.
Sociālā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | JF_007 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Civiltiesības | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Trapenciere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar teorētiskajām un praktiskajām sociālās psiholoģijas nostādnēm un iespējām tās izmantot darbā ar cilvēkiem un cilvēku grupām. Analizēt personības lomu sociālajā kontekstā un sniegt zināšanas par personības psiholoģiskās struktūras komponentiem sociālajā kontekstā. Studenti tiek mācīti atpazīt sociāli psiholoģiskos fenomenus praksē, analizēt to cēloņus un iespējamās sekas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā psiholoģija kā zinātne, sociālās psiholoģijas problemātika. Pētīšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālās izziņas psiholoģija: sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, "Es koncepcija". Iespaida veidošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā domāšana, sociālie priekšstati, objektifikācija, noenkurošana. Autori S.Moskoviči, E.Dirkheims u.c. Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Attieksme, tās veidošanās. Agresiju teorijas, tās cēloņi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Prakstiskā pielietošana sarežģītās situācijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālā psiholoģija kā zinātne, sociālās psiholoģijas problemātika. Pētīšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
3 | Sociālās izziņas psiholoģija: sociālā percepcija un atribūcija. Sociālā identitāte, "Es koncepcija". Iespaida veidošanās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā domāšana, sociālie priekšstati, objektifikācija, noenkurošana. Autori S.Moskoviči, E.Dirkheims u.c. Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Attieksme, tās veidošanās. Agresiju teorijas, tās cēloņi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Prakstiskā pielietošana sarežģītās situācijās. | Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā. Aprakstīt efektu, fenomenu vai sindromu (tikai ne Stokholmas) sociālās psiholoģijas kontekstā ar atsauci uz avotu, savienojot to ar reālu notikumu. Darbs jāprezentē kursabiedriem grupās un jānodod. 2. seminārs. Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās. Aprakstīt sev raksturīgu stresa situāciju, kura atkārtojas (saistīt to ar profesionālo jomu, ja nestrādājat, tad ar stresu, kas rodas sociālajā vidē). Izmantojot literatūru, analizēt sevi, savu stresu un aprakstīt paņēmienus kā mēģināsiet rīkoties nākotnē, ja situācija atkārtosies. Darbs jāpārrunā grupās un jānodod. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Atbilstoši RSU Studiju reglamentam I. Eksāmens. Analizēt kāda kino «varoņa» vai reālā cilvēka (piemēram, noziedznieka) situāciju no sociālās psiholoģijas skatupunkta. Darbu nodod izdrukātā veidā. Piemēram, diskrimināciju, stereotipisku domāšanu, atribūcijas kļūdu, agresiju, mobingu, komformismu, stresu, utml. Vairāku teoriju skatījumā. Aprakstīt sociālpsiholoģiskos cēloņus. Teorija no V.Reņģe «Sociālā psiholoģija» vai lekciju materiāliem. Tekstā lietot atsauces. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst zināšanas par sociālo psiholoģiju kā zinātni un tās aizsākumiem, pētīšanas metodēm sociālajā psiholoģijā, personības struktūru, par sociālo domāšanu un izziņu, agresijas veidošanos un tās veicinošiem faktoriem un attieksmes veidošanos. | ||||||||
Prasmes: | Studenti izprot sociālās psiholoģijas teorijas un jēdzienus; analizē un labāk iepazīst sevi; prot izteikt savas domas mutiski un rakstiski; novērtē dažādību; attīsta kritisko domāšanu. Studenti iegūst prasmes atpazīt sindromus, efektus un fenomenus sociālajā psiholoģijā. Prot saskatīt ietekmes veidus un nozīmi komunikācijā. Prot saskatīt un novērst stereotipus, sociālos aizspriedumus un diskrimināciju saskarsmē. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēj pielietot iegūtās zināšanas sociālajā psiholoģijā – analizēt sevi un apkārtējos sociālas psiholoģijas kontekstā. Studenti spēj saprast un analizēt savu un apkārtesošo neverbālo saskarsmi un tās nozīmi tiesību zinātnē. Studenti spēj izvērtēt stresu, pamanīt stresa un izdegšanas pazīmes sociālajā vidē un plānot profilaktiskos pasākumus stresa novēršanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V.Reņģe «Sociālā psiholoģija» | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. (1998). Stresa menedžments. Pārvarēšana un profilakse. - Izdevniecība AGB. | ||||||||
2 | Ozoliņa, N.A. & Vidnere, M. (2000) Iztēles psiholoģija. Izdevniecība AGB | ||||||||
3 | Anderson Jane M. Depressoin, Stress and Work. How occupation Can Affect Mental Health (2007) . Journal of Controversial Medical Claims (Vol 15. No.1) | ||||||||
4 | Maslach, C. (1998). A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press | ||||||||
5 | Bodrov, V. A. (2006). Psihologicheskij stress: razvitije i preodolenije. PER SE. (psiholoģiskais stress: attīstība un tā pārvarēšana). | ||||||||
6 | Grinberg, D. (2002). Upravlenije stressom. Piter, (Stresa vadīšana – krievu val.). | ||||||||
7 | Sandomirskij, M. E. (2001). Zascita ot stresa. Institut psihoterapij. Moskva.(Aizsardzība no stresa). | ||||||||
8 | Torntons, M. (2006). Meditācija stresa mirklī. Preses nams. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Myers D. Social psychology. New York: McGraw Hill, 1996. / Майерс. Социальная психология. Москва, 2011. | ||||||||
2 | Omārova S. Cilvēks dzīvo grupā :sociālā psiholoģija.Rīga, Kamene | ||||||||
3 | Prabals F. Manipulācija ar cilvēkiem. Pozitīvā pieeja. Zvaigzne ABC apgāds; 2011 | ||||||||
4 | Reņģe, V. Sociālā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
5 | Vorobjovs, A. Sociālā psiholoģija. R.: Izglītības soļi. 2002. | ||||||||
6 | Smith, E., Mackie, D. Social psychology. Hove and New York., Psychology Press. 2007. | ||||||||
7 | Stereotype definition based on the Random House Unabridged Dictionary [tiešsaiste]. [B.v.] : Ask.com, 2008 [skatīts 2009.g. 28.febr.]. Pieejams: http://dictionary.reference.com/search?r=2&q=stereotype | ||||||||
8 | Pļaveniece M., Škuškovina D. Sociālā psiholoģija pedagogiem. Rīga, Raka, 2002. | ||||||||
9 | Андреева Г.М. Социальная психология. – М.: Аспект Пресс, 2002. | ||||||||
10 | Journal of Personality and Social Psychology. | ||||||||
11 | Journal of Experimental Social Psychology. | ||||||||
12 | Social Behavior and Personality: An International Journal. |