Pārlekt uz galveno saturu

Sociālā un vadības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:50
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_062LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ivans Jānis Mihailovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura līmeņa izglītība.
Mērķis:
Veidot priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātnēm un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Attīstīt studējošo zināšanas par populārākajām vadības psiholoģijas teorijām, izprotot vadību kā sociālās mijsakarības procesu. Veidot izpratni par vadības un sociālajiem procesiem. Sniegt priekšstatu par organizāciju kā sistēmu. Sekmēt vadības prasmju pilnveidi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mūsdienu sociālās psiholoģijas problemātika un galvenie sasniegumi. Sociālā psiholoģija kā zinātne. Sociālās psiholoģijas aizsākumi. Pētīšanas metodes sociālajā psiholoģijā. Eksperimenti sociālajā psiholoģijā.Lekcijas1.00auditorija
2Personība, tās veidošanās sociālajā kontekstā. Dažādas personības teorijas. Sociālā ietekme. Vara. Konformisms. Lēmumu pieņemšana. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.Lekcijas1.00auditorija
3Stereotipi, sociālie aizspriedumi un diskriminācija. To atšķirības, veidošanās motivācija un cēloņi. Dažādu kultūru atšķirības. Neverbālā komunikācija. Tās izpausmes. Iespaida veidošanās.Lekcijas1.00auditorija
4Stress sociālajā psiholoģijā. Stresa stāvokļi. Tā diagnostika. Pašizziņa. Stresa vadīšana. Paņēmieni un tehnikas. Praktiskā pielietošana sarežģītās situācijās.Lekcijas1.00auditorija
5Vadīšana organizācijā. Vadīšanas process. Vadības psiholoģijas aizsākumi. Organizācija un vadītāja funkcijas. Vadīšanas teorijas. Vadīšanas teoriju attīstība.Nodarbības2.00auditorija
6Vadītājs un līderis. Vadītāju klasifikācija. Vadītāja prasmes. Vara, tās izpausmes. Vadības stili. Adizes vadītāju stilu teorija. Dažādas motivācijas teorijas.Lekcijas1.00auditorija
7Konfliktoloģijas teorija. Konfliktu veidi. Konflikta attīstība. Konfliktogēni. Konfliktu vadīšanas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
8Seminārs. Sindromi, efekti un fenomeni psiholoģijā.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Saskaņojot ar pasniedzēju – sagatavot prezentāciju. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtējums 10 ballu sistēmā. Prasības: piedalīšanās seminārā (iepriekš sagatavota darba prezentācija) un noslēguma darbs – problēmsituācijas, kas ir saistīta ar vadīšanas procesiem, analīze, vērtējums un risinājuma vairāku alternatīvu redzējums. Vērtēšanas kritēriji: 10 (izcili): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu aprakstu. Prasme paredzēt situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko, pamatojot vadītāja sociālpsiholoģiskās funkcijas attiecīgajā grupā. 9 (teicami): Brīva orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaujot pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma alternatīvas, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 8 (ļoti labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām, ietverot organizācijas vadīšanas metožu izklāstu. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju, kā arī izvēlēties, pēc studējošā viedokļa, atbilstošāko. 7 (labi): Orientēšanās sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībās, prasme patstāvīgi analizēt vadīšanu kā prognozēšanas, plānošanas, vadāmo sistēmu organizēšanas, darbības motivācijas un kontroles procesu. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 6 (gandrīz labi): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. Prasme paredzēt konkrētas situācijas risinājuma citu iespēju. 5 (viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāstā iekļaut pamatojumu, kas saistīts ar vadīšanas psiholoģiskajām atziņām. 4 (gandrīz viduvēji): Zināšanas par sociālās un vadīšanas psiholoģijas likumsakarībām. Problēmsituācijas izklāsts.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Attīstīt priekšstatu par sociālo un vadības psiholoģiju kā zinātni un to praktisko pielietojumu savā profesijā. Padziļināt zināšanas par nozīmīgākajām vadības psiholoģijas teorijām.
Prasmes:Apliecināt izpratni par vadības procesu izpausmēm. Praksē apliecināt priekšstatu par vadības dinamisko procesu norisēm.
Kompetences:Sekmēt studentu prasmju un iemaņu pilnveidi vadības jautājumu jomā, kā arī sekmēt spēju vadības procesus vērtēt plašāko sociālo procesu ietvarā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Boxal P., Purcell J. (2011) Strategy and Human Resource Management. UK: Palgrave Macmillan.
2Brooks I. (2009) Organisational Behaviour Individuals, groups and organisation. London: Pearson Education Limited, 355.
3Doppler K., Lauterburg Ch. (2002) Change Management. Frankfurt/New York: Campus Verlag.
4Garleja R. (2003) Darbs, organizācija un psiholoģija. Rīga: RaKa.
5Garleja R. (2007) Cilvēkpotenciāls sociālā vidē. Rīga: J.Rozes apgāds.
6Gratone L. (2004) Cilvēkresursu stratēģija. Rīga: Jumava.
7Hilb M. (2005) Integriertes Personal – Management. Ziele – Strategien – Instrumente. Luchterhand Verlag.
8Krīgers V. (2003) Komandas vadība. Rīga: Novo.
9Ķēniņš Kings G. (2002) Amerikas pieredze uzņēmuma vadībai. Izlase. Rīga: Biznesa partneri.
10Lindner-Lohmann D., Lohmann F., Schirmer U. (2008) Personalmanagement. Leopzig: Physica-Verlag.
11MacDonald I., Burke C., Stewart K. (2006) Systems Leadership: Creating Positive Organisations. Burlington: Gower Publishing Company.
12Neuburger R. (2006) Compact Büro-Spicker Office Management. München: Compact Verlag.
13Ozoliņa A.Nucho, Vidnere M. (2003) Intervēšanas prasme. Rīga: RaKa.
14Reņģe V. (1999) Organizāciju psiholoģija. Rīga: Kamene.
15Schreuőgg G. (2008) Organisation: Grundlagen moderner Organisationgestaltung. Wiesbaden: Gabler/GWV Fachverlag GmbH.
16Tafinders P. (2004) Intensīvais līdervadības kurss. Rīga: Pētergailis.
17Torrington D., Hall J., Taylor S., Atkinson C. (2011) Human Resource Management. UK: Pearson Education Limited.
18Wichel-Kirsch, Janusch M., Knorr E. (2008) Personalwirtschaf. Wiesbaden: Fachverlag.
19Spector, P. E. (2017) Industrial and organizational psychology: Research and practice. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
20Truxillo, D. M., Bauer, T. N., & Erdogan, B. (2016). Psychology and work: Perspectives on industrial and organizational psychology. New York: Routledge.
Papildu literatūra
1Gaile A., Pavlova M. (2017). Efektīva vadītāja rokasgrāmata. Rīga: Valsts kanceleja.
2Джуэлл Л. (2001). Индустриально – организационная психология. Санкт-Петербург: Питер.