Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēktiesības

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2021 16:38:43
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_117LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Tiesību zinātnes; Tiesību teorija un vēstureMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Olafs Brūvers
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par to, kādas cilvēktiesību normas un principi darbojas Latvijā un, kādi cilvēktiesību aizsardzības mehānismi ir pieejami Latvijas iedzīvotājiem. Studiju kursa apguves gaitā studenti tiks iepazīstināti ar apgūstamo priekšmetu loku, tiks analizēti cilvēktiesību pamatjēdzieni, apzināta to būtība un saturs. Studenti gūs priekšstatu par sabiedrības normatīvo sistēmu – tiesībām un citiem sociālo normu veidiem, iegūs zināšanas par tiesību avotiem, tiesību apakšnozarēm, tiesisko normu piemērošanu praksē un juridiskās darbības veidiem. Kursa apguves procesā tiks apgūtas tēmas par cilvēktiesību attīstības perspektīvām vienotajā Eiropas tiesiskajā vidē un pasaulē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Cilvēktiesību (CT) jēdziena, normu un principu vēsturiskā attīstība; Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienāmLekcijas1.00auditorija
2Cilvēktiesību vēsturiskā attīstība Latvijā: Latvijas valstiskuma un konstitucionālisma attīstības posmi; CT attīstība pēc neatkarības atjaunošanas 1990. gadā; CT un Latvijas integrācijas procesi Eiropas institūcijās (EP, ES, NATO)Lekcijas1.00auditorija
3Cilvēktiesību (CT) idejas sākuma un senāko CT rakstu avotu apskats un kritisks izvērtējumsNodarbības0.50auditorija
4Lielā Brīvības Harta (Magna Carta) Anglijā; Lielā franču revolūcija (1789) un tās CT dokumentu izvērtējums – pozitīvais, negatīvais; Vispārējā Cilvēktiesību deklarācija (1948)Nodarbības0.50auditorija
5Latvija starptautiskajā Cilvēktiesību sistēmā: galvenās organizācijas ar Latvijas pārstāvniecību, to nozīme un kritisks izvērtējumsNodarbības0.50auditorija
6Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi pasaulē un to izmantošanas iespējas; Universālie aizsardzības mehānismi; Reģionālie CT aizsardzības mehānismi; Globalizācijas procesi pasaulē, pozitīvie un negatīvie aspektiLekcijas0.50auditorija
7Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi Latvijā un to pieejamība; Valsts un pašvaldību iestādes; LR Tiesu sistēma un darbībaLekcijas0.50auditorija
8Nevaldības organizāciju loma un nozīme CT aizsardzībā un veicināšanā; Tiesībsarga birojs (Cilvēktiesību ombuds); Nozīmīgākās Nevalstiskās organizācijas cilvēktiesību aizsardzībā un veicināšanāNodarbības0.50auditorija
9Izpratne par Eiropas Padomes un Eiropas Savienības tiesībām, to mērķi, principi un īstenošanas metodesNodarbības0.50auditorija
10Cilvēktiesību aizsardzības institūciju Latvijā uzskaitījums, darbība un kritisks izvērtējums. Indivīda tiesības un aizsardzība pret iespējamiem pārkāpumiem. CT problēmu risināšanaNodarbības1.00auditorija
11Cilvēktiesību kategorijas: Pilsoniskās un politiskās tiesības; Ekonomiskās, sociālās un kultūras tiesības; Starptautiskie tiesību dokumenti šo tiesību nodrošināšanā un aizsardzībāLekcijas0.50auditorija
12Eiropas Cilvēktiesību Tiesas spriedumu (nolēmumu) izskatīšana, izvērtēšana un secinājumu sniegšanaNodarbības0.50auditorija
13Nacionālo tiesību normu saskaņošana ar starptautisko tiesību aktiem; Latvijas saistības un pienākumi starptautisko tiesību jomāNodarbības1.00auditorija
14Cilvēktiesību normu interpretācija, pielietošana un to ievērošana nacionālajā likumdošanā; Demokrātisko principu tvērums mūsdienās; Cilvēktiesību pamatjautājumu piemērošana Latvijā; Satversme; Satversmes Tiesas loma CT nostiprināšanā un aizsardzībā Latvijā; Cilvēktiesību robežas (ierobežošanas nosacījumi)Lekcijas0.50auditorija
15Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; Labas valsts pārvaldes uzraudzība un nodrošināšana; Sociālās problēmas un cilvēktiesības Latvijā – iespējamie risinājumiNodarbības0.50auditorija
16Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; Minoritāšu, Patvēruma meklētāju un Bēgļu tiesību jautājumi; Problēmas un risinājumi; Cilvēktiesības, brīvība, drošība, atbildība un pienākumiNodarbības0.50auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Cilvēktiesību (CT) jēdziena, normu un principu vēsturiskā attīstība; Demokrātijas un taisnīguma ideju pamatlicēji no antīkās pasaules līdz mūsu dienāmLekcijas0.50auditorija
2Cilvēktiesību vēsturiskā attīstība Latvijā: Latvijas valstiskuma un konstitucionālisma attīstības posmi; CT attīstība pēc neatkarības atjaunošanas 1990. gadā; CT un Latvijas integrācijas procesi Eiropas institūcijās (EP, ES, NATO)Lekcijas0.50auditorija
3Cilvēktiesību (CT) idejas sākuma un senāko CT rakstu avotu apskats un kritisks izvērtējumsNodarbības0.50auditorija
5Latvija starptautiskajā Cilvēktiesību sistēmā: galvenās organizācijas ar Latvijas pārstāvniecību, to nozīme un kritisks izvērtējumsNodarbības0.50auditorija
6Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi pasaulē un to izmantošanas iespējas; Universālie aizsardzības mehānismi; Reģionālie CT aizsardzības mehānismi; Globalizācijas procesi pasaulē, pozitīvie un negatīvie aspektiLekcijas0.50auditorija
7Cilvēktiesību aizsardzības mehānismi Latvijā un to pieejamība; Valsts un pašvaldību iestādes; LR Tiesu sistēma un darbībaLekcijas0.50auditorija
8Nevaldības organizāciju loma un nozīme CT aizsardzībā un veicināšanā; Tiesībsarga birojs (Cilvēktiesību ombuds); Nozīmīgākās Nevalstiskās organizācijas cilvēktiesību aizsardzībā un veicināšanāNodarbības0.50auditorija
9Izpratne par Eiropas Padomes un Eiropas Savienības tiesībām, to mērķi, principi un īstenošanas metodesNodarbības0.50auditorija
10Cilvēktiesību aizsardzības institūciju Latvijā uzskaitījums, darbība un kritisks izvērtējums. Indivīda tiesības un aizsardzība pret iespējamiem pārkāpumiem. CT problēmu risināšanaNodarbības0.50auditorija
12Eiropas Cilvēktiesību Tiesas spriedumu (nolēmumu) izskatīšana, izvērtēšana un secinājumu sniegšanaNodarbības0.50auditorija
13Nacionālo tiesību normu saskaņošana ar starptautisko tiesību aktiem; Latvijas saistības un pienākumi starptautisko tiesību jomāNodarbības0.50auditorija
15Cilvēktiesību iespējamās problēmas un risinājumi Latvijā; Labas valsts pārvaldes uzraudzība un nodrošināšana; Sociālās problēmas un cilvēktiesības Latvijā – iespējamie risinājumiNodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgā darbā izmantot gan šeit jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt nepieciešamo izziņas materiālu ieguvei bibliotēkās un interneta resursos. Mācību procesa laikā, ja studenti vēlēsies, regulāri uz kopējo e-pasta adresi saņems materiālus par visdažādākajiem cilvēktiesību jautājumiem, kas tiks apskatīti un arī kritiski vēlāk izvērtēti (arī CT kāzusi) praktiskajās nodarbībās. Sakarā ar to, ka daļa no materiāliem ir angļu valodā, studentu svešvalodas zināšanas ir ļoti vēlamas. Ja nepieciešams, pasniedzējs vienmēr palīdzēs ar padomu, vai radušos jautājumu paskaidrošanu sakarā ar interesējošo tēmu apguvi ārpus lekciju laika. Pirmās lekcijas laikā pasniedzējs vispusīgi iepazīstinās studentus ar visiem nosacījumiem, prasībām un kursa satura apjomu, kā arī atbildēs uz visiem jautājumiem. Studiju kursa apguvē izmantojot pie katras tēmas pievienotos materiālus (literatūra, piesaistes internetā) lūdzu ievērot autortiesības!
