Pārlekt uz galveno saturu

Ideju vēsture

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 09:52:22
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_195LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Filozofija; Filozofijas vēstureMērķauditorija:Komunikācijas zinātne; Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jana Kukaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas28
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Kursa ietvaros student iepazīst idejas, kuras noteikušas Eiropas filozofijas un kultūras vēsturi un turpina būt aktuālas arī mūsdienās. Kursa ietvaros būs iespēja izsekot šo ideju transformācijai un attīstībai, dažādu teoriju un pasaules uzskatu ietvaros. Kurss nodrošina vispārējā humanitārā redzesloka paplašināšanu, kas ir svarīgs priekšnoteikums speciālistu kvalifikācijas iegūšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms.Lekcijas1.00auditorija
2Posthumānisma izaicinājumi cilvēka izpratnei.Lekcijas1.00cits
3Nodarbība. Čaildisma teorija: bērna ideja.Nodarbības1.00auditorija
4Ķermeņa ideja: no bioloģiskā determinisma līdz jaunajam materiālismam un nespējas studijām.Lekcijas1.00auditorija
5Nodarbība. Ķermenis kā būtība, kā virsma, kā performance. Ķermenis un mode.Nodarbības1.00auditorija
6Kas ir emocijas un afekti?Lekcijas1.00auditorija
7Nodarbība. Laimīgie objekti. Laime kā sociālās kontroles veids.Nodarbības1.00auditorija
8Dabas ideja, dabiskuma ideoloģija, dabkultūra un neaugsmes jēdziensLekcijas1.00auditorija
9Savvaļas teorētiskais ietvarsNodarbības1.00auditorija
10Mākslas ideja.Lekcijas1.00auditorija
11Nodarbība. Kas ir autors? Vai autors ir miris?Nodarbības1.00auditorija
12Varas ideja. Postkoloniālā teorija.Lekcijas1.00cits
13Vai postsociālisms ir postkoloniāls?Nodarbības1.00cits
14Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Kursa uzbūve un gaita. Cilvēka ideja un humānisms.Lekcijas1.00auditorija
2Posthumānisma izaicinājumi cilvēka izpratnei.Lekcijas0.50
3Nodarbība. Čaildisma teorija: bērna ideja.Nodarbības0.50auditorija
4Ķermeņa ideja: no bioloģiskā determinisma līdz jaunajam materiālismam un nespējas studijām.Lekcijas0.50auditorija
5Nodarbība. Ķermenis kā būtība, kā virsma, kā performance. Ķermenis un mode.Nodarbības0.50auditorija
6Kas ir emocijas un afekti?Lekcijas0.50auditorija
7Nodarbība. Laimīgie objekti. Laime kā sociālās kontroles veids.Nodarbības0.50auditorija
8Dabas ideja, dabiskuma ideoloģija, dabkultūra un neaugsmes jēdziensLekcijas0.50auditorija
9Savvaļas teorētiskais ietvarsNodarbības0.50auditorija
10Mākslas ideja.Lekcijas0.50auditorija
11Nodarbība. Kas ir autors? Vai autors ir miris?Nodarbības0.50auditorija
12Varas ideja. Postkoloniālā teorija.Lekcijas0.50
13Vai postsociālisms ir postkoloniāls?Nodarbības0.50auditorija
14Noslēdzošā lekcija. Ideju spēle.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgais darbs grupās ir balstīts teksta analīzē un spējā sasaistīt lasīto ar kādu konkrētu pieredzi vai aktuālu situāciju, pārnesot iegūtās zināšanas uz ikdienas dzīvi. Katram darbam tiks dotas papildu norādes, kā to izdarīt (piemēram, veidojot kolāžu, atnesot un pastāstot par kādu priekšmetu, apmeklējot mākslas izstādi utml.). Par gūto pieredzi studenti sagatavo prezentāciju, kurā izceļ tekstā aplūkoto jautājumu, izvēlētā konteksta ietvaros, un dalās ar savām atziņām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu gala atzīmi veido vērtējumi par: • izpildītiem testiem (6 gab., par katru tēmu), veido 60% no gala vērtējuma; • patstāvīgajiem darbiem (3 gab., darbs grupās), veido 30% no gala vērtējuma; • apmeklējums, veido 10% no gala vērtējuma. Testi ir pieejami 2 nedēļas pēc attiecīgās nodarbības. Izpildes termiņš netiek pagarināts. Vienīgais izņēmums: ja studenti kļūst par vecākiem - tādā gadījumā lūdzu konsultēties individuāli. Patstāvīgi veicamie uzdevumi tiek publicēti e-studiju vidē. Kavējumu gadījumā uzdevumi jāpilda patstāvīgi, atsūtot pasniedzējai divu nedēļu laikā. Termiņš netiek pagarināts. To vērtēšanas kritēriji: 1) teorētiskās zināšanas, spēja atpazīt jaunos jēdzienus un tos paskaidrot; 2) refleksija par ideju izcelsmi un transformāciju dažādos laikmetos; 3) prasme saistīt teorētiskas zināšanas ar konkrētu pieredzi vai situāciju; 4) prezentācijas prasmes: skaidri izklāstīt savu argumentu, pētījuma rezultātus. Kavētās lekcijas atstrādāt nav iespējams. Kursu var nokārtot, ja apmeklējums ir vismaz 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • Pārzinās mūsdienās aktuālās idejas un spēs analītiski reflektēt par to izcelsmi, attīstību un transformāciju laika laikā. • Gūs ieskatu Rietumu filozofijas vēsturē, kā arī tās mijiedarbē ar “nefilozofiskām” idejām. • Spēs integrēt gūtās zināšanas ikdienas dzīvē, kā arī radoši tās interpretēt. • Gūs izpratni par Rietumu filozofijas un mūsdienu teoriju jēdzieniem, to pielietojumu sociālo un kultūras parādību analīzē. • Gūs izpratni par ikdienā lietoto vārdu (piemēram, “ķermenis”, “cilvēks”, “daba” utml.) daudznozīmību.
