Pārlekt uz galveno saturu

Informācijpratība I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2022 11:18:57
Par studiju kursu
Kursa kods:B_011LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Sabiedrības veselība; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daiga Spila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bibliotēka
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekaatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas12
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Mērķis:
Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un sabiedrības veselības informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un sabiedrības veselības informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos.Lekcijas1.00datorklase
2Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs DSpace.Nodarbības1.00datorklase
3E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, AccessPharmacy, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs.Nodarbības1.00datorklase
4Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Atsauces, to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja. RSU noteikumi atsauču veidošanai. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana.Nodarbības1.00datorklase
5Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. Atsauču veidi. Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana.Nodarbības1.00datorklase
6Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed rīki: Žurnālu datubāze, Konkrētu rakstu meklēšana, MeSH datubāze, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilno tekstu izgūšana.Nodarbības1.00datorklase
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos.Lekcijas1.00datorklase
2Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs DSpace.Nodarbības1.00datorklase
3E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, AccessPharmacy, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs.Nodarbības1.00datorklase
4Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Atsauces, to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja. RSU noteikumi atsauču veidošanai. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana.Nodarbības1.00datorklase
5Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. Atsauču veidi. Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana.Nodarbības1.00datorklase
6Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed rīki: Žurnālu datubāze, Konkrētu rakstu meklēšana, MeSH datubāze, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilno tekstu izgūšana.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un sabiedrības veselības informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas medicīnas un veselības sporta jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un sabiedrības veselības un veselības sporta nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu e-grāmatu, tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences:Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
2Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. Pieejams tiešsaistē: http://www.rsu.lv/images/stories/dokumenti/publikacijas/13-…
3Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. Pieejams tiešsaistē: http://www.rsu.lv/images/stories/dokumenti/publikacijas/12-…
4The NCBI handbook [electronic publication]. [cited 2022 August 25]; Available from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=handbook
5Thomas N, Franklin L, Crow S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library [e-book]. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. Available from: eBook Academic Collection (EBSCOhost) http://web.b.ebscohost.com/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3…
Papildu literatūra
1Berkman, Robert I. Find It Fast : Extracting Expert Information From Social Networks, Big Data, Tweets, and More. Information Today, 2015. (EBSCO)
2Freedman T. Coming of age: an introduction to the NEW worldwide web [electronic publication]. [cited 2020 May 25]; Available from http://edu.blogs.com/edublogs/files/Coming_of_age.pdf
3Teaching Information Literacy and Writing Studies : Volume 2, Upper-Level and Graduate Courses, edited by Grace Veach, Purdue University Press, 2019. (EBSCO)
4Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO)
Citi informācijas avoti
1Apmācību ceļvedis Informācijpratība [Elektronisks resurss]. (2022.12.06).