Pārlekt uz galveno saturu

Sociālā pedagoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2022 13:40:18
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_115LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Sociālā pedagoģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Silva Rupaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas saskarsmes un attīstības psiholoģijā, pedagoģijā, zināšanas sociālajā likumdošanā; izpratne par bērnu un ģimenes tiesībām un sociālajām garantijām.
Mērķis:
Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par sociālo pedagoģiju un sociālpedagoģisko darbību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālā pedagoģija. Sociālā darba un sociālās pedagoģijas koncepcijas. Sociālā pedagoga darbības jomas. Sociālpedagoģiskā darbība - viena no sociālā darbinieka darbības jomām.Lekcijas2.00auditorija
2Sociālās pedagoģijas teorijas un metodes, sociālā pedagoga un sociālpedagoģiskās darbības veicēja - sociālā darbinieka - darbības jomas, kompetences, starpinstitucionālā sadarbība, sadarbība ar ģimeni.Lekcijas2.00auditorija
3Sociālpedagoģiskās darbības mērķa grupas. Sociālpedagoģiskās darbības mērķa grupu vajadzības. Sociālpedagoģiskais darbs ar bērniem, jauniešiem, ģimenēm, senioriem, personām ar garīga rakstura traucējumiem, arī citām mērķa grupām.Lekcijas2.00auditorija
4Didaktika sociālpedagoģiskajā darbā, vides organizēšana efektīvam darbam ar pieaugušajiem, bērniem un jauniešiem. Pedagoģiskās darbības specifika izglītības iestādēs un sociālpedagoģiskās darbības nozīme izglītības iestādēs. Individualizācija sociālpedagoģiskajā darbā.Lekcijas2.00auditorija
5Personas resursu un dzīves prasmju izpēte, risku novērtēšana. Sociālpedagoģiska gadījuma vadīšana. Resocializācijas pamatuzdevumi, pieejas, metodes.Nodarbības2.00auditorija
6Preventīvā sociālpedagoģiskā darbība. Konfliktsituāciju risināšana skolas vidē. Sociālpedagoģiskā darbība vienaudžu savstarpējās vardarbības mazināšanā. Vienaudžu vardarbības prevence, programmas un metodes bullinga un mobinga mazināšanā skolas vidē un kopienā.Nodarbības2.00auditorija
7Normatīvais regulējums bērnu tiesību aizsardzības jomā. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.Nodarbības2.00auditorija
8Mācību ekskursija: sociālā pedagoga vai sociālā darbinieka sociālpedagoģiskās darbības iepazīšana reālā darba vidē: skolā, dienas centrā u.c. * Nodarbība notiek ārpus RSU telpām.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālā pedagoģija. Sociālā darba un sociālās pedagoģijas koncepcijas. Sociālā pedagoga darbības jomas. Sociālpedagoģiskā darbība - viena no sociālā darbinieka darbības jomām.Lekcijas1.00auditorija
2Sociālās pedagoģijas teorijas un metodes, sociālā pedagoga un sociālpedagoģiskās darbības veicēja - sociālā darbinieka - darbības jomas, kompetences, starpinstitucionālā sadarbība, sadarbība ar ģimeni.Lekcijas1.00auditorija
3Sociālpedagoģiskās darbības mērķa grupas. Sociālpedagoģiskās darbības mērķa grupu vajadzības. Sociālpedagoģiskais darbs ar bērniem, jauniešiem, ģimenēm, senioriem, personām ar garīga rakstura traucējumiem, arī citām mērķa grupām.Lekcijas2.00auditorija
4Didaktika sociālpedagoģiskajā darbā, vides organizēšana efektīvam darbam ar pieaugušajiem, bērniem un jauniešiem. Pedagoģiskās darbības specifika izglītības iestādēs un sociālpedagoģiskās darbības nozīme izglītības iestādēs. Individualizācija sociālpedagoģiskajā darbā.Lekcijas1.00auditorija
5Personas resursu un dzīves prasmju izpēte, risku novērtēšana. Sociālpedagoģiska gadījuma vadīšana. Resocializācijas pamatuzdevumi, pieejas, metodes.Nodarbības1.00auditorija
