.
Cilvēktiesības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2021 16:38:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_117 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Tiesību zinātnes; Tiesību teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Olafs Brūvers | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par to, kādas cilvēktiesību normas un principi darbojas Latvijā un, kādi cilvēktiesību aizsardzības mehānismi ir pieejami Latvijas iedzīvotājiem. Studiju kursa apguves gaitā studenti tiks iepazīstināti ar apgūstamo priekšmetu loku, tiks analizēti cilvēktiesību pamatjēdzieni, apzināta to būtība un saturs. Studenti gūs priekšstatu par sabiedrības normatīvo sistēmu – tiesībām un citiem sociālo normu veidiem, iegūs zināšanas par tiesību avotiem, tiesību apakšnozarēm, tiesisko normu piemērošanu praksē un juridiskās darbības veidiem. Kursa apguves procesā tiks apgūtas tēmas par cilvēktiesību attīstības perspektīvām vienotajā Eiropas tiesiskajā vidē un pasaulē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību (CT) jēdziena, normu un principu vēsturiskā attīstība; Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēktiesību vēsturiskā attīstība Latvijā: Latvijas valstiskuma un konstitucionālisma attīstības posmi; CT attīstība pēc neatkarības atjaunošanas 1990. gadā; CT un Latvijas integrācijas procesi Eiropas institūcijās (EP, ES, NATO) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēktiesību (CT) idejas sākuma un senāko CT rakstu avotu apskats un kritisks izvērtējums | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Lielā Brīvības Harta (Magna Carta) Anglijā; Lielā franču revolūcija (1789) un tās CT dokumentu izvērtējums – pozitīvais, negatīvais; Vispārējā Cilvēktiesību deklarācija (1948) | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Latvija starptautiskajā Cilvēktiesību sistēmā: galvenās organizācijas ar Latvijas pārstāvniecību, to nozīme un kritisks izvērtējums | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi pasaulē un to izmantošanas iespējas; Universālie aizsardzības mehānismi; Reģionālie CT aizsardzības mehānismi; Globalizācijas procesi pasaulē, pozitīvie un negatīvie aspekti | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi Latvijā un to pieejamība; Valsts un pašvaldību iestādes; LR Tiesu sistēma un darbība | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Nevaldības organizāciju loma un nozīme CT aizsardzībā un veicināšanā; Tiesībsarga birojs (Cilvēktiesību ombuds); Nozīmīgākās Nevalstiskās organizācijas cilvēktiesību aizsardzībā un veicināšanā | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Izpratne par Eiropas Padomes un Eiropas Savienības tiesībām, to mērķi, principi un īstenošanas metodes | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Cilvēktiesību aizsardzības institūciju Latvijā uzskaitījums, darbība un kritisks izvērtējums. Indivīda tiesības un aizsardzība pret iespējamiem pārkāpumiem. CT problēmu risināšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības; Ekonomiskās, sociālās un kultūras tiesības; Starptautiskie tiesību dokumenti šo tiesību nodrošināšanā un aizsardzībā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Eiropas Cilvēktiesību Tiesas spriedumu (nolēmumu) izskatīšana, izvērtēšana un secinājumu sniegšana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Nacionālo tiesību normu saskaņošana ar starptautisko tiesību aktiem; Latvijas saistības un pienākumi starptautisko tiesību jomā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Cilvēktiesību normu interpretācija, pielietošana un to ievērošana nacionālajā likumdošanā; Demokrātisko principu tvērums mūsdienās; Cilvēktiesību pamatjautājumu piemērošana Latvijā; Satversme; Satversmes Tiesas loma CT nostiprināšanā un aizsardzībā Latvijā; Cilvēktiesību robežas (ierobežošanas nosacījumi) | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; Labas valsts pārvaldes uzraudzība un nodrošināšana; Sociālās problēmas un cilvēktiesības Latvijā – iespējamie risinājumi | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; Minoritāšu, Patvēruma meklētāju un Bēgļu tiesību jautājumi; Problēmas un risinājumi; Cilvēktiesības, brīvība, drošība, atbildība un pienākumi | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēktiesību (CT) jēdziena, normu un principu vēsturiskā attīstība; Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienām | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Cilvēktiesību vēsturiskā attīstība Latvijā: Latvijas valstiskuma un konstitucionālisma attīstības posmi; CT attīstība pēc neatkarības atjaunošanas 1990. gadā; CT un Latvijas integrācijas procesi Eiropas institūcijās (EP, ES, NATO) | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Cilvēktiesību (CT) idejas sākuma un senāko CT rakstu avotu apskats un kritisks izvērtējums | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Latvija starptautiskajā Cilvēktiesību sistēmā: galvenās organizācijas ar Latvijas pārstāvniecību, to nozīme un kritisks izvērtējums | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi pasaulē un to izmantošanas iespējas; Universālie aizsardzības mehānismi; Reģionālie CT aizsardzības mehānismi; Globalizācijas procesi pasaulē, pozitīvie un negatīvie aspekti | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi Latvijā un to pieejamība; Valsts un pašvaldību iestādes; LR Tiesu sistēma un darbība | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Nevaldības organizāciju loma un nozīme CT aizsardzībā un veicināšanā; Tiesībsarga birojs (Cilvēktiesību ombuds); Nozīmīgākās Nevalstiskās organizācijas cilvēktiesību aizsardzībā un veicināšanā | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Izpratne par Eiropas Padomes un Eiropas Savienības tiesībām, to mērķi, principi un īstenošanas metodes | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Cilvēktiesību aizsardzības institūciju Latvijā uzskaitījums, darbība un kritisks izvērtējums. Indivīda tiesības un aizsardzība pret iespējamiem pārkāpumiem. CT problēmu risināšana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Eiropas Cilvēktiesību Tiesas spriedumu (nolēmumu) izskatīšana, izvērtēšana un secinājumu sniegšana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Nacionālo tiesību normu saskaņošana ar starptautisko tiesību aktiem; Latvijas saistības un pienākumi starptautisko tiesību jomā | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; Labas valsts pārvaldes uzraudzība un nodrošināšana; Sociālās problēmas un cilvēktiesības Latvijā – iespējamie risinājumi | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgā darbā izmantot gan šeit jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt nepieciešamo izziņas materiālu ieguvei bibliotēkās un interneta resursos. Mācību procesa laikā, ja studenti vēlēsies, regulāri uz kopējo e-pasta adresi saņems materiālus par visdažādākajiem cilvēktiesību jautājumiem, kas tiks apskatīti un arī kritiski vēlāk izvērtēti (arī CT kāzusi) praktiskajās nodarbībās. Sakarā ar to, ka daļa no materiāliem ir angļu valodā, studentu svešvalodas zināšanas ir ļoti vēlamas. Ja nepieciešams, pasniedzējs vienmēr palīdzēs ar padomu, vai radušos jautājumu paskaidrošanu sakarā ar interesējošo tēmu apguvi ārpus lekciju laika. Pirmās lekcijas laikā pasniedzējs vispusīgi iepazīstinās studentus ar visiem nosacījumiem, prasībām un kursa satura apjomu, kā arī atbildēs uz visiem jautājumiem. Studiju kursa apguvē izmantojot pie katras tēmas pievienotos materiālus (literatūra, piesaistes internetā) lūdzu ievērot autortiesības! | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Balstoties uz lekciju, praktisko nodarbību un patstāvīgā darbā gūtajām zināšanām, studiju kursa apguves laikā studentiem jāizstrādā rakstu darbs (referāts) par kādu no cilvēktiesību aktuāliem jautājumiem (tiks saskaņots ar pasniedzēju). Rakstu darba apjoms no 4 – 6 lpp. un tajā tiks vērtētas studenta spējas pielietot savā darbā iegūtās zināšanas, kā arī veikt izvēlētās tēmas (problēmas) analīzi. Rakstu darbu neiesniegšana norādītajos laikos bez attaisnojoša iemesla samazinās gala atzīmi. Jebkuru šaubu vai neizpratnes gadījumos lūdzu nekavējoties sazināties ar pasniedzēju (tālrunis, e-pasts, utt.). Kursa beigu pārbaudījums ir rakstisks eksāmens, kurā jāatbild uz trim jautājumiem, kas pievienoti kursa apraksta beigās. Gala atzīme tiks vērtēta 10 ballu sistēmā. Priekšnosacījumi sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana, aktīva līdzdalība lekciju un semināru nodarbībās (20%); , sekmīgi aizstāvēts rakstu darbs-referāts (30%) un sekmīgi nokārtots rakstisks gala pārbaudījums (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un identificēt nozīmīgākos cilvēktiesību aspektus; raksturot un analizēt šo tiesību galvenos pamatprincipus pasaulē un Latvijā; būs sagatavoti patstāvīgi strādāt un pielietot cilvēktiesību aizsardzības mehānismus, kā arī spējīgi aizstāvēt un veicināt minēto cilvēktiesību normu ievērošanu Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju rezultātā studenti būs spējīgi ieraudzīt un analizēt iespējamās cilvēktiesību problēmas, to cēloņus un novēršanas risinājumus; būs gatavi veikt nepieciešamās aizstāvības darbības iespējamo cilvēktiesību pārkāpumu gadījumos, prasmīgi pielietojot atbilstošās starptautiskās un nacionālās tiesību normas. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās zināšanas ļaus studentiem iekļauties tiesību aizsardzības un palīdzības iestāžu darbā; veicinās šo iestāžu kompetenci tieši cilvēktiesību aizsardzības, nostiprināšanas, pilnveidošanas un veicināšanas jomās; iegūtās zināšanas ļaus studentiem piedalīties arī starptautiskajos konkursos uz darba piedāvājumiem ārpus Latvijas robežām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā, 2000, 409. lpp., 5.-68. lpp., 191.-241. lpp. | ||||||||
