.
Transkulturālā aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.02.2020 12:37:05
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_021 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilona Zariņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Filozofija un medicīnas ētika, propedeitika, ievads bibliotēkas lietošanā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas un veicināt izpratni par transkulturālas aprūpes pieeju, attīstīt informācijas savākšanas un problēmsituāciju risināšanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biokulturāla perspektīva, kultūra, termini, reliģija, transkulturālas aprūpes teorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Atšķirību apzināšanās. Kultūršoks. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Starpkultūru komunikācija, komunikācija veselības aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Telpa, telpas vajadzības dažādās kultūrās un veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālā organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Laiks, laika izpratne dažādās kultūrās, laika nozīme pacientu aprūpē. Vides kontrole. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Bioloģiskā dažādība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ēšanas paradumi, priekšrocības un trūkumi dažādās kultūrās, to nozīme veselības aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Mazākumgrupas Latvijā, to aprūpe. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Transkulturāla klientu/pacientu aptauja, novērošana: datu apkopošana, interpretācija, aprūpes problēmu formulēšana, pamatojums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Ētiski aspekti transkulturālā aprūpē. Uz pierādījumiem balstīta pieeja transkulturālā aprūpē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pēc katras lekcijas/nodarbības studenti saņem patstāvīgā darba uzdevumu. • Uzdevumi: apgūt terminoloģiju, aprakstīt verbālās un neverbālās komunikācijas nozīmi; definēt telpas jēdzienu un izprast tās nozīmi; aprakstīt sociālas grupas; adekvāti definēt terminu "laiks", saprast kultūras lomu laika izpratnē un uztverē; pazīt atšķirīgu kultūru tautas veselības prakses tipus, pazīt būtiskus kultūras faktorus, kuri ietekmē slimības uzvedību saistībā ar vides kontroli; formulēt bioloģiskas atšķirības indivīdu vidū dažādās rasu grupās, izskaidrot, kā uzņēmība pret slimībām var atšķirties indivīdu vidū dažādās rasu grupās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kontroldarbi klasē (kursa ietvaros – 4 kontroldarbi klasē par iepriekšējās lekcijas tēmu) un mājas darbi – 50%; Transkulturālas situācijas analīzes prezentācija kursa noslēgumā – 50%. Eksāmens tiek vērtēts ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. Par katru punktu piešķir atzīmi no 1 – 10, noslēgumā izliek vidējo atzīmi. Transkulturālas situācijas analīzes prezentācija. Vērtē sekojošus punktus: 1. Izpildīti visi darba uzdevumi 1 – 10. 2. Pamatojuma sadaļa 1 – 10. 3. Risinājumu sadaļa 1 – 10. 4. Prezentācijas prasme 1 – 10. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs pamatot transkulturālas aprūpes teoriju un raksturot transkulturālas aprūpes novērošanas modeli, aspektus, kas svarīgi pacientu aprūpē un māsas/vecmātes lomu tajā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērot atšķirības, savākt infomāciju, analizēt to, formulēt, pamatot un risināt transkulturālas aprūpes problēmas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīsta kompetenci: veikt pacientu situācijas aprakstu un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā starpkultūru veselības aprūpes kontekstu, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa, Zālītis K.(2011) Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā, Mācību līdzeklis to iestāžu darbiniekiem, kuri sniedz pakalpojumus trešo valstu valstspiederīgajiem, Latvijas Cilvēktiesību Centrs | ||||||||
2 | Starpkultūru izglītības vārdnīca, Rīga: IAC, 2011 | ||||||||
3 | Starpkultūru komunikācija (2009) rokasgrāmata, Sabiedrības integrācijas fonds | ||||||||
4 | Understanding transcultural nursing, Nursing 2005: January 2005 - Volume 35 - Issue - p 14, 16, 18, 21, 23, | ||||||||
5 | Sharon C. Murphy Mapping the literature of transcultural nursing, J Med Libr Assoc. 2006 Apr; 94 (2 Suppl): E143–E151. | ||||||||
6 | Abdulrhman Saad Albougami, Karen G Pounds and Jazi Shaydeid Alotaibi Comparison of Four Cultural Competence Models in Transcultural Nursing: A Discussion Paper | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Hemming E. (2007) An Introduction to Intercultural Communication: https://www.scribd.com/doc/253386490/Introduction-to-Interc… | ||||||||
2 | World Health Organization | ||||||||
3 | Wright, K. B.Sparks L. (2013) Health Communication in 21st Century John Wiley & Sons, Inc. | ||||||||
4 | Engebretson J., Mahoney J., Carlson ED. Cultural competence in the era of evidence-based practice. J Prof Nurs. 2008 May-Jun;24(3):172-8. doi: 10.1016/j.profnurs | ||||||||
5 | Journal of Transcultural Nusing | ||||||||
6 | Cultural and ethical issues in working with culturally diverse patients and their families: The use of the Culturagram to promote cultural competent practice in health care settings | ||||||||
7 | P Sagar (2012) Transcultural Nursing Theory and Models, Springer Publ. Comp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.currentnursing.com | ||||||||
2 | www.culturediversity.com | ||||||||
3 | European Transcultural Nursing Association | ||||||||
4 | Reliģijas nozīme modernajā sabiedrībā(2012): LU teoloģijas fakultātes studentu organ.semināra rakstu krājums/sast.I.Jansone, Rīga: LU Akadēmiskais apgāds |