6Preventīvā sociālpedagoģiskā darbība. Konfliktsituāciju risināšana skolas vidē. Sociālpedagoģiskā darbība vienaudžu savstarpējās vardarbības mazināšanā. Vienaudžu vardarbības prevence, programmas un metodes bullinga un mobinga mazināšanā skolas vidē un kopienā.Nodarbības2.00auditorija
7Normatīvais regulējums bērnu tiesību aizsardzības jomā. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.Nodarbības1.00mācību izbraukums
8Mācību ekskursija: sociālā pedagoga vai sociālā darbinieka sociālpedagoģiskās darbības iepazīšana reālā darba vidē: skolā, dienas centrā u.c. * Nodarbība notiek ārpus RSU telpām.Nodarbības1.00prakses vieta
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Analizēt vienu sociālpedagoģisku gadījumu. 2. Veikt interviju patstāvīgi ar vienu sociālpedagoģiskās darbības profesionāli. 3. Izstrādāt preventīvās sociālpedagoģiskās darbības programmu.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums - dalība lekcijās, nodarbībās, grupu darbos - 10%, sociālpedagoģiska gadījuma analīze - 20%, sociālpedagoģiskās darbības profesionāļa/u intervijas rezultātu prezentācija - 30 % preventīvās programmas plāna izvēlētai mērķgrupai prezentācija - 40%. Vērtēšanas kritēriji: 1. Sociālpedagoģiska gadījuma analīze. Darbs veicams pārī vai mazā grupā. 1.1. Modelēts sarunas scenārijs - Noteiktas pieļautās kļūdas un ētiskie pārkāpumi sniegtajā gadījumā. Modelēti profesionāli iespējamie sarunas scenāriji - parādīts lomu spēlē, piedāvātas gadījuma risināšanas iespējas. 1.2.Izstrādāts sociālpedagoģiskās darbības plāns. Definēts klients. Noteikti klienta riski, vajadzības, resursi. Definēta sociālpedagoģiska problēma. Izstrādāts iespējamais intervences plāns. Noteiktas teorijas, metodes, normatīvie dokumenti, kādi pielietojami konkrētā gadījuma risināšanā. 2. Intervija ar profesionāli, kas veic sociālpedagoģisku darbību. Noteikts intervijas mērķis. Patstāvīgi izstrādāti intervijas jautājumi. Veikta viena (vai vairākas) intervijas ar sociālpedagoģiskā jomā strādājošu profesionāli. Analizēta iegūtā informācija, salīdzināta ar lekciju un literatūras avotu informāciju, veikti secinājumi. Sagatavota prezentācija. Ievēroti ētiskie principi. 3. Sociālpedagoģiskas preventīvās darbības programmas izstrāde. Izvēlēta un pamatota mērķagrupa, definētas sociālā problēma/as preventīvai programmai. Izvēlētas atbilstošas pieejas, metodes. Plānā iekļautas arī animācijas vai piedzīvojumu pedagoģijas metodes. Definēts animācijas/piedzīvojumu pedagoģijas konkrētās metodes/tehnikas veids, mērķis, sasniedzamie rezultāti. Izstrādāts aktivitātes plāns, soļi. Viena (vai vairākas aktivitātes) raksturotas detalizēti un parādītas praktiski auditorijā. Aktivitāšu plāna apraksts tiek iesniegts rakstveidā un arī prezentēts auditorijā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs izprast sociālā pedagoga/sociālpedagoģiskās darbības pamatus. Definēt sociālpedagoģiskā darba kompetences un funkcijas. Raksturot sociālpedagoģiskā darba mērķgrupas. Raksturot sociālā pedagoga lomu komandas darbā, sociālpedagoģiskās darbības nozīmi sociālā darbinieka darbā. Analizēt problēmsituāciju risināšanas pieejas sociālpedagoģiskajā praksē. Izprast sociālpedagoģiskajā darba vides organizēšanas principus efektīvam darbam ar pieaugušajiem, bērniem un jauniešiem. Izprast starpinstitucionālās sadarbības un sadarbības ar ģimeni nepieciešamību. Analizēt sociālpedagoģiskās darbības nepieciešamību atkarības, bullinga, vardarbības u.c. sociālo problēmu risināšanā. Raksturot sociālpedagoģiskās darbības teorētisko pamatojumu un metodes dažādām bērnu, jauniešu un pieaugušo mērķgrupām. Izprast resocializācijas un preventīvās sociālpedagoģiskās darbības nozīmi. Izprast risku novērtēšanas tehnikas. Spēs analizēt sociālo problēmu ietekmējošo faktorus. Izprast bērnu tiesību aizsardzības likumdošanas nozīmi sociālpedagoģiskajā darbā.