2 | Burgentāls T., Starptautiskās cilvēktiesības, AGB, 2000, 240. lpp., 29.-41. lpp. | ||||||||
3 | Pleps J., Pastars E., Plakane I., Konstitucionālās tiesības, Latvijas Vēstnesis, 2004, 653. – 719. lpp. 732 lpp | ||||||||
4 | Bojārs J., Starptautiskās tiesības, Zvaigzne ABC, 1996, 553. lpp., 211. – 239. lpp. | ||||||||
5 | G.Feldhūne, A. Kučs, V. Skujeniece, izdevējs Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūts, Rīga, 2004. | ||||||||
6 | Matiass Kēnigs, „Cilvēktiesības’’, Tiesu namu aģentūra, 2010. | ||||||||
7 | Cilvēktiesības http://lv.wikipedia.org/wiki/Cilv%C4%93kties%C4%ABbas | ||||||||
8 | Kas ir cilvēktiesības (nepareizi minēts Cilvēktiesību birojs…) http://www.kra.lv/Latviski/Kas%20ir%20cilvektiesibas_2.pdf | ||||||||
9 | From Hammurabi to the Patriot Act - A History of Human Rights (laba informācija) | ||||||||
10 | http://www.randomhistory.com/history-of-human-rights.html | ||||||||
11 | A Short History of Human Rights | ||||||||
12 | http://www1.umn.edu/humanrts/edumat/hreduseries/hereandnow/… | ||||||||
13 | History of Human Rights, The Cyrus Cylinder (539 B.C.) | ||||||||
14 | http://www.humanrights.com/what-are-human-rights/brief-hist… | ||||||||
15 | Magna Carta, also called Magna Carta Libertatum or The Great Charter of the Liberties of England http://en.wikipedia.org/wiki/Magna_Carta | ||||||||
16 | United States Declaration of Independence adopted on July 4, 1776 | ||||||||
17 | http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Declaration_of_Independen… | ||||||||
18 | Declaration of the Rights of Man and of the Citizen adopted on 26 August 1789 | ||||||||
19 | http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_M… | ||||||||
20 | Declaration of the Rights of Woman and the Female Citizen was published in 1791 | ||||||||
21 | http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_W… | ||||||||
22 | Dabiskās tiesības (lat. ius naturale) – pārvalsts, pārpozitīvas tiesības, kas nebalstās valsts likumdošanā. http://vesture.eu/index.php/Dabisk%C4%81s_ties%C4%ABbas | ||||||||
23 | Cilvēktiesības, LR „Ārlietu ministrijas informācija. Plašs materiāls par Latviju un ANO | ||||||||
24 | http://www.mfa.gov.lv/lv/ano/virzieni/Cilvektiesibas/ | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Nowak M., „U.N. Covenant on Civil and Political Rights:CCPR commentary”, N.P.Engel, 1996 | ||||||||
2 | Sieghart Paul, „The International Law of Human Rights”, Oxford, 1992. | ||||||||
3 | „Theory and Practice of the European Convention on Human Rights”, Fourth Edition, Antwerpen-Oxford, 2006. | ||||||||
4 | Reid Karen, „A Practitioner’s Guide to the European Convention on Human Rights,” Second Edition, Sweet & Maxwell Ltd. London, 2004. | ||||||||
5 | Reihs N.,”Izprotot Eiropas Savienības tiesības. Kopienas tiesību mērķi, principi un metodes”, | ||||||||
6 | Rīga, Tiesu nama aģentūra, 2004. | ||||||||
7 | Sevastik P., „The Binding Force of Treaties Under International Law”, Handbook for Government Lawyers and Human Rights Advocates, Juridiska Foereningen i Uppsala, 1997. | ||||||||
8 | Vilks Andrejs, „Tiesības, brīvības un tavi pienākumi pret valsti”, Rīga, 1999. | ||||||||
9 | Vilks Andrejs, „Sociālā zinātnes un sabiedriskā un tiesiskā kultūra vienotās Eiropas politiskās telpas izveides kontekstā/Sociālo zinātņu attīstības tendences Eiropas Savienības paplašināšanās kontekstā”, RSU Zinātniskie raksti, Rīga, 2005. | ||||||||
10 | „Economic, Social and Cultural Rights”, A Textbook Second Revised Edition, Martinus Nijhoff Publishers, 2001. | ||||||||
11 | „National Perspectives on Housing Rights”, edited by Scott Leckie, Martinus Nijhoff Publishers, 2003. | ||||||||
12 | „OSCE Human Dimension Commitments”, A Reference Guide, Warsaw, 2001. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LR Tiesībsarga mājas lapa: www.tiesibsargs.lv | ||||||||
2 | Interneta resursi: | ||||||||
3 | www.un.org vai www.un.lv Apvienoto Nāciju Organizācija | ||||||||
4 | www.echr.coe.int Eiropas Cilvēktiesību tiesa, Strasbūra, Francija | ||||||||
5 | www.mkparstavis.am.gov.lv Ministru kabineta pārstāvis starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās, Eiropas CT tiesā |