Pārlekt uz galveno saturu

Gerontoloģiskais sociālais darbs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 12:09:21
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_160LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anita Ābele
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociālā darba pamati, Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti, Attīstības psiholoģija, Sociālā psiholoģija u.c.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par gerontoloģijas zinātni, geriatrijas un gerontoloģiskā sociālā darba saturu, attīstīt profesionālās prasmes sociālajā darbā ar vecāka gada gājuma cilvēkiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Globālās novecošanas jēdziens un novecošanas sociālā problemātikaLekcijas1.00cits
2Gerontoloģijas zinātne un gerontoloģijas sociāli psiholoģiskie aspektiLekcijas2.00auditorija
3Sociālā politika un sociālie pakalpojumi vecāka gada gājuma cilvēkiem LatvijāLekcijas2.00auditorija
4Vecāka gada gājuma cilvēku psihosociālais portretsLekcijas2.00auditorija
5Vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas un vajadzībasLekcijas2.00auditorija
6Gerontoloģiskā sociālā darba metodesLekcijas1.00auditorija
7Geriatrija un veselības aprūpeLekcijas1.00auditorija
8Vecāka gada gājuma cilvēku aprūpe un rehabilitācijaLekcijas1.00auditorija
9Gerontoloģiskā sociālā darba prakseNodarbības1.00klīniskā bāze
10Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiemNodarbības2.00klīniskā bāze
11Vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālo spēju novērtēšanaNodarbības1.00klīniskā bāze
12Vecāka gada gājuma cilvēku pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtēšanaNodarbības1.00klīniskā bāze
13Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaisteNodarbības1.00klīniskā bāze
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Globālās novecošanas jēdziens un novecošanas sociālā problemātikaLekcijas1.00cits
3Sociālā politika un sociālie pakalpojumi vecāka gada gājuma cilvēkiem LatvijāLekcijas1.00cits
5Vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas un vajadzībasLekcijas1.00auditorija
7Geriatrija un veselības aprūpeLekcijas1.00auditorija
9Gerontoloģiskā sociālā darba prakseNodarbības2.00klīniskā bāze
10Saskarsmes īpatnības ar vecāka gada gājuma cilvēkiemNodarbības2.00auditorija
11Vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālo spēju novērtēšanaNodarbības2.00auditorija
12Vecāka gada gājuma cilvēku pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtēšanaNodarbības2.00auditorija
13Sociālo pakalpojumu plānošana un resursu piesaisteNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi izstrādāt gerontoloģiskā sociālā darba aktivitāšu vai nodarbju kopumu vecāka gada gājuma cilvēkiem saskaņā ar klientu pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējumu un noteikto aprūpes līmeni; sagatavot prezentāciju un sagatavoties semināram. Studiju kursa noslēgumā aizpildīt kursa novērtēšanas anketu!
Vērtēšanas kritēriji:
Aktivitāte lekcijās un nodarbībās, novērtējums par patstāvīgi izpildīto darbu un tā prezentāciju seminārā, kurā tiek ņemta vērā sekojošu uzdevumu izpilde: 1. Saskaņā ar klientu Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējuma instrumentu vai citu klientu izvērtēšanas metodi, ir veikta klientu novērtēšana un noteikts aprūpes līmenis - 20%; 2. Izstrādāts rehabilitācijas/aprūpes plāns klientam - 20%; 3. Sastādīts aktivitāšu un pakalpojumu Laika grafiks klientam 1 mēnesim - 20%; 4. Prezentācijā ir atspoguļots rezultāts (klienta aprūpes līmenis; rehabilitācijas/aprūpes plāns un laika grafiks) un ir pausts viedoklis par grūtībām, kādas bija novērtēt klientu; izstrādāt aprūpes/rehabilitācijas plānu u.c. - 20%; 5. Ir aktīva dalība seminārā, sniegtas izsmeļošas atbildes gan uz kursa biedru, gan uz docētāja papildjautājumiem - 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zināšanas par gerontoloģijas, geriatrijas un gerontoloģiskā sociālā darba saturu; vecāka gada gājuma cilvēku bio-psiho-sociālo raksturojumu, psiholoģiskajām īpatnībām, sociālajām problēmām un vajadzībām (Oremas aprūpes vajadzību teorija, Hendersones, Maslova vajadzību teorija u.c.) studentiem ļaus profesionāli sagatavoties sociālajam darbam ar mērķagrupu.
Prasmes:Identificēt vecāka gada gājuma cilvēku sociālās problēmas, vajadzības un resursus prakses trīs līmeņos (mikro, mezo, makro); pielietot pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju izvērtējuma instrumentu vai citu klientu izvērtēšanas metodi un noteikt aprūpes līmeni.
Kompetences:Spēja izvērtēt vecāka gada gājuma cilvēku funkcionālās spējas, pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmes un piedāvāt viņu vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus; spēja profesionāli komunicēt un sarunāties ar vecāka gada gājuma cilvēkiem, respektējot viņu vecuma specifiskās īpatnības un vajadzības.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Jankovska M., 2019. Vecumdienas. Pētījums par senioru dzīvi Latvijā. Rīga: Creative Media Baltic
2Jansone I. Dambe I., 2016. Sociālā rehabilitācija krīzes situāciju pārvarēšanā veciem cilvēkiem sociālās aprūpes institūcijā. PPSC “Aisma” 3.izd.
Papildu literatūra
1Zrinščak S., Lawrence S., 2016. Active Ageing and Demographic Change: Challenges for social work and social policy. Taylor&Francis
2Lawrence S., Torres S., 2016. Older People and Migration. Taylor&Francis
3Krakovjaks P., Kšižanovskis D., Modliņska A., 2018. Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos: Hroniskas slimības. Rīga: Zinātne
Citi informācijas avoti
1Eiropas komisija. 2021. Zaļā grāmata par novecošanu. Paaudžu solidaritātes un savstarpējās atbildības veicināšana. Iegūts: https://ec.europa.eu/i nfo/sites/default/files/com_2021_50_f1_green_paper_lv.pdf
2Moors M. 2018. Sociālā darba ar veciem cilvēkiem specifika: praktiķu pieredzes apkopojums. Sociālais darbs Latvijā Nr.1/2018; 9.https://www.socialwork.lv/wp-content/uploads/2018/09/izdevu…
3RSU Aktualitātes. Latvijas pētnieki izzinājuši Covid-19 ietekmi uz gados vecākiem iedzīvotājiem, 06.10.2020., Pieejams:https://www.rsu.lv/aktualitates/petnieki-apzinajusi-covid-1…
4D. Paskaleva and S. Tufkova, 2017. Social and Medical Problems of the Elderly, Journal of Gerontology & Geriatric Research, Volume 6 , Issue 3, Pieejams: https://www.longdom.org/open-access/social-and-medical-prob…