Prasmes:Identificēt bērnu un jauniešu socializācijas riskus un novērtēt tos, izvēloties atbilstošas socializācijas procesa risku novērtēšanas metodes. Noteikt bērna vai jaunieša dzīves prasmju līmeni. Prasme informēt, konsultēt par bērnu tiesību jautājumiem. Izstrādāt resocializācijas programmu, aktivitāšu plānu konkrētai mērķgrupai. Prasme izstrādāt sociālpedagoģiskās preventīvas darbības plānu (programmu), radīt idejas sociālo problēmu jauniešu vidū mazināšanai mikro, mezo līmenī. Pilnveido prasmi veikt interviju ar sociālpedagoģiskās darbības profesionāli.
Kompetences:Studenti pilnveido kompetenci kritiski izvērtēt bērnu tiesību aizsardzības principu īstenošanu sociālpedagoģisko gadījumu risināšanā. Studenti pilnveido kompetenci izvērtēt vajadzības un riskus sociālpedagoģiskajā darbā ar dažāda vecuma bērniem, jauniešiem. Studenti pilnveido kompetenci apzināt nepieciešamību sadarbībai ar ģimeni un starpinstitucionālās sadarbības nozīmi sociālpedagoģisko gadījumu risināšanā. Studneti pilnveido prasmi analizēt bērnu tiesību aizsardzības likumdošanu. Studenti pilnveido kompetenci diskutēt un analizēt kā sociālpedagoģiskās darbības metodes var tikt pielietotas sociālo problēmu risināšanā dažādām mērķgrupām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Roga- Wiles V. (2018). Sociālās pedagoģijas domas attīstība Latvijā. Žurnāls „Sociālais darbs Latvijā”2/2018, 8-14.lpp.
2Pokšāns A. (2016). Pusaudžu atkarību sociālā rehabilitācija Latvijā. 2016. Pētījuma ziņojums.
3Truskovska Ž. (sast.). ( 2019). Preventīvais sociāli pedagošiskais un sociālais darbs mūsdienās: izaicinājumi, risinājumi, praktiskā pieredze. Jauno zinātnieku un praktiķu starptautiskās zinātniski praktiskās konferences materiālu krājums. Rēzekne: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija. 84 lpp.
4Širina A. (2016). Grupu darba metodes izmantošana skolā: metodiskais līdzeklis / Anita Širina. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma". - 92 lpp.
5Kaša L., Safanova V. (2016). Sociālā pedagoga profesionālās lomas, strādājot ar mobinga izpausmēm skolā. Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs. 141. lpp.
6Zuimača E. (2015). Piedzīvojuma pedagoģijas metožu pielietojums sociālpedagoģiskajā darbā. Metodiskais līdzeklis. Rīga: Aisma. 69.lpp.
Papildu literatūra
1Monks, C. P., & Coyne, I. (Eds.). (2011). Bullying in different contexts. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
2Novosada N., Raževa A. (2017). Sociālais pedagogs kā klases audzinātāja sadarbības partneris. Pētījums RTU.
3Shapiro L. (2004). 101 ways to teach children social skills.
4Gedzjune J., Kondratoviča S. (2016). Darbs ar gotu subkultūras pusaudžiem skolā:metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.- 87. lpp.
5Brahuna I., Gorkija L. (2016). Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju pilnveidošanā: mācību metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs. 72.lpp.
6Jurčenko A. (2008). Dzīves prasmju pilnveidošana pusaudžiem pedagoģisko grupu darbā. Rēzekne.- 83.lpp.
7Kļaviņa L., Pavloviča G. (2016). Dzīvesprasmu apmācība personām ar garīgās attīstības traucējumiem: mācību metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs. - 87.lpp.
