Pārlekt uz galveno saturu

Starpkultūru komunikācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:56
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_067LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorijaMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ivans Jānis Mihailovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Kursa mērķis ir veicināt studentu kritisku, analītisku domāšanu, pilnveidot kultūrkompetenci un starpkultūru komunikācijas prasmes globalizācijas un kultūru dažādības apstākļos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens.Lekcijas1.00auditorija
2Starpkultūru dialogs un starpkultūru komunikācija: Teorētiskās pamatpieejas un praktiskie risinājumiLekcijas1.00auditorija
3Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. Mājas darbs – eseja: Etnogrāfiskā pašizpēteLekcijas1.00auditorija
4Kultūrkompetence un tās modeļi, kultūrkompetences pilnveide: sevis iepazīšana, atvērtība un interese par citiem, sociālo prasmju pilnveide. Vai man piemīt starpkultūru kompetence?Lekcijas1.00auditorija
5Dažādības konstruēšana. Starpkultūru komunikācijas (paš)pieredze.Nodarbības1.00auditorija
6Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm?Lekcijas1.00auditorija
7Latvija: Starpkultūru komunikācijas pieredzeNodarbības1.00auditorija
8Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas.Lekcijas1.00auditorija
9Studentu kulturogrammu prezentācijas un debates par noteicošajām identifikācijām.Nodarbības1.00auditorija
10Starpkultūru komunikācijas īpatnības organizācijāLekcijas1.00auditorija
11Starpkultūru komunikācijas analīze organizācijā / medijosNodarbības1.00auditorija
12Starpkultūru komunikācija un starpkultūru dialogs: ES un Latvijas Republikas politikas dokumentiLekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads starpkultūru komunikācijā. Kultūras jēdziens un dažādības jēdziens.Lekcijas1.00auditorija
2Starpkultūru dialogs un starpkultūru komunikācija: Teorētiskās pamatpieejas un praktiskie risinājumiLekcijas0.50auditorija
3Kultūras atmiņa, atmiņas konstruēšana, kultūras atmiņas trauma, kultūrpēdu teorija: J. Asmans, S. Grinblats, P. Nora. Mājas darbs – eseja: Etnogrāfiskā pašizpēteLekcijas0.50auditorija
4Kultūrkompetence un tās modeļi, kultūrkompetences pilnveide: sevis iepazīšana, atvērtība un interese par citiem, sociālo prasmju pilnveide. Vai man piemīt starpkultūru kompetence?Lekcijas0.50auditorija
5Dažādības konstruēšana. Starpkultūru komunikācijas (paš)pieredze.Nodarbības0.50auditorija
6Starpkultūru dialogs: Latvijas gadījums. Vai integrācija ir kādam vajadzīga? Kas notiek ar latviešu nāciju un Latvijas tautu? Kāda vieta ir Latvijas minoritātēm?Lekcijas0.50auditorija
7Latvija: Starpkultūru komunikācijas pieredzeNodarbības1.00auditorija
8Kultūru hibriditāte. Pītera Berka un Zigmunta Baumana koncepcijas.Lekcijas0.50auditorija
9Studentu kulturogrammu prezentācijas un debates par noteicošajām identifikācijām.Nodarbības0.50auditorija
10Starpkultūru komunikācijas īpatnības organizācijāLekcijas0.50auditorija
11Starpkultūru komunikācijas analīze organizācijā / medijosNodarbības1.00auditorija
12Starpkultūru komunikācija un starpkultūru dialogs: ES un Latvijas Republikas politikas dokumentiLekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Eseja: Etnogrāfiskā pašizpēte. Studentu kulturogrammu prezentācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1 – 10 ballu sistēmā, pēc prezentācijas grupās semināros, eseju kvalitātes izvērtēšanas un pēc eksāmena atzīmes.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūst priekšstatu par aktuālām problēmām starpkultūru komunikācijā, faktoriem, kas ietekmē cilvēka individuālo attīstību, kā arī sociālo institūtu struktūru un socializāciju daudzkultūru sabiedrībā.
Prasmes:Prasmes veidot analīzi par kultūrdažādību, interpretēt teorētiskos tekstus, īstenot vajadzību izpēti, praktiski sazināties un veidot uzticēšanās attiecības starpkultūru komunikācijas kontekstā.
Kompetences:Studenti ir kompetenti veidot nostāju starpkultūru jomā, reaģēt uz rasisma izpausmēm, integrēt, iegūtās zināšanas un alternatīvus viedokļus par starpkultūru dialogu un konfliktiem; kritiski analizēt situācijas dinamiku starpkultūru komunikācijā konkrētā sabiedrībā vai kopienā, īstenot kultūrsensitīvu profesionālo praksi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gircs K. Kultūru interpretācija. Rīga: 1998., lpp. 10.-37.
