.
Mediju valoda
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_162 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dite Liepa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nokārtots centralizētais eksāmens latviešu valodā, vidusskolu beidzot. | ||||||||
Mērķis: | Raksturot Latvijas mediju valodu, objektīvi analizējot valodā notiekošās pārmaiņas no sociolingvistiskā viedokļa. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursa saturā. Ieskats mūsdienu latviešu mediju valodas vēsturē: valodas pārmaiņas valsts neatkarības atjaunošanas gados un 30 gadus pēc neatkarības atjaunošanas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mediju valodas vispārīgs raksturojums: aizguvumi, eifēmismi, disfēmismi, slengs (t.sk. vulgārismi), stabilas asociācijas (precedentteksti), ģermānismi, barbarismi, jaundarinājumi, valodas spēles paņēmieni u.tml. Politisko, ekonomisko un sociālo procesu ietekme uz mediju valodu. Valodas pētniecība: vispārīgā valodniecība, leksikoloģija, morfoloģija, fonētika, sintakse, frazeoloģija, stilistika, onomastika; teksta analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Latviešu valodas raksturojums pasaules valodu kontekstā. Valodas situācija Latvijā. Latviešu valodas temats plašsaziņas līdzekļos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kodificētās / nekodificētās normas. Latviešu literārā valoda jeb literārais standarts un valodas demokratizācijas, globalizācijas tendences. Latviešu valodas pareizrakstība: vēsturisks ieskats 20. un 21. gs. normēšanas praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izpratne par plašsaziņas līdzekļu valodu: valodas standartizācija, kļūda vai izteiksmes daudzveidība. Praktiski padomi izteiksmes bagātināšanā un valodas nepilnību novēršanā: biežāk sastopamo gramatisko, sintaktisko un stila kļūdu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Īpašvārdi. Pareizrakstība (lielo sākumburtu lietojums). Saīsinājumi un abreviatūras. Īpašvārdu atveide (temata vispārīgs raksturojums) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pirmā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Otrā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Trešā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija). Nodarbības otrajā pusē – praktiska vingrināšanās īpašvārdu atveidē latviešu valodā. Normatīvais regulējums un valodas prakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Praktiska tekstu analīze (izdevums, raidījums, tīmekļvietne: komentāri, skaidrojumi, diskusija). Praktiska vingrināšanās: īpašvārdu atveide latviešu valodā (2. daļa – 3. semināra turpinājums) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Praktiska tekstu analīze (izdevums, raidījums, tīmekļvietne: komentāri, skaidrojumi, diskusija). Biežāk sastopamās kļūdas pieturzīmju lietojumā. Slaidrāde, diskusija; pēc diskusijas praktiskais darbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Praktiska radio sižeta individuāla prezentācija. Klausīšanās, jautājumi, diskusija par dzirdēto un semināros (semestrī) padarīto. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursa saturā. Ieskats mūsdienu latviešu mediju valodas vēsturē: valodas pārmaiņas valsts neatkarības atjaunošanas gados un 30 gadus pēc neatkarības atjaunošanas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mediju valodas vispārīgs raksturojums: aizguvumi, eifēmismi, disfēmismi, slengs (t.sk. vulgārismi), stabilas asociācijas (precedentteksti), ģermānismi, barbarismi, jaundarinājumi, valodas spēles paņēmieni u.tml. Politisko, ekonomisko un sociālo procesu ietekme uz mediju valodu. Valodas pētniecība: vispārīgā valodniecība, leksikoloģija, morfoloģija, fonētika, sintakse, frazeoloģija, stilistika, onomastika; teksta analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Latviešu valodas raksturojums pasaules valodu kontekstā. Valodas situācija Latvijā. Latviešu valodas temats plašsaziņas līdzekļos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kodificētās / nekodificētās normas. Latviešu literārā valoda jeb literārais standarts un valodas demokratizācijas, globalizācijas tendences. Latviešu valodas pareizrakstība: vēsturisks ieskats 20. un 21. gs. normēšanas praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Izpratne par plašsaziņas līdzekļu valodu: valodas standartizācija, kļūda vai izteiksmes daudzveidība. Praktiski padomi izteiksmes bagātināšanā un valodas nepilnību novēršanā: biežāk sastopamo gramatisko, sintaktisko un stila kļūdu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pirmā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Otrā iesniegtā rakstu darba praktiska analīze (komentāri, skaidrojumi, diskusija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Praktiska radio sižeta individuāla prezentācija. Klausīšanās, jautājumi, diskusija par dzirdēto un semināros (semestrī) padarīto. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijās un semināros gūto zināšanu izmantojums praktiskajā valodas lietojumā, veidojot sižetus un rakstot savas publikācijas. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala atzīmi veido semestra laikā veiktie rakstu darbi, praktiskie darbi un eksāmens. Dienas nodaļai 3 rakstu darbi (30%) un radiosižets (10%); semināros veiktie praktiskie darbi vai tests (10%): kopā 50%; eksāmens 50% = kopā 100% Neklātienes nodaļai - 2 rakstu darbi (30%) un radiosižets (10%); semināros praktiskie darbi vai tests (10%); eksāmens 50% = kopā 100%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • raksturot mūsdienu mediju valodas attīstības procesus un to virzītājspēkus; • analizēt valodas saistību ar ideoloģiskajiem un politiskajiem procesiem; • uz Latvijas mediju valodas bāzes izprast publicistikas stila valodas īpatnības un stilus; • orientēties valodas lietojuma situatīvajos un sociālajos noteikumos. | ||||||||