Vērtēšanas kritēriji:
Balstoties uz lekciju, praktisko nodarbību un patstāvīgā darbā gūtajām zināšanām, studiju kursa apguves laikā studentiem jāizstrādā rakstu darbs (referāts) par kādu no cilvēktiesību aktuāliem jautājumiem (tiks saskaņots ar pasniedzēju). Rakstu darba apjoms no 4 – 6 lpp. un tajā tiks vērtētas studenta spējas pielietot savā darbā iegūtās zināšanas, kā arī veikt izvēlētās tēmas (problēmas) analīzi. Rakstu darbu neiesniegšana norādītajos laikos bez attaisnojoša iemesla samazinās gala atzīmi. Jebkuru šaubu vai neizpratnes gadījumos lūdzu nekavējoties sazināties ar pasniedzēju (tālrunis, e-pasts, utt.). Kursa beigu pārbaudījums ir rakstisks eksāmens, kurā jāatbild uz trim jautājumiem, kas pievienoti kursa apraksta beigās. Gala atzīme tiks vērtēta 10 ballu sistēmā. Priekšnosacījumi sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana, aktīva līdzdalība lekciju un semināru nodarbībās (20%); , sekmīgi aizstāvēts rakstu darbs-referāts (30%) un sekmīgi nokārtots rakstisks gala pārbaudījums (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un identificēt nozīmīgākos cilvēktiesību aspektus; raksturot un analizēt šo tiesību galvenos pamatprincipus pasaulē un Latvijā; būs sagatavoti patstāvīgi strādāt un pielietot cilvēktiesību aizsardzības mehānismus, kā arī spējīgi aizstāvēt un veicināt minēto cilvēktiesību normu ievērošanu Latvijā un pasaulē.
Prasmes:Studiju rezultātā studenti būs spējīgi ieraudzīt un analizēt iespējamās cilvēktiesību problēmas, to cēloņus un novēršanas risinājumus; būs gatavi veikt nepieciešamās aizstāvības darbības iespējamo cilvēktiesību pārkāpumu gadījumos, prasmīgi pielietojot atbilstošās starptautiskās un nacionālās tiesību normas.
Kompetences:Iegūtās zināšanas ļaus studentiem iekļauties tiesību aizsardzības un palīdzības iestāžu darbā; veicinās šo iestāžu kompetenci tieši cilvēktiesību aizsardzības, nostiprināšanas, pilnveidošanas un veicināšanas jomās; iegūtās zināšanas ļaus studentiem piedalīties arī starptautiskajos konkursos uz darba piedāvājumiem ārpus Latvijas robežām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā, 2000, 409. lpp., 5.-68. lpp., 191.-241. lpp.
2Burgentāls T., Starptautiskās cilvēktiesības, AGB, 2000, 240. lpp., 29.-41. lpp.
3Pleps J., Pastars E., Plakane I., Konstitucionālās tiesības, Latvijas Vēstnesis, 2004, 653. – 719. lpp. 732 lpp
4Bojārs J., Starptautiskās tiesības, Zvaigzne ABC, 1996, 553. lpp., 211. – 239. lpp.