Prasmes:Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Prasmi novērtēt un analizēt sociālās un kultūras norises no ideju vēstures viedokļa. • Prasmi atšķirt un pielietot dažādus jēdzienus un argumentus. • Prasmi saskatīt ideju ģenealoģiju Latvijas kultūras un sabiedrisko procesu kontekstā. • Iemaņas filozofiski interpretēt ikdienas dzīvi un savu personīgo pieredzi. • Spēju uzdot kritiskus jautājumus.
Kompetences:Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti būs ieguvuši: • Kompetenci identificēt, izvērst un analizēt dažādu ideju ģenealoģijas, izvērtēt to ietekmi un nozīmi mūsdienu sabiedrībā. • Atbildību par sociālās un kultūras analīzes kvalitāti un atbilstību kritiskas refleksijas standartam. • Spēju veidot uz zināšanām balstītu pieeju turpmākajos pētījumos. • Veidot dialogu un prezentācijas par kursa tēmām, argumentēt, piedāvāt tēmām radošu interpretāciju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Ahmed, Sara. 2010. The Promise of Happiness. Durham N.C. Chesham: Duke University Press : Combined Academic distributor.
2Barts, Rolāns. 2004. Autora nāve. Tulk. Astra Skrābane. Satori, 5. janv.
3Cronon, William. 1996. The Trouble with Wilderness. Environmental History, Vol. 1. No. 1. Jan. pp. 7-28.
4Haraveja, Donna. 2021. Kiborga manifests. Fragmenti. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr. 1, 76.–90. lpp.
5Hedva, Johanna. 2016. Slimās sievietes teorija. Tulk. Katrīna Rudzīte. Punctum, 19.07.2023.
6Sartrs, Žans Pols. 2004. Eksistenciālisms ir humānisms. Tulk. Normunds Pukjans. Satori, 25. aug.
7Schmelzer, Matthias, Andrea Vetter and Aaron Vansintjan. 2022. The Future Is Degrowth : A Guide to a World Beyond Capitalism. London: Verso.
8Vols, Džons. 2023. Čaildisms. Bērnības izaicinājumi ētikā un humanitārajās zinātnēs. Tulk. Ieva Melgalve. Strāva Nr.9. 21.-39. lpp.
Papildu literatūra
1Alaimo, Stacy. 2010. Bodily Natures: Science, Environment, and the Material Self. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
2Annus, Epp. 2018. Soviet Postcolonial Studies: A view from the Western Borderlands. London and New York: Routledge.
3Bordo, Susan. 2013. Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. Berkeley: University of California Press.
4Butler, Judith. 1993. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of “Sex”. New York: Routledge.
5Clough, Patricia Ticineto and Jean O'Malley Halley. 2007. The Affective Turn : Theorizing the Social. Durham: Duke University Press.
6Fuko, Mišels. 2001. Uzraudzīt un sodīt: Cietuma rašanās. Tulk. Inta Geile-Sīpoliece. Rīga: Omnia mea.
7Ferrando, Francesca and Rosi Braidotti, 2021, Philosophical Posthumanism. London: Bloomsbury Academic.
8Gregg, Melissa, and Gregory Seigworth, eds. 2010. The Affect Theory Reader. Duke University Press.
9Horowitz, Maryanne Cline. 2005. New Dictionary of the History of Ideas. Vol. 1 - 6. New York: Charles Scribner's Sons.
10Koobak, Redi, Madina Tlostanova and Suruchi Thapar-Björkert, eds. 2021. Postcolonial and Postsocialist Dialogues. Intersections, Opacities, Challenges in Feminist Theorizing and Practice. London and New York: Routledge.