.
Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2023 11:07:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_083 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vladimirs Voicehovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomijā un fizioloģijā, zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; zināšanas no medicīnas filozofijas un bioētikas; zināšanas no ievada studiju procesā; zināšanas no argumentācijas pamatiem. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu. Attīstīt studējošo spējas izvēlēties konkrētajā klīniskajā situācijā adekvātu komunikācijas formu un veidu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Komunikācija kā klīniskā pamatprasme: Medicīniskās komunikācijas definīcija, ievads, teorētiskie aspekti. Ar veselību saistīta dzīves kvalitāte. E-ārstēšana. Katedras, slimnīcas un nodaļas noteikumi. GMP principi, medicīniskā dokumentācija, ārsta palīga loma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ārsta-pacienta attiecības. Komunikācija ar pacientiem ar kognitīvām problēmam, ar trauksmi. Komunikācija ar pacientiem ar atkarībām. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Konflikta situācijas, krīzes situācijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Valodas problēmas. Kulturālās, reliģiskās, diētas (uztura) problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Medicīniskās komunikācijas juridiskie aspekti, ārsta tiesības un pacienta tiesības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Ievešana klīnikā. Medicīniskās komunikācijas ētiskie aspekti. Medicīnas deontoloģija. Ārsta biroja dizains. Diskusija. Ārsta tēls. Lomu spēle. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Historia morbi (subjektīvā daļa). “Pirmais pacients” – lomu spēle. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Komunikācija ar veselības aprūpes speciālistiem (kā pacientiem un kā kolēģiem). ISBAR protokols. Komunikācija ar pacientu ģimenes locekļiem. Komunikācija ar internetā izglītotiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Vecuma problēmas: komunikācija ar pediatriskiem pacientiem, ar geriatriskiem pacientiem. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Komunikācija ar mirstošiem pacientiem. Kübler-Ross sēru modelis. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Komunikācija ar pacientiem ar hroniskām slimībam. CCM (Chronic Care Model). Sliktās ziņas paziņošana. SPIKES protokols. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Komunikācija ar pacientiem ar funkcionālām problēmam (akls, mēms, ar afātiskiem traucējumiem, u.c). Komunikācija ar ITN pacientiem. “voICe” un “Small Talk Intensive Care” aplikācijas. Vizīte klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Palīdzības sniegšana emocionālo traumu gadījumā, krīzes situāciju risināšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Historia morbi – Status praesens objectivus communis – Inspectio – Vispārīgā medicīniskā izmeklēšana. Pamata klīniskās prasmes. Darbs grupās. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
15 | Historia morbi: vizīte klīnikā, prakse ar pacientiem. Diskusija, kopsavilkums. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Ieteikumu izstrāde komunikācijai konkrētā situācijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību ieskaite, kurā studējošie prezentē kādu no kursa laikā apskatītām tēmām padziļinātā formā. PowerPoint prezentācija (10 – 15 min.). Students uzrāda izpratni par prezentējamo tēmu un apliecina spējas izvirzītās problēmas risināt reālās klīniskās situācijās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais spēs demonstrēt: • izpratni komunikācijas sfērā un aprakstīt ētikas teorētisko atziņu sasaisti ar ārstnieciskās darbības lietišķiem aspektiem; • izpratni par saskarsmes saturu, formām un veidiem ārsta praktiskajā darbā; • orientēšanos ārsta saskarsmes īstenošanas veidos dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais pratīs: • komunicēt ar pacientu un viņu tuviniekiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; • izvēlēties atbilstošu saskarsmes formu pacienta izmeklēšanā un ārstēšanas kontrolē atkarībā no pacienta vecuma, dzimuma, temperamenta, etniskās un reliģiskās piederības; • izvēlēties atbilstošāko komunikāciju pēc formas un satura dažādās klīniskās situācijās. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais: • Spēs komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par profesionāliem jautājumiem, panākot personu veselībai, sabiedrībai vai videi labvēlīgus risinājumus. • Spēs profesionāli vadīt sarunas ar pacientiem un viņu tuviniekiem, izvērtējot problēmu un tajā iesaistītās personas. • Veiks situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā. • Spēs analizēt situācijas, argumentēt, loģiski noformulēt un izskaidrot savu viedokli. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Allen, James F. Health Law & Medical Ethics for Healthcare Professionals. Boston: Pearson, 2012 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Back, Anthony Arnold, Robert Tulsky, James. Mastering Communication with Seriously Ill Patients. Cambridge University Press, 2009 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017 | ||||||||
