.
Cilvēkdrošība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_003 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Policijas tiesības | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māris Stivrenieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Tiesību aizsardzības iestādes, Cilvēktiesības. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar parādībām un procesiem, kuri apdraud cilvēka drošību. Kursa apguves procesā īpaša uzmanība tiks pievērsta dažādu cilvēkdrošības apdraudējumu apzināšanas problēmām, sekmējot teorētiska un praktiska rakstura zināšanu un iemaņu apguvi, izzinot pretsabiedriskos procesus un parādības Latvijā un ārvalstīs. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir cilvēkdrošība? Cilvēkdrošības vēsture un attīstība pasaulē. ANO loma cilvēkdrošības attīstībā un starptautiskās aktivitātes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēkdrošības attīstība Latvijā. Cilvēktiesības kā cilvēkdrošības attīstības pamatelements Latvijā. Cilvēkdrošības pārvaldīšana krīzes apstākļos. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
3 | Cilvēkdrošība riska sabiedrībā. Cilvēkdrošība un tiesību sargājošo iestāžu darbs Latvijā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Sociālā cilvēkdrošība. Cilvēkdrošība kopienu līmenī un nevalstiskajās organizācijās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kas ir cilvēkdrošība? Cilvēkdrošības vēsture un attīstība pasaulē. ANO loma cilvēkdrošības attīstībā un starptautiskās aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēkdrošības attīstība Latvijā. Cilvēktiesības kā cilvēkdrošības attīstības pamatelements Latvijā. Cilvēkdrošības pārvaldīšana krīzes apstākļos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēkdrošība riska sabiedrībā. Cilvēkdrošība un tiesību sargājošo iestāžu darbs Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā cilvēkdrošība. Cilvēkdrošība kopienu līmenī un nevalstiskajās organizācijās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras patstāvīga izpēte. Pētnieciskā projekta izstrāde par cilvēkdrošības problēmām, ko students prezentē nodarbībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido kvalitatīvi izstrādāts un aizstāvēts pētnieciskais darbs cilvēkdrošības jomā (50%) un eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtas teorētiskās zināšanas par cilvēkdrošības apdraudējumiem, to veidiem un novēršanas pasākumiem. | ||||||||
Prasmes: | Iegūtas prasmes identificēt cilvēkdrošības draudus un riska faktorus; apzināt drošības nodrošināšanas metodes, līdzekļus un paņēmienus. | ||||||||
Kompetences: | Izveidota zinātniski un praktiski pamatota motivācija apzināt cilvēkdrošības apdraudējumu riska faktorus un izveidotas iemaņas drošības nodrošināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cilvēkdrošība Latvijā un pasaulē: no idejas līdz praksei. Rakstu krājums Žanetes Ozoliņas redakcijā. Rīga, Zinātne, 2012. | ||||||||
2 | Cilvēkdrošības definīcijas un dimensijas. Skatīt: http://www.un.lv/files/2001/1nod.pdf | ||||||||
3 | Cilvēkdrošība - jauns jēdziens ienāk Latvijā. Māra Sīmane. Skatīt: http://www.politika.lv/index.php?id=3282 | ||||||||
4 | Drošības rokasgrāmata jeb ko rīdzieniekiem nepieciešams zināt par personīgo un sava īpašuma drošību. Rīga, Rīgas Austrumu izpilddirekcija. Satādītājs J.Galakrodznieks, 2011.// http://www.rigasaustrumi.lv/Dokumenti/faili/Projekts_droshi…. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Anita Kalniņa, Vladimirs Meņšikovs „Cilvēkdrošība Latvijā” Rīga: UNDP. 2002. 38.lpp. | ||||||||
2 | Ilona Kuņicka „Baltijas reģiona valstu ekonomiskās drošības reitings”. Globalizācijas tendences pasaulē un Baltijas reģiona valstu problēmas. Daugavpils universitāte. 2005. | ||||||||
3 | Latvija. Pārskats par tautas attīstību 2002/2003. Cilvēkdrošība”. Rīga: UNDP. 2003. | ||||||||
4 | Ludmila Jadčenko „Valsts ekonomiskās drošības indikatoru prognozēšanas matemātiskais modelis”: Promocijas darbs. Rīga: Latvijas Universitātes Ekonomikas nodaļa. 2006. | ||||||||
5 | Žanete Ozoliņa, Ivars Dukāts „Indivīda drošība globalizācijas un reģionalizācijas procesu kontekstā”. Rīga: UNDP. 2002. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Globālie ekoloģiskās drošības riski, http://www.un.lv/files/2001/Ozolina.pdf | ||||||||
2 | Nacionālais attīstības plāns 2014. – 2020. gadam//.www.nap.lv | ||||||||
3 | 17. A secure Europe in a better world – the European security strategy. Approved by the European Council held in Brussels on 12 December 2003 and drafted under the responsibilities of the EU High Representative JAVIER SOLANA - http://www.consilium.eu | ||||||||
4 | The Union has decided to develop the civilian aspects of crisis management in four priority areas defined by the Feira European Council in June 2000: police, strengthening of the rule of law, strengthening civilian administration and civil protection. http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cmsUpload/Background_… |