2Hallam E., Street B. Cultural encounters – representing “otherness”. pp. 1 – 10.
3Bīstamie sakari: seno fobiju šodiena Latvijā. (krājums ir e-studijās pdf formā)
4Nora P. Between Memory and History. Representations, Vol. 26 Spring, 1989, pp. 7-24.
5Apinis V. Iecietība jūdaismā: ebreji attieksmē pret pasauli un citādo. Tēraudkalns V. Skulte I., Hanovs D. (red.) Antisemitisms un islamofobija Latvijā – pagātne, aktuālā situācija, risinājumi. Rīga, 2006. – 18. – 28. lpp.
6Habermas J. Struggles for Recognition in the Democratic Constitutional State In: Taylor C. Multiculturalism, pp. 107-148.
7Mohammadi – Sreberny A. The Many Cultural Faces of Imperialism. In: Beyond cultural imperialism: globalization, communication and the new international order / ed. by Peter Golding and Phil Harris. – pp. 49 – 68.
8Hanovs D. Can postcolonial theory help explain Latvian politics of integration? Reflections on contemporary Latvia as a postcolonial society, 2016, In: Journal of Baltic Studies 47(1):1-21
9Smith A. D. The Rites of Nation: elites, mases and the re-enactment of the national past. p. 21-37. In: The Cultural Politics of Nationalism and Nation Building, Routledge, 2014.
10Kluczewska-Klich B. Public Space and Private Places within the City. In: Frontiers and Identities. Cities in Regions and Nations, 2008. – pp. 17- 28
11Heath J., Potter A. Nation of Rebels. Why Countercultures became Consumer Cultures. – pp. 98-134.
12Tisenkopfs T. Izraidīšana no supermarketa. Uzburtā vieta. Rīga, 2007. - lpp. 74-90.
13Mitter P. The Hottentot Venus and Western Man: reflections on the construction of beauty in the West. – pp. 35 – 50.
14Eriksen T.H. 2017. An overheated world.
15Lazda – Mazula I., Ose L. , Viša K. Apmācību kursa Starpkultūru komunikācija rokasgrāmata. Rīga: SIF, 2013.
16Lazda – Mazula I., Ose L. , Viša K. Starpkultūru komunikācija II. Rokasgrāmata. Rīga: SIF, 2015.
Papildu literatūra
1Muiznieks N. (ed.), How Integrated is Latvian Society? Riga, 2010.
2Sampedro V. Introduction: New Trends and Challenges in Political Communication// The International Journal of Press/Politics, Vol. 16, No. 4, 2011. P. 431-439.
3Annus, E. 2012. The Problem of Soviet colonialism in the Baltics. Journal of Baltic Studies, Vol. 43, Number 1: 21-45
4Assmann, J. 2000. Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen [Cultural memory. Script, remembering and political identity in early high cultures]. Frankfurt am Main: Becksche Reihe.
5Assmann, A. 2012. “Transformatsii novogo rezhima vremeni” [Transformations of the new time mode]. Novoe Literaturnoe Obozrenie, 116: 16–31.
6Bal, M. 2006. Kulturanalyse [Analysis of Culture]. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch.
7Buck-Morss S. Theorizing Today: The Post-Soviet Condition. Accessed February 15, 2013.
8Cooper, F. 2012. Kolonialismus denken: Konzepte und Theorien in kritischer Perspektive [Thinking Colonialism: Concepts and Theories from a Critical Perspective]. Frankfurt: Campus.
9Cooper, F. 2005. “Postcolonial Studies and the Study of History.” In Postcolonial studies and beyond, edited by Loomba, A., Kaul, S., Bunzl, M., Burton, A., Esty, J., 401–422. Durham and London: Duke University Press.
10Hanovs, D., Teraudkalns, V. 2012. “Denying the Other in the Cyber Space: Democracy and Political Culture in Latvia. Analysis of the Internet Campaign “For Mother Tongue” (November 2011)”. In Ethnicity. Towards the Politics of Recognition in Latvia
11Hanovs, D. 2011. “What Should be Done with the Other? Ethnic Diversity in Integration Policy in Latvia.” Ethnicity 4: 33–54.
12Nora P. 1998. Zwischen Geschichte und Gedächtnis [Between History and Memory]. Frankfurt am Main: Fischer.
13Račevskis, K. 2006. K. Towards a Postcolonial Perspective on the Baltic States In Baltic Postcolonialism. On the Boundary of Two Worlds: Identity, Freedom, and Moral Imagination in the Baltics. edited by Kelertas, V. 165-186. Amsterdam/ New York: Rod
14Kļaviņš K. Savienotie trauki. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018.