģijā, Zvaigzne ABC, 2015
Citi informācijas avoti
1The New England Journal of Medicine (NEJM)
2Madera S. Bioloģija I, II un III daļa, Zvaigzne ABC, 2001.