.
Molekulārā un šūnu bioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.02.2024 10:32:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_061 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Molekulārā bioloģija | Mērķauditorija: | Bioloģija; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zanda Daneberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas bioloģijā un ķīmijā (saskaņā ar Valsts vispārējās vidējās izglītības standartu). | ||||||||
Mērķis: | Dot studējošajiem zināšanas par molekulārajiem procesiem šūnā, kā arī izpratni par cilvēka genoma funkciju traucējumu lomu patoloģiju etioloģijā, attīstīt studējošo prasmes molekulārās bioloģijas metožu apgūšanā, palīdzēt izprast iegūto teorētisko zināšanu izmantošanu medicīnā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads molekulārajā bioloģijā. Molekulārās bioloģijas centrālā dogma. Eikariotiskās un prokariotiskās šūnas. Informācijas glabāšana šūnā. Nukleīnskābes, to ķīmiskā uzbūve, struktūra un funkcijas. DNS replikācija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Kodols un mitohondriji, to uzbūve un funkcijas. Hromosoma, haromatīns, tā uzbūve un veidi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Eikariotu un prokariotu genoms – gēnu uzbūve, struktūra un funkcijas. Ģenētiskais kods. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Informācijas realizēšanas sistēma eikariotiskā un prokariotiskā šūnā – transkripcija, translācija. Proteīnu procesēšana. Proteīnu uzbūve un funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Informācijas realizēšanas sistēmas regulācijas molekulārie mehānismi – epiģenētika un epigenomika. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Cilvēka genoma variācija. Ģenētiskā variācija un mutāciju process, tā ietekme uz cilvēka patoloģiju. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Citoskelets, tā uzbūve un funkcijas. Eikariotisko un prokariotisko šūnu dalīšanās – mejoze un mitoze. Ģenētiskā materiāla rekombinācija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Šūnas dzīves cikls, tā regulācijas mehānismi. DNS reparācijas mehānismi. Šūnas novecošanas un bojāejas molekulārie mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | Gametoģenēzes un apaugļošanās molekulārie mehānismi, ietekme uz cilvēka patoloģijas veidošanos. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
10 | Šūnu funkciju molekulārie mehānismi – vielu transports. Intracelulārais transports. Mazu molekulu, jonu un makromolekulu transmemebranālais transports. Endomembrānu sistēma, tās uzbūve un funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
11 | Šūnu funkciju molekulārie mehānismi – šūnu komunikācija. Signālu intracelulāra un ekstracelulāra pārnese. Ekstracelulārais matrikss, tā uzbūve un funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
12 | Molekulārās bioloģijas in vitro metožu pielietojums medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
13 | Praktiskā nodarbība Nr. 1. Eikariotisko šūnu kodols, DNS. Cilvēka metafāzes hromosomu mikroskopēšana. Kariotips. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
14 | Praktiskā nodarbība Nr. 2. Molekulārās bioloģijas un epiģenētikas uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
15 | Kolokvijs I. Zināšanu pārbaude par lekciju Nr. 1. – 6. un praktisko nodarbību Nr. 1. – 2. tēmām. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
16 | Praktiskā nodarbība Nr. 3. Kariokinēzes stadiju noteikšana (mikroskopijas slaidi). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
17 | Praktiskā nodarbība Nr. 4. Gametoģenēze, nobriedušas dzimumšūnas (mikroskopijas slaidi). | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | Praktiskā nodarbība Nr. 5. Vielu transports eikariotiskās šūnās. Šūnu signālu pārneses sistēmas. Dažādu signālceļu analīze. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
19 | Praktiskā nodarbība Nr. 6. Molekulārās bioloģijas in vitro metožu pielietojums medicīnā – gadījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
20 | Kolokvijs II. Zināšanu pārbaude par lekciju Nr. 7. – 12. un praktisko nodarbību Nr. 3. - 6. tēmām. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls darbs ar lekciju un nodarbību materiāliem, ieteicamo literatūru, atbilstoši lekciju un nodarbību tematikai. Zinātnisko publikāciju analīze, studiju kursa izpratnes padziļināšanai (ja nepieciešams). Pēc studiju kursa pabeigšanas, aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursu “Molekulārā un šūnu bioloģija” beidzot, studenti kārto eksāmenu. • Pārbaudes forma – tests, kuru veido: daudzizvēļu jautājumi; atbilstības jautājumi; īsu atbilžu jautājumi; pareizi/nepareizi jautājumi, īsi, atvērta tipa jautājumi. Gala vērtējums ir eksāmena atzīme. • Studentam ir iespējams automātiski saņemt kumulatīvo vērtējumu kā gala vērtējumu, ja: - sekmīgi un paredzētajā laikā kārtojis kolokvijus. Kārtojot kolokviju atkārtoti, vidējā katra kolokvija atzīme ir vismaz 4. - kumulatīvais vērtējums ir sekmīgs. • Kumulatīvo gala vērtējumu aprēķina no kolokvijos saņemtām atzīmēm (70%), praktisko nodarbību protokolu vērtējuma (24%) un praktisko nodarbību testiem (6%). • Kārtojot eksāmenu, gala vērtējums ir eksāmena atzīme. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs izskaidrot molekulārās bioloģijas centrālo dogmu, tās lomu eikariotu un prokariotu šūnu funkciju nodrošināšanā. Zinās informācijas realizēšanas sistēmas darbības principus, tās regulāciju un funkcionālo nozīmi eikariotos un prokariotos. Spēs aprakstīt galvenos molekulāros mehānismus normālas šūnas funkciju nodrošināšanai, kā arī pamatot šūnu funkciju traucējumu sekas. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izmantot gaismas mikroskopu, pratīs plānot eksperimentu un veikt šūnu funkciju novērošanu. Studenti iegūs prasmes veikt molekulārās bioloģijas metodes – nukleīnskābju izdalīšanu un polimerāzes ķēdes reakciju – un interpretēt iegūtos rezultātus. Balstoties uz zinātniskās literatūras analīzi, studenti spēs apkopot būtiskāko informāciju un varēs korekti pielietot molekulārās bioloģijas jēdzienus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, teorētiskās zināšanas apvienojot ar prasmēm, spēs tās integrēt citu preklīnisko un klīnisko kursu apgūšanā. Studējošie varēs attiecināt šūnu funkciju traucējumus uz organisma patoloģiju kopumā. Izpratīs genoma struktūrālo un funkciju traucējumu lomu slimību etioloģijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Krūmiņa A., Baumanis V. Eikariotu šūnu bioloģija. Rīga, RSU, 2015. (latviešu plūsmas studijām /for studies in Latvian) | ||||||||
2 | Bruce A., et al.- Molecular biology of the cell 6th edition or later. New York, NY: Garland Science, Taylor and Francis Group, 2015. | ||||||||
3 | Pollard T. D., Earnshaw W. C. – Cell Biology. 2nd ed., Saunders, Elsevier, 2017 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pasternak J.J. – An introduction to human molecular genetics : mechanisms of inherited diseases. Wiley-Liss, 2005. | ||||||||
2 | Cooper G.M., Hausman R.E.- The cell.A Molecular approach. 6th ed.,ASM press, 2013 | ||||||||
3 | William. S. Klug, M.R. Comings - Concepts of Genetics. 10th ed. – Prentice Hall, 2014. | ||||||||
4 | Pierce B.A. Genetics: a conceptual approach. 5th ed., W.H. Freeman, 2014. | ||||||||
5 | Iwasas J. and Marshall W. - Karp`s Cell Biology, John Wiley & Sons; 8th Edition, Global edition, 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Internet. NCBI (DNA &RNA, Genetics&Medicine, Genes &Expression, Genomes&Maps). | ||||||||
2 | Lodish H, Berk A, Zipursky SL, et al. Molecular Cell Biology. 4th edition. New York: W. H. Freeman; 2016. | ||||||||
3 | The Cell: A Molecular Approach. 2nd edition. Cooper GM. Sunderland (MA): Sinauer Associates; 2013. |