Pārlekt uz galveno saturu

Zināšanu un inovāciju menedžments

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:15
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_081LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ivans Jānis Mihailovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vadības pamati.
Mērķis:
Veicināt studējošo teorētisko zināšanu un praktisku iemaņu veidošanos par jaunrades un inovatīva risinājuma attīstības procesa organizēšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads: kursa saturs un prasības. Zināšanas, inovācija un eksperiments mūsdienu dinamiskā, nestabilā un neprognozējamā pasaulē. Nestabilitāte: draudi un iespējas.Lekcijas1.00auditorija
2Sociālā inovācija praksē: sabiedrības novecošanās – viens no galvenajiem 21. gs. izaicinājumiem Eiropā. Veco ļaužu loma sabiedrībā: īss vēsturisks ieskats. Sabiedrības novecošanās iemesli un ar novecošanos saistīti riski pasaulē un Eiropā. Inovatīvie risinājumi (sociālās inovācijas) aplūkoto risku mazināšanai.Lekcijas1.00auditorija
3Viltus ziņas, dezinformācija, propaganda, informatīvais karš. Auditoriju segmentācija, informatīvās izolētības problēma sociālajos tīklos un citi saistīti izaicinājumi. Cīņa pret dezinformāciju: iespējamas sociālās inovācijas un risinājumi.Lekcijas1.00auditorija
4Menedžmenta jēdziens. Menedžmenta sākotnējā misija. Menedžmenta uzdevumi šodien: daži skati un dažādi viedokļi. Zināšanu loma un izpratne dažādos vēstures posmos. Zināšanu sabiedrība un informācijas sabiedrība. „Izslēdzošā” un „atvērtā” („iekļaujošā”) zināšanu sabiedrība. Zināšanu pārnese: trīs pieejas. Pētnieka loma zināšanu pārnesē un inovācijā/ rīcībpētījumi.Lekcijas1.00auditorija
5Inovācijas jēdziena dažādas izpratnes. Sociālās inovācijas koncepcija un tās aktualizēšanās. Sociālās inovācijas pamatkomponenti. Strīdīgi aspekti. Sociālo zinātņu loma sociālajā inovācijā.Lekcijas1.00auditorija
6Inovāciju klasifikācija un avoti. Nākotnes tendences. Inovācijas process un tā posmi. Inovāciju vadīšana. Jaunrades process. Situācijas analīze: problēmas/vajadzības identificēšana, mērķu un uzdevumu noteikšana. Zināšanu vadība. Radošuma nozīme inovācijas attīstības procesā. Ideju ģenerēšana un pielietojamās metodes.Lekcijas1.00auditorija
7Darbs grupās: mērķu un uzdevumu noteikšana, lai risinātu identificēto problēmu/vajadzību sabiedrības novecošanās jautājumos. Ideju ģenerēšana inovatīva risinājuma izveidei.Nodarbības1.00auditorija
8Ideju novērtēšana un atlase. Inovatīvā risinājuma koncepcijas izveide un izvērtējums.Nodarbības1.00auditorija
9Ideju novērtēšana un atlase. Atlases kritēriju noteikšana. Ideju bagātināšana. Inovatīva risinājuma koncepcijas izvērtēšana atbilstoši noteiktajiem kritērijiem. Inovācijas attīstības procesa nākamie posmi. Studentu patstāvīgo darbu kopīga apspriešana. Ieteikumi un rekomendācijas.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Referāts, saskaņojot ar pasniedzēju, analizējot jaunākās tendences zināšanu vadībā vai inovāciju jomā.
Vērtēšanas kritēriji:
1 – 10 ballu skalā: 20% – dalība nodarbībās 40% – referāts 40% – eksāmens
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie padziļināti izprot sociālo inovāciju būtību, inovāciju klasifikāciju un avotus, zina jaunākās tendences zināšanu vadībā un ideju jaunrades procesā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēj radoši organizēt un vadīt ideju novērtēšanu un atlasi, darbojoties dažādu nozaru saskarē un pieņemot lēmumu.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie, uzņemoties vadītāja lomu, organizē un vada jaunrades procesu, apliecinot zināšanas un prasmes atbilstoši jaunākajām atziņām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gaubinger K., Rabl M., Swan S., Werani T. Innovation and Product Management. A Holistic and Practical Approach to Uncertainty Reduction. Springer, 2014
2Luecke R. Managing creativity and innovation. Boston: Harvard Business School Publishing Corporation, 2003
3Robin R. Creativity and concept design. Milton Keynes: Open University, 2004
4Fostering creativity: expert solutions to everyday challenges. Boston: Harvard Business Press, 2010
5Sociālā inovācija: izaicinājumi un risinājumi Latvijā. Rīga: RTU, 2019
Papildu literatūra
1Michalko M. Thinkertoys: A handbook of creative-thinking techniques. 2nd Edition. Berkeley, California: Ten Speed Press, 2006
2Kaufman J.C., Sternberg R.J. The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2010
3Von Stamm B. Managing innovation, design and creativity. 2nd Edition. Chichester, UK; Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc., 2008
4Lando I. Zināšanu vadīšanas metožu pilnveidošana organizācijā. Promocijas darbs. Rīga: LU, 2013