8Jansone A., Sleže A. (2015). Sociālais atbalsts nepilngadīgajām grūtniecēm un māmiņām.2izd.- Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.121.lpp.
9Birģele E. , Ševele I. (2014). Sociālo darbinieku un sociālo pedagogu sadarbība ar ģimenēm, kurās bērni ilgstoši neapmeklē skolu: labā pieredze: metodiskais līdzeklis. Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.- 48lpp.
10Freiberga-Ņitavska N., Putāne V. (2015). Darbs ar nepilngadīgajiem likumpārkāpējiem un viņu ģimenēm. Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.-80. lpp.
11Ločmele V., Mihejenko J. (2016). Pusaudžu sociālā atstumtība kā mūsdienu problēma. Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs.-70. lpp.
12Vilciņa A., Pūpola I., Smutova G. (2011). Sociālo prasmju attīstīšanas programma sākumklašu audzēkņiem: mācību metodiskais līdzeklis. - Rīga: Aisma, Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs. - 81 lpp.
13Rainer K., Jochen P. (2009). Methoden der Sozialen Arbeit in der Schule. Ernst Reinhardt Verlag München Basel.- 353 Seite.
14Bērnu tiesību aizsardzības likums. Pieņemts 19.06.1998. Publicēts "Latvijas Vēstnesis" Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 15, 04.08.1998.
15Bāriņtiesu likums. Pieņemts 22.06.2006. Publicēts Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 15, 10.08.2006.
16Civillikums. Pieņemts 28.01.1937. Stājas spēkā no 01.09.92. Publicēts Valdības Vēstnesis, 41, 20.02.1937.
17Silverman, Lois H., and Lois H Silverman. The Social Work of Museums, Taylor & Francis Group, 2010. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv/lib/rsub-ebooks…
18Mūsdienu sociālpedagoģiskā prakse Latvijas izglītības vidē: metodisko rakstu krājums. (2007). – Rīga: Rīgas domes Izglītības, jaunatnes un sporta departaments, Izglītības pārvalde, izglītības atbalsta nodaļa.
19Damberga L., Klints R., Matule L., Poiša S. (2005). Animācijas metožu pielietojums sociālpedagoģiskajā darbībā. – Rīga: SDSPA „Attīstība” .
20Engere I., Gleške L. (2004). Sociālā pedagoga darbība konfliktsituāciju risināšanā skolā. - Rīga: SDSPA „Attīstība”.
21Šiļneva L. (1998). Sociālā darba un sociālās pedagoģijas salīdzinājums. Dzīves jautājumi 3. Sociālais darbs un sociālā pedagoģija: darbības jomas, mērķi un iespējas. Zinātniski metodisks rakstu krājums.SDSPA “Attīstība”, 6.-28.,lpp.
22Plaude I. (2003). Sociālā pedagoģija. – Rīga: Raka.
23Vilciņa A. (2009). Sociālā pedagoģija: teorija, prakse: mācību palīglīdzeklis. Rīga: Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība".
24Konstebls R., Makdonalda Š., Flinns Dž.,P. (2001). Sociālais darbs skolā. Jumava. 608.lpp.
25Engere I., Gleške L. (2014). Lomu spēles sociālā pedagoga darbībā. – Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma".
Citi informācijas avoti
1Dudley Barlow. (2007). Bullying, Victimization, and Peer Harassment: A Handbook of Prevention and Intervention. The Education Digest, 78.
2Matisons Ē. (2014). Sociālpedagoģiskā darbība atkarības prevencijas veicināšanā.
3Atkarību prevencija jauniešu vidē: dzimtas perspektīva. (2019). Materiāls sagatavots Erasmus+ projekta “Prevention++. Non formal education and prevention work” ietvaros.
4Kembels R. (2004). Kā mīlēt pusaudzi. – Rīga: AMNIS.
5Špalleka R. (2003). Palīdzība maziem haotiķiem. – Rīga: Nordik.
6Daniel Schugurensky. Social Pedagogy and Critical Theory: A Conversation with Hans Thiersch.
7Barter C., Berridge D. (2011). Children Behaving Badly?: Peer Violence Between Children and Young People. Wiley-Blackwell. John Wiley & Sons, Ltd