Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālā komunikācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2022 13:36:18
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_180LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dita Role
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Profesionālās komunikācijas treniņā pilnveidot prasmes saskarsmei ar klientu/pacientu, piederīgajiem un kolēģiem. Attīstīt iemaņas sarunā ar pacientu ievākt anamnēzi un identificēt pacienta galvenās problēmas; pielietot atbilstošus saskarsmes principus noteiktām pacientu grupām un personības tipiem; atpazīt konfliktu, konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes; atpazīt un novērtēt profesionālās izdegšanas riskus un īsi aprakstīt tās profilakses iespējas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē.Lekcijas1.00auditorija
2Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Atvērtie un slēgtie jautājumi. Saskarsmes principi ar atsevišķām klientu grupām. Saskarsme veselības aprūpē.Lekcijas1.00auditorija
3Pacienta anamnēze un pacienta galveno problēmu formulēšana. Saruna. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu motīvi.Lekcijas1.00auditorija
4Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, pacienta motivēšana. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.Lekcijas1.00auditorija
5Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.Nodarbības1.00auditorija
6Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavojas diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīstas ar doto literatūru, kursa teorētisko materiālu, ieteicamo autoru darbiem un citiem pētījumiem par kursā aplūkotajām tēmām. Strādājot komandā, izpēta un rod argumentētu, inovatīvu risinājumu, pārliecinoši to prezentējot. Izpilda kursa materiālā definētos uzdevumus (līdzdalībai semināros vai iesniegšanai rakstiski).
Vērtēšanas kritēriji:
Nodarbību laikā studējošo veiktie individuālie praktiskie uzdevumi un aktīva iesaiste pāru un grupu praktiskajās nodarbībās. Galīgā teorētisko zināšanu pārbaude studiju kursa apguves nobeigumā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa rezultātā, studenti spēs: • raksturot saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar pacientu, ģimeni un kolēģiem; • definēt konflikta pazīmes; • uzskaitīt personības tipu galvenās pazīmes; • aprakstīt izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus.
Prasmes:Studiju kursa rezultātā, studenti pratīs: • lomu spēlēs pielietot aktīvo klausīšanos, profesionāli vadīt sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; • simulētās mācību situācijās pielietot konflikta risināšanas prasmes; • identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku; • izvērtēt savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā.
Kompetences:• studenti diferencē komunikāciju ar dažādām pacientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; • atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai; • izvērtē savus izdegšanas riskus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Borns L., Ruso N. Psiholoģija. [tulk. Ieva Kalnciema]. Rīga, RaKa, 2001. (akceptējams izdevums)
2Dubkēvičs L. Saskarsme audzēkņiem. Rīga: „Jumava”, 2006. – 223 lpp. (akceptējams izdevums)
3Kozlovs N. Saskarsmes māksla. Rīga: Jumava, 2008. – 341 lpp. (akceptējams izdevums)
4Pikeringa P. Strīdi, nesaskaņas, konflikti. Rīga, 2000. (akceptējams izdevums)
5Квинн В. Н. Прикладная психология. Санкт-Петербург, 2000. (akceptējams izdevums)
6Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red). Psiholoģija. (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC, 2015.
Papildu literatūra
1Ķilkuts G. Veselības aprūpes un veicināšanas institūcijās iesaistītā personāla un pacienta komunikācijas prasmju pilnveidošana. Mācību materiāls, 2009.
2Medicīnas svešvārdu vārdnīca. Rūta Viņķele. Avots, 2007