.
Sporta medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.06.2020 13:12:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_080 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dina Berloviene | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā un higiēnā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt teorētisku un praktisku ieskatu par sporta medicīnu, sabalansētas fiziskās slodzes un sporta nozīmi slimību profilaksē un veselības nostiprināšanā sportistiem un fiziski aktīviem cilvēkiem. Apgūt zināšanas par sportistu funkcionālo novērtēšanu, uzturu darbaspēju veicināšanai, dopingu, traumu iespējamību, profilaksi, pirmo palīdzību. Attīstīt prasmes novērtēt organisma funkcionālās spējas pie paaugstinātas fiziskās slodzes. Apgūt zināšanas par sporta traumu novēršanas iespējām un palīdzības sniegšanu pie pārtrenēšanās un sporta traumām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par sporta medicīnu, vēsture. Sporta medicīna Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fiziskās attīstības noteikšana un skeleta-muskuļu sistēmas novērtējums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Funkcionālie testi, pielietošanas uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Medicīniskā kontrole sportā. Fizisko darbspēju novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Antidopinga kontrole. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sievietes reproduktīvā veselība un sports. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sporta traumas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru, interneta resursiem, izvērtējot sporta medicīnas aktualitātes Eiropā mūsdienās, funkcionālās diagnostikas metodes, fizisko darbspēju noteikšanas metodes, ietekmējošos faktorus, antidopinga kontroli. Patstāvīgo darbu izstrāde (shēma/prezentācija) par izmeklēšanas metodēm, uzturu sportistiem un fiziski aktīviem cilvēkiem, sporta patoloģiju un traumatoloģiju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju, semināru, praktisko nodarbību obligāts apmeklējums. Sekmīgi nokārtoti kursa pārbaudījumi, sekmīgi nokārtota galīgā ieskaite/tests. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs aprakstīt sporta medicīnas saturu un organizāciju; aprakstīt slodzes ietekmi uz organismu abu dzimumu pārstāvjiem, izklāstīt fiziskās attīstības noteikšanas un novērtēšanas metodes; funkcionālo testu pielietošanu, fizisko darbspēju noteikšanu, novērtēt risku iedarbību uz cilvēka darbspējām un veselības stāvokli, atpazīt patoloģiskos stāvokļus sportā, izskaidrot iemeslus un to profilakses iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students prot veikt vienkāršus funkcionālus mērījumus, novērtēt organisma fizisko attīstību, funkcionālās spējas pie paaugstinātas slodzes un darbspējas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students novērtē fiziskās slodzes atbilstību cilvēka vecumam, fiziskajai sagatavotībai un veselības stāvoklim. Izveido un analizē medicīniski pedagoģisko novērojumu protokolus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un veselības sporta speciālistiem. R: Nacionālais medicīnas apgāds, 2008. – 270 lpp. ISBN: 978-9984-813-06-6 | ||||||||
2 | Krauksts V. Fiziskā sagatavotība. Kā to iegūt? Rīga, Drukātava, 2006. – 197 lpp. ISBN 9789984984186 | ||||||||
3 | Lāriņš V. Sporta medicīna 1. daļa. R: LSPA, 2004 –100 lpp. | ||||||||
4 | Trenera rokasgrāmata - 2. R: LTTC, 2006.- 312 lpp. | ||||||||
5 | Дубровский В. И. Спортивная медицина M: Владос 2002 - 512 стр. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rubana I. M. Uzturs fiziskā slodzē. R:Raka, 2009.-204 lpp. | ||||||||
2 | Zeidlers I. Klīniskā fizikālā medicīna. R:Nacionālais apgāds, 2004 - 398 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.sportsmed.org/ | ||||||||
2 | http://ajs.sagepub.com | ||||||||
3 | http://emedicine.medscape.com/sports_medicine |