.
Fotogrāfijas ideju vēsture I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_177 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Alnis Stakle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt daudzpusīgu ieskatu fotogrāfijas ideju un izpratnes vēsturē, rosināt studentus domāt par fotogrāfijas lomu mākslā, sabiedrībā un dažādās zināšanu jomās. Kursa nosaukums “Fotogrāfijas ideju vēsture” norāda uz pievēršanos tam, kā fotogrāfija izprasta dažādos laikos un kultūrkontekstos, kādas idejas un priekšstatus savos darbos realizējuši fotomākslinieki un kā, savukārt, attiecīga fotogrāfijas tehnoloģija ir raistījusi idejas un priekšstatus ne vien mākslā, bet arī filozofijā un dažādās zinātņu nozarēs. “Fotogrāfijas ideju vēsturē I” tiks skatīts laika posms no medija izgudrošanas līdz modernisma dažādām izpausmēm fotogrāfijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursa saturā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fotogrāfijas izgudrošana. Revolucionārs jaunums vai likumsakarīgs solis rietumu attēlošanas vēsturē? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pirmie fotogrāfijas izpratnes centieni (L. Ž. M. Dagērs, V. H. F. Talbots, F. Arago, Dž. Heršels u.c.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Citu mediju – glezniecības un literatūras – loma fotogrāfijas skaidrošanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fotogrāfijas kā mākslas izpratne un veidols 19. gs. (A. Atkinsa, D. O. Hill, R. Adamson, Nadar, J. M. Cameron, Ch. Baudelaire u.c.). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Piktoriālisms kā pirmais starptautiskais un vienotais fotomākslas virziens. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Tīri fotogrāfiska māksla: “F 64” grupa vai Kalifornijas modernisms un tā turpmākā recepcija (E. Vestons, I. Kaninghema, E. Adamss u.c.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Fotogrāfija un modernisms II: fotogrāfija sirreālismā (M. Dišāns, M. Ernsts, M. Rejs, Brasajs, A. Kertešs, K. Kaūna u.c.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fotogrāfijas sirreālisma izmantojums 20. gadsimta autorfotogrāfijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fotogrāfija un modernisms III: fotogrāfija dadaismā (M. Dišāns, R. Hausmans, H. Hoha u.c.) Fotogrāfija kā kolāžas elements 20. gadsimta mākslā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursa saturā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fotogrāfijas izgudrošana. Revolucionārs jaunums vai likumsakarīgs solis rietumu attēlošanas vēsturē? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pirmie fotogrāfijas izpratnes centieni (L. Ž. M. Dagērs, V. H. F. Talbots, F. Arago, Dž. Heršels u.c.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Citu mediju – glezniecības un literatūras – loma fotogrāfijas skaidrošanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Fotogrāfijas kā mākslas izpratne un veidols 19. gs. (A. Atkinsa, D. O. Hill, R. Adamson, Nadar, J. M. Cameron, Ch. Baudelaire u.c.). | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Piktoriālisms kā pirmais starptautiskais un vienotais fotomākslas virziens. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Tīri fotogrāfiska māksla: “F 64” grupa vai Kalifornijas modernisms un tā turpmākā recepcija (E. Vestons, I. Kaninghema, E. Adamss u.c.). | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Fotogrāfija un modernisms II: fotogrāfija sirreālismā (M. Dišāns, M. Ernsts, M. Rejs, Brasajs, A. Kertešs, K. Kaūna u.c.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fotogrāfijas sirreālisma izmantojums 20. gadsimta autorfotogrāfijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fotogrāfija un modernisms III: fotogrāfija dadaismā (M. Dišāns, R. Hausmans, H. Hoha u.c.) Fotogrāfija kā kolāžas elements 20. gadsimta mākslā. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijās un semināros iegūtās zināšanas aprobēt, spēt kritiski analizēt ar attēla fenomenoloģiju saistītu literatūru un paust savu viedokli, uzrakstīt literatūras kopsavilkumus un gala eseju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Līdzdalība lekcijās. Līdzdalība un aktivitāte semināros. Referāts. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzināt svarīgākos autorfotogrāfus, viņu darbus un idejas. Pārzināt svarīgākos autorus (filozofus, kultūrteorētiķus u.tml.) un viņu idejas par fotogrāfiju plašākā kultūrvēsturiskā kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Lietpratīgi pētīt un analizēt fotogrāfijas ideju vēstures tekstus un izmantot savas izpratnes par fotogrāfiju veidošanā. Lietpratīgi iesaistīties diskusijās semināros, prast formulēt, paust un analizēt idejas. Prast atpazīt noteiktu fotogrāfu vai fotogrāfijas virzienu darbus. Kritiski izvērtēt populārās kultūras fotoattēlus. | ||||||||
Kompetences: | Orientēties fotogrāfijas izpratnes vēstures svarīgākajos aspektos. Orientēties svarīgākajās autorfotogrāfijas personālijās un viņu darbos. Spēt kritiski izvērtēt dažāda rakstura fotogrāfijas (autorfotogrāfija, reklāmas foto u.c.). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Benjamins, V. (2005). Mākslasdarbs tā tehniskās reproducējamības laikmetā. No V.Benjamins. Iluminācijas. I. Ījabs (Tulk.). Rīga: LMC. | ||||||||
2 | Crary, J. (1992). Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the 19th Century. MIT Press. | ||||||||
3 | Krauss, R. (1994). Notes on the Index: Part 1 // Krauss R. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. London: The MIT Press. | ||||||||
4 | Marien, W. M. (2002) Photography: A Cultural History. Laurence King Publishing. | ||||||||
5 | Talbot, H. F. (1844) The Pencil of Nature. | ||||||||
6 | Trachtenberg, A. (Ed.) (1980). Classic Essays on Photography. New Haven, Conn.: Leete’s Island Books | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | - | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | - |