.
Prakse pacientu un sabiedrības izglītošanā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.08.2019 17:42:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_126 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Diāna Platace | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 6 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iekšķīgās slimības, klīniskās aprūpes pamati, pedagoģija veselības aprūpē, psihosociālās vajadzības, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, ievads psiholoģijā un socioloģijā, Sabiedrības veselība un epidemioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt pedagoģiskās un komunikāciju prasmes pacientu un sabiedrības izglītošanā, integrēt iegūtās bāzes teorētiskās zināšanas un pedagoģiskās prasmes praksē un pielietot tās praktiski pacientu un sabiedrības izglītošanā. Piedalīties pacientu un sabiedrības veselības izglītojošā darbā dažādās sabiedrības izglītojošās institūcijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Prakses pacientu un sabiedrības izglītošanā mērķis un uzdevumi, prasības (t.sk. tehniskais noformējums) un metodiskie norādījumi. Prakses darba plānojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Izglītošanas īpatnības un pieejas dažādām sabiedrības (sociālām) grupām. Pacientu un/vai sabiedrības zināšanu aptaujas anketas izstrāde un lekcijas/nodarbības sagatavošanas noteikumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pacientu un/vai sabiedrības zināšanu apguves metožu apskats un mācību metodes (lekcijas/nodarbības) analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • nostiprināt teorētiskās zināšanas pedagoģijā; • ievērot prakses paredzētās darba stundas un nostrādāt pilnā apjomā; • aizpildīt praksē paredzēto dokumentāciju; • savākt un apkopot informāciju par aktuālu tēmu pacientu un sabiedrības izglītošanā; • ievākt un apkopot informāciju (aptauja) par pacientu un/vai sabiedrības zinašanām pirms un pēc izglītošanas; • sagatavot un prezentēt lekcijas/nodarbības par aktuālu tēmu sabiedrības veselībā; • pamatot izglītošanas jautājumu risinājumus, noformulēt secinājumus un priekšlikumus; • ņemt dalību izglītojošā