4 | Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2006 (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Karpova Ā., Plotnieks I. Personība un saskarsme. Rīga, 1984 (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Kupčs J. Saskarsmes psiholoģija : saskarsmes būtība – Rīga: Zvaigzne ABC, 1997 (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2018 | ||||||||
8 | Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2010 (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
10 | Lloyd, Margaret Bor, Robert. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2018 | ||||||||
11 | Coulehan J., Block M. The Medical Interview: Mastering Skills for Clinical Practice. Davis Company, 2006 (akceptējams izdevums) | ||||||||
12 | Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2017 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011 | ||||||||
2 | Allen, Judy Brock, And Susan A. Healthcare Communication Using Personality Type: Patients Are Different! Routledge, 2013 | ||||||||
3 | Barker, Philip J. Mental Health Ethics. Taylor & Francis Routledge, 2011 | ||||||||
4 | Benedetti F. The Patient's Brain: the Neuroscience behind the Doctor-Patient Relationship. Oxford; New York: Oxford University Press, 2011 | ||||||||
5 | Christianson, Jon Warrick, Louise H. Physician Communication with Patients: Research Findings and Challenges. University of Michigan Press, 2012 | ||||||||
6 | Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo. Harrison's Principles of Internal Medicine, 18th edition. McGraw-Hill, 2021 | ||||||||
7 | EACH homepage / database | ||||||||
8 | England, Carole Morgan, Ransolina. Communication Skills for Midwives: Challenges in Everyday Practice. McGraw-Hill Education, 2012 | ||||||||
9 | Feldman M., Christensen J. Behavioral Medicine: A Guide for Clinical Practice. 2020. | ||||||||
10 | Groopman J. How Doctors Think. Houghton Mifflin Harcourt Trade & Reference Publishers, 2008 | ||||||||
11 | Heritage, John Maynard, Douglas W. Drew, Paul. Communication in Medical Care: Interaction between Primary Care Physicians and Patients. Cambridge University Press, 2006 | ||||||||
12 | Jackson J.C. Ethics in Medicine. Cambridge, UK;Malden, MA: Polity, 2006 | ||||||||
13 | Lasmane S., Milts A., Rubenis A. Ētika. Rīga, Zvaigzne ABC, 1995 | ||||||||
14 | Omārova S. Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga, Kamene, 2009 | ||||||||
15 | Parrott, Roxanne. Talking about Health: Why Communication Matters. Wiley-Blackwell, 2009 | ||||||||
16 | Pilnick, Alison Hindmarsh, Jon Gill, Virginia Teas. Communication in Healthcare Settings: Policy, Participation and New Technologies. Wiley-Blackwell, 2010 | ||||||||
17 | Pīzs A. Ķermeņa valoda. – Rīga, Jumava, 2014 | ||||||||
18 | Roter, Debra L. Hall, Judith A. Doctors Talking with Patients/Patients Talking with Doctors: Improving Communication in Medical Visits (2nd Edition). ABC-CLIO, 2006 | ||||||||
19 | Sanders L. Every Patient Tells a Story: Medical Mysteries and the Art of Diagnosis. Broadway Books, 2009 | ||||||||
20 | Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002 | ||||||||
21 | Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2016 | ||||||||
22 | Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006 | ||||||||
23 | Surbone, Antonella Zwitter, Matja Rajer, Mirjana. New Challenges in Communication with Cancer Patients. Springer US, 2012 | ||||||||
24 | Thomas, Richard K. Health Communication. Springer, 2006 | ||||||||
25 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
26 | Adam, Mary B.-Mercurio, Mark R.-Diekema, Douglas S. Clinical Ethics in Pediatrics. Cambridge University Press, 2011 | ||||||||
27 | Schaie K. Warner-Willis, Sherry L. Handbook of the Psychology of Aging. Elsevier LTD., 2016 | ||||||||
28 | Savett L.A. The Human Side of Medicine: Learning What It's Like to be a Patient and What It's Like to be a Physician. Auburn House Paperback, 2002 | ||||||||
29 | Stiefel F. Communication in Cancer Care. Springer, 2006 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://estudijas.rsu.lv/index.php |