.
Uzvedības biopsihosociālie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.08.2021 14:23:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_029 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Trapenciere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas sociālajā darbā. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studentu zināšanas par sociālo darbu ar bērniem garīgās veselības jomā, analizējot gadījumus un apspriežot sociālās palīdzības un intervences perspektīvas. Apgūt pamatus sistemātiskam atbalsta procesam, biopsihosociālo risku novērtēšanai, profilaksei un psihosociālā rehabilitācijā sociālājā darbā ar bērniem un jauniešiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociālais darbs ar bērniem un jauniešiem garīgās veselības jomā. Vides situācijas un faktoru itekme uz bērnu un jauniešu uzvedību. Sociālā psihiatrija, multidimensiju perspektīve cilvēka biopsihosociālajā attīstībā un psihopataloģijas attīstībā, garīgās veselības uzturēšanas profilaksē (veicināšana un uzturēšana). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Alkohola un atkarību vielu lietojošo bērnu un pusaudžu sociālā aprūpe; kopīgie psihosociālās intervences uzdevumi. Psihosociālie pakalpojumi institūcijās un kopienā. Biopsihosociālo pētījumu rezultātu izmantošana sociālajā darbā – iesaiste, novērtēšana, balstoties uz uzvedības prakses procesu. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Bērna un jaunieša garīgā veselība un sociālās problēmas. Garīgā atpalicība. Psiholoģiskās attīstības traucējumi, uzvedības un emocionālie traucējumi, kas parasti sākas bērnībā un pusaudža vecumā. Profilakse un ārstēšana indivīda un sociālajā līmenī. Risku novērtējums, psihosociālā intervence, rezultāta novērtējums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Sociālā darba intervence un plānošana: vietējo sociālo dienestu intervence, nodrošinot drošību, produktīvas izmaiņas. Pieķeršanās teorija. Tiešais darbs ar bērniem un jauniešiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Ekspertīze bērnu aizsardzības darbā. Komunikācija un alianse sociālajā darbā, multidimensionālas atšķirības starp sociālajām attiecībām un profesionālu sadarbību, profesionālu komunikāciju, psihiatriskās un sociālās rehabilitācijas vadību. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Sociālais darbs bērnu sociālās aprūpes institūcijās: institucionālā un personīgā palīdzība bērniem un jauniešiem ar garīgās veselības traucējumiem, nodrošinot atbalstu un sociālo rehabilitāciju. Bērna tiesību un aizsardzības interešu pārstāvniecība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
7 | Sociālā darba ētiskie principi un dilemmas garīgās veselības jomā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gadījuma izstrāde, grupu darbs, noslēguma eseja, diskusijas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Noslēguma darbs (eseja par kursa tēmu, 20 000 teksta zīmes) – 70%. Piedalīšanās diskusijās un gadījuma izpētes prezentēšana – 30%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par sociālā darba lomu bērnu un pusaudžu garīgajā veselībā; par bērnu un pusaudžu garīgo veselību un sociālajām problēmām; profilaksi un ārstēšanas opcijām; par alkohola un citu atkarības vielu atkarīgo bērnu un jauniešu sociālo aprūpi. | ||||||||
Prasmes: | Būs spējīgi analizēt intervences plānus bērniem un jauniešiem ar atkarības problēmām; attīstīt saunas kompetences bērnu aizsardzības darbā; būs spējīgi aprakstīt bērnu sociāli institucionālo aprūpi. | ||||||||
Kompetences: | Attīstīs kompetences par atkarību atpazīšanu, profilaksi, spēs veidot garīgās veselības intervences plānus bērniem un jauniešiem atkarību ārstēšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | AddictionX: Managing Addiction: A Framework for Successful Treatment | ||||||||
2 | Robin Timmons, Leonard W. Hamilton (2009), Drugs, Brains and Behavior; Rutgers University | ||||||||
3 | David Belin (ed.) From Pathophysiology to Treatment; InTech 2012. Available from: http://www.intechopen.com/books/addictions-from-pathophysio… | ||||||||
4 | Davidson L.L., Grigorenko E.L., Boivin M.J., Rapa E., Stein (2015) A focus on adolescence to reduce neurological, mental health and substance-use disability. Nature, 2015 Nov 19; 527(7578) | ||||||||
5 | Fodor M, Sofi G. (2015) The dangers of drug career in young people. Orv. Hetil, 2015 Nov 15; 156 (46):1843-6 | ||||||||
6 | Intellectual Disability: Management, Causes and Social Perceptions. Mancini Domenico F., Greco Carlo M. Nova Science Publishers, Inc . May 2012 | ||||||||
7 | Ainsworth Patricia, Baker Pamela C. (2004), Mental Retardation. University Press of Mississippi | ||||||||
8 | Goodman Robert, Scott Stephen (2012), Psychiatry (3rd Edition) John Wiley & Sons. | ||||||||
9 | Intellectual disability (mental retardation): Causes, symptoms and Treatments. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Course overview Managing Addiction (EdX) | ||||||||
2 | Biosocial Model in DBT: How Symptoms Arise and Are Maintained | ||||||||
3 | R. Andrew Chambers, Jane R. Taylor, Marc N. Potenza, (2003), Neurocircuitry of Motivation in Adolescence: A Critical Period of Addiction Vulnerability; Am J Psychiatry 2003; 160:1041–1052 |