.
Bioloģija un ģenētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.03.2020 09:45:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_026 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Ģenētika | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Madara Auzenbaha | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, ķīmijā vidusskolas līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu; par ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un homeostāzes nodrošināšanā; par procesu nozīmību šūnas līmenī, no kura ir atkarīga organisma funkcionēšana kopumā; sagatavot studentus citu kursu apguvei. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips. Šūnas dzīves cikls, tā regulācija un kontrole. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanās traucējumi. Šūnu nāve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mejoze. Gametoģenēze. Gametoģenēzes traucējumi. Apaugļošanās un implantācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābes, to uzbūve, funkcijas. Gēns kā hereditātes pamatvienība. Cilvēka genoma raksturojums. DNS replikācija. Transkripcija. Translācija. Ģenētiskais kods. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mainība. Fenotipiskā un genotipiskā mainība. Mutācijas, to veidi. Hromosomu struktūras un skaita izmaiņas, to klīniskās sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti. Mikropreparātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Transports caur plazmatisko membrānu. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Šūnas kodola uzbūve. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Amitoze. Šūnu nāve. Mikropreparātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Šūnu dalīšanās veidi. Mejoze. Gametoģenēze. Mikropreparātu analīze. Interaktīvie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kolokvijs: šūnu bioloģijā. Hereditātes molekulārais pamats. Nukleīnskābes. DNS replikācija. Transkripcija, translācija. Ģenētiskais kods. Klīnisko gadījumu uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Dominants un recesīvs pārmantošanās veids, uzdevumi, kas balstīti uz Mendeļa likumiem un gēnu saistību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Ciltskoku analīze. Ar iedzimšanas tipiem saistītie klīniski-ģenētiskie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kolokvijs: ģenētikā. Mājas darbs: ciltskoku analizēšanas prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips. Šūnas dzīves cikls, tā regulācija un kontrole. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanās traucējumi. Šūnu nāve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mejoze. Gametoģenēze. Gametoģenēzes traucējumi. Apaugļošanās un implantācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābes, to uzbūve, funkcijas. Gēns kā hereditātes pamatvienība. Cilvēka genoma raksturojums. DNS replikācija. Transkripcija. Translācija. Ģenētiskais kods. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mainība. Fenotipiskā un genotipiskā mainība. Mutācijas, to veidi. Hromosomu struktūras un skaita izmaiņas, to klīniskās sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti. Mikropreparātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Transports caur plazmatisko membrānu. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Šūnas kodola uzbūve. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Amitoze. Šūnu nāve. Mikropreparātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Šūnu dalīšanās veidi. Mejoze. Gametoģenēze. Mikropreparātu analīze. Interaktīvie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kolokvijs: šūnu bioloģijā. Hereditātes molekulārais pamats. Nukleīnskābes. DNS replikācija. Transkripcija, translācija. Ģenētiskais kods. Klīnisko gadījumu uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Dominants un recesīvs pārmantošanās veids, uzdevumi, kas balstīti uz Mendeļa likumiem un gēnu saistību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Ciltskoku analīze. Ar iedzimšanas tipiem saistītie klīniski-ģenētiskie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kolokvijs: ģenētikā. Mājas darbs: ciltskoku analizēšanas prezentācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Nodarbībās tiek apskatīts būtiskāko lekcijās aplūkoto teorijas tēmu praktiskais pielietojums. Katrā nodarbībā izpildītās aktivitātes (mikropreparātu zīmējumi, secinājumu formulējums, ģenētikas uzdevumu risināšana, prezentācija utt.) tiek novērtētas ar atzīmi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ja apmeklētas visas lekcijas, kontroldarbu un praktisko nodarbību vidējā atzīme ir ≥ 8, tad eksāmens nav jāliek, un šī atzīme tiek ierakstīta e-sekmēs. Ja vērtējums ir < 8, tad lekciju apmeklējuma, kontroldarbu un nodarbību vidējā atzīme sastādīs 50% no eksāmena vērtējuma, savukārt otrus 50% veidos atzīme par rakstiskā eksāmena jautājumu atbildi. Ja students nav apmeklējis 20% no kursa lekcijām un nodarbībām, tad jākārto eksāmens. Eksāmenā saņemtā atzīme būs kursa gala vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par bioloģisko procesu likumsakarībām un patoloģiju ģenēzi. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti apgūs prasmi strādāt ar mikroskopu, analizēt un parakstīt novērojumus, kā arī risināt ģenētikas uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iemācās analizēt situācijas medicīniskajā ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | S. Madera. -Bioloģija. I, II un III daļa, R, Zvaigzne ABC, 1998 | ||||||||
2 | T. D. Pollard, W. C. Earnshaw - Cell biology, 2nd edition, Saunders, Elsevier, USA, 2008 B. Alberts et al. -Molecular biology of the cell, 5th edition, Garland Science, NY&London, 2008 V. Zalcmane, P. D. Turnpenny, S. Ellard - Emery's elements of medical genetics, 12th edition, Elsevier, Churchill Livingstone, 2005. | ||||||||
3 | R. L. Nussbaum, R. R. McInnes, H. F. Willard - Thompson & Thompson. Genetics in Medicine, 7th edition, Saunders, 2007 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | V. Groma. -Šūnas ultrastruktūra, R, Rīgas Stradiņa Universitāte, 2001 | ||||||||
2 | T. Strachan, A. P. Read - Human molecular genetics, Garland Science, 3rd edition, 2004 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.ncbi.nlm.nih.gov |