5G.Feldhūne, A. Kučs, V. Skujeniece, izdevējs Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes Cilvēktiesību institūts, Rīga, 2004.
6Matiass Kēnigs, „Cilvēktiesības’’, Tiesu namu aģentūra, 2010.
7Cilvēktiesības http://lv.wikipedia.org/wiki/Cilv%C4%93kties%C4%ABbas
8Kas ir cilvēktiesības (nepareizi minēts Cilvēktiesību birojs…) http://www.kra.lv/Latviski/Kas%20ir%20cilvektiesibas_2.pdf
9From Hammurabi to the Patriot Act - A History of Human Rights (laba informācija)
10http://www.randomhistory.com/history-of-human-rights.html
11A Short History of Human Rights
12http://www1.umn.edu/humanrts/edumat/hreduseries/hereandnow/…
13History of Human Rights, The Cyrus Cylinder (539 B.C.)
14http://www.humanrights.com/what-are-human-rights/brief-hist…
15Magna Carta, also called Magna Carta Libertatum or The Great Charter of the Liberties of England http://en.wikipedia.org/wiki/Magna_Carta
16United States Declaration of Independence adopted on July 4, 1776
17http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Declaration_of_Independen…
18Declaration of the Rights of Man and of the Citizen adopted on 26 August 1789
19http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_M…
20Declaration of the Rights of Woman and the Female Citizen was published in 1791
21http://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_the_Rights_of_W…
22Dabiskās tiesības (lat. ius naturale) – pārvalsts, pārpozitīvas tiesības, kas nebalstās valsts likumdošanā. http://vesture.eu/index.php/Dabisk%C4%81s_ties%C4%ABbas
23Cilvēktiesības, LR „Ārlietu ministrijas informācija. Plašs materiāls par Latviju un ANO
24http://www.mfa.gov.lv/lv/ano/virzieni/Cilvektiesibas/
Papildu literatūra
1Nowak M., „U.N. Covenant on Civil and Political Rights:CCPR commentary”, N.P.Engel, 1996
2Sieghart Paul, „The International Law of Human Rights”, Oxford, 1992.
3„Theory and Practice of the European Convention on Human Rights”, Fourth Edition, Antwerpen-Oxford, 2006.
4Reid Karen, „A Practitioner’s Guide to the European Convention on Human Rights,” Second Edition, Sweet & Maxwell Ltd. London, 2004.
5Reihs N.,”Izprotot Eiropas Savienības tiesības. Kopienas tiesību mērķi, principi un metodes”,
6Rīga, Tiesu nama aģentūra, 2004.
7Sevastik P., „The Binding Force of Treaties Under International Law”, Handbook for Government Lawyers and Human Rights Advocates, Juridiska Foereningen i Uppsala, 1997.
8Vilks Andrejs, „Tiesības, brīvības un tavi pienākumi pret valsti”, Rīga, 1999.
9Vilks Andrejs, „Sociālā zinātnes un sabiedriskā un tiesiskā kultūra vienotās Eiropas politiskās telpas izveides kontekstā/Sociālo zinātņu attīstības tendences Eiropas Savienības paplašināšanās kontekstā”, RSU Zinātniskie raksti, Rīga, 2005.
10„Economic, Social and Cultural Rights”, A Textbook Second Revised Edition, Martinus Nijhoff Publishers, 2001.
11„National Perspectives on Housing Rights”, edited by Scott Leckie, Martinus Nijhoff Publishers, 2003.
12„OSCE Human Dimension Commitments”, A Reference Guide, Warsaw, 2001.
Citi informācijas avoti
1LR Tiesībsarga mājas lapa: www.tiesibsargs.lv
2Interneta resursi:
3www.un.org vai www.un.lv Apvienoto Nāciju Organizācija
4www.echr.coe.int Eiropas Cilvēktiesību tiesa, Strasbūra, Francija
5www.mkparstavis.am.gov.lv Ministru kabineta pārstāvis starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās, Eiropas CT tiesā