Prasmes: | • izmantot latviešu valodu atbilstoši mediju formātiem; • izprast valodas lietojuma dziļākās likumsakarības medijos un publiskajā vidē; • novērtēt un analizēt mediju valodas kvalitāti; • izmantot specifiskiem mediju žanriem piemērotu valodu savā radošajā darbā; • izmantot dažādus valodas slāņus atšķirīga satura veidošanā. | ||||||||
Kompetences: | • vērtēt reālo mediju valodu, piemērojot informāciju savu profesionālo tekstu veidošanai; • atbildības sajūta par uzrakstīto tekstu (vārdu), tā piemērotību un atbilstību, kā arī iespējamo reakciju uz to; • kritiska un paškritiska attieksme pret praksē izmantoto mediju valodu, tās izpausmēm (stiliem un to iederību situatīvajā kontekstā); • atbildīgs, ar zināšanām pamatots valodas lietojums atbilstoši mediju formātam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš, M.; Druviete, I. Ceļavējš cilvēku ciltij. Valoda sabiedrībā. Rīga : Latviešu valodas aģentūra, 2017 | ||||||||
2 | Druviete, I. Skatījums. Valoda, sabiedrība politika. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds 2010. | ||||||||
3 | Koluža, R. Kas meklē, tas atrod. Latviešu valodas rokasgrāmata. Lielvārde: Lielvārds 2007. | ||||||||
4 | Latviešu valoda. Pareizrakstības un pareizrunas rokasgrāmata. Rīga : Avots 2002. | ||||||||
5 | Latviešu valoda prof. Andreja Veisberga redakcijā. LU Akadēmiskais apgāds, 2013. | ||||||||
6 | Lielo burtu lietojums latviešu valodā: ieskats vēsturiskajā izpētē, problēmas un risinājumi. Rīga : LVA 2012. | ||||||||
7 | Liepa, D. Latvijas preses valoda. Rīga : LU Latviešu valodas institūts 2011. | ||||||||
8 | Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata. Rīga : Valsts kanceleja 2016 (pieejama elektroniski) | ||||||||
9 | Rozenbergs J. Latviešu valodas stilistika. Rīga : Zvaigzne 1995. | ||||||||
10 | Skujiņa V. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga : 1999 (atkārtoti arī 2002., 2005.) | ||||||||
11 | Strelēvica-Ošiņa, D. Kāpēc mēs gribam, lai valoda ir pareiza? Rīga : Latviešu valodas institūts 2011. | ||||||||
12 | Tiesību aktu tulkošanas rokasgrāmata. Rīga: VVC 2021 ( pieejama elektroniski) | ||||||||
13 | Valsts valodas komisijas raksti: Latviešu valoda – robežu paplašināšana (1. sējums, 2005), Valodas kvalitāte (2. sējums, 2006), Latviešu valoda – pastāvīgā un mainīgā (3. sējums, 2007). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mūze, B., Pakalna, D., Kalniņa, I. Bibliogrāfiskās norādes un atsauces. Metodiskais līdzeklis. Rīga : 2005. (kursadarbu u.c. zinātnisku darbu noformēšanai) | ||||||||
2 | Baldunčiks, J. Anglicismi latviešu valodā. Rīga : 1989. | ||||||||
3 | Džozefs, Dž. Ē. Valoda un politika. Rīga : Zinātne 2008. | ||||||||
4 | Hirša, Dz. Plašsaziņas līdzekļi par latviešu valodu. Rīga : LU LVI 2007. | ||||||||
5 | Laua, A. Latviešu literārās valodas fonētika. Rīga : 1997. | ||||||||
6 | Lietuviešu un latviešu sastatāmās stilistikas jautājumi. Šauļu Universitāte 2006. | ||||||||
7 | Nītiņa, D. Moderna cilvēka valoda. Rīga : 2004. | ||||||||
8 | Paegle Dz., Kušķis J. Kā latvietis runā. R., 2002. | ||||||||
9 | Valoda: nozīme un forma. Plašsaziņas līdzekļu valoda. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds 2009. | ||||||||
10 | Rožukalne A. Kas? Kur? Kāda? Mūsdienu mediju auditorija. Rīga : Turība 2011. | ||||||||
11 | Spolskis B. Valodas pārvaldība. Rīga : Latviešu valodas aģentūra 2011. | ||||||||
12 | Skujiņa, V. Latviešu valoda lietiškajos rakstos. Rīga : Zvaigzne ABC, 1998 (atkārtoti arī vēlāk) | ||||||||
13 | Linguistica Lettica. Rīga: LU LVI (krājums iznāk katru gadu kopš 1998.gada) | ||||||||
14 | Valodas prakse: vērojumi un ieteikumi. Rīga: Latviešu valodas aģentūra (iznāk kopš 2005.gada) | ||||||||
15 | Vārds un tā pētīšanas aspekti. LiepU zinātnisko rakstu krājums (katru gadu kopš 1996.) | ||||||||
16 | Valoda dažādu kultūru kontekstā. DU zinātnisko rakstu krājums (katru gadu kopš 2000.) | ||||||||
17 | Vēstuļu rakstīšanas vadlīnijas. Valsts kanceleja; 2017. (pieejams elektroniski) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | letonika (http://www.letonika.lv/) personvarduatveide.lvhttps://www.valodaskonsultacijas.lv/ | ||||||||
2 | Valsts valodas centra tīmekļvietne (vvc.gov.lv) Latviešu valodas aģentūras tīmekļvietne (valoda.lv), Latvijas Nacionālais terminoloģijas portāls (termini.gov.lv), elektroniskā vārdnīca tezaurs.lv | ||||||||
3 | svešvārdu vārdnīcas, Latviešu valodas pareizrakstības un pareizrunas vārdnīca, Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas pieņemtie lēmumi |