Pārlekt uz galveno saturu

Kvalitatīvās pētījumu metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:25
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_140LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Diāna Kiščenko
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūts studiju kurss „Sociālo pētījumu metodes”.
Mērķis:
Iepazīstināt studentus ar galvenajām kvalitatīvo pētījumu metodēm, iegūt izpratni par kvalitatīvajām metodēm un to būtiskajām atšķirībām no kvantitatīvajām metodēm. Kursa gaitā tiek veidota izpratne par kvalitatīvā pētījuma procesu un tā posmiem, par galvenajām kvalitatīvā pētījuma metodēm, kā arī par datu vākšanu un to analīzi kvalitatīvajā pētījumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja sociālajās zinātnēs. Kvalitatīvā pētījuma specifika.Lekcijas1.00auditorija
2Kvalitatīvā pētījuma norise un posmi. Pētniecības ētika.Lekcijas1.00auditorija
3Kvalitatīvā pētījuma projekta izstrāde un apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
4Datu ieguves metode: intervija.Lekcijas1.00auditorija
5Studentu novadīto interviju apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
6Datu ieguves metode: fokusgrupa.Lekcijas1.00auditorija
7Studentu novadīto fokusgrupu apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
8Antropoloģijas izpētes metodes: līdzdalīgais novērojums. Radošās izpētes metodes.Lekcijas1.00auditorija
9Kvalitatīvā pētījuma datu analīze.Lekcijas2.00auditorija
10Kvalitatīvā pētījuma rezultātu atspoguļošana un publicēšana.Lekcijas1.00auditorija
11Studentu grupu izstrādāto pētījuma projektu prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kvantitatīvā un kvalitatīvā pieeja sociālajās zinātnēs. Kvalitatīvā pētījuma specifika.Lekcijas1.00auditorija
2Kvalitatīvā pētījuma norise un posmi. Pētniecības ētika.Lekcijas1.00auditorija
4Datu ieguves metode: intervija.Lekcijas1.00auditorija
5Studentu novadīto interviju apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
6Datu ieguves metode: fokusgrupa.Lekcijas1.00auditorija
7Studentu novadīto fokusgrupu apspriešana.Nodarbības1.00auditorija
9Kvalitatīvā pētījuma datu analīze.Lekcijas1.00auditorija
11Studentu grupu izstrādāto pētījuma projektu prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti kursa laikā darba grupās sagatavo pētījuma projektu, veic intervijas un fokusgrupu diskusijas. Līdzdalība praktiskajās nodarbībās ir obligāta (nepiedalīšanās gadījumā patstāvīgi jāizstrādā praktiskie darbi). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• Aktivitāte semināros – 10% • Mājas darbi – 10% • Pētījums – 40% • Prezentācija – 40%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Apgūtas zināšanas par zinātnisko pieeju un zinātnes mērķiem sociālajās zinātnēs; kvalitatīvo metodoloģiju sociālo zinātņu pētījumā; kvalitatīvā pētījuma struktūru un dizainu; par kvalitatīvajām pētījuma datu ieguves un analīzes metodēm.
Prasmes:Prot identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas, jēdzienus, datu ieguves un analīzes metodes. Studenti prot izvēlēties pētījuma mērķim un uzdevumiem atbilstošas metodes. Prot izstrādāt pētījuma pieteikumu.
Kompetences:Studenti var veikt kvalitatīvo pētījumu, atbilstoši kvalitatīvās metodoloģijas nosacījumiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Harding, J. 2019. Qualitative Data Analysis. From Start to Finish. 2nd ed. SAGE Publications.
2Mārtinsone K., Pipere A. 2021. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
3Raksti un grāmatas no Sage Research Methods datubāzē
Papildu literatūra
1Bogdan R., Taylor S. 1984. Introduction to Qualitative Research Methods. New York: Wiley&Sons.
2Briggs. C.L. 1986. Learning how to ask. A sociolinguistic appraisal of the role of the interview in social science research. Cambridge University Press.
3Creswell John W. 2007. Qualitative Inquiry and Research Design. Choosing among Five Approaches. 2nd ed., SAGE Publications.
4Flick U. 2014. An Introduction to Qualitative Research, SAGE Publications.
5Glaser B.G., Strauss A. 1967. The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. New Brunswick; London: Aldine Transaction.
6Kroplijs A., Raščevska M. 2004. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: Raka.
7Kvale S. 1996. Interviews. An introduction to Qualitative Research Interviewing. SAGE Publications.
8Mārtinsone K., Pipere A. 2011. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka.
9Ragin Ch.C. 1994. Constructing Social Research. California: Pine Forge Press.
10Roberts. B. 2000. Biographical Research. Buckingham: Open University Press.
11Silverman D. 2014. Interpreting Qualitative Data. SAGE Publications.
12Skultāne V. Š. 2005. The testimony of lives: narrative and memory in post-Soviet Latvia. London; New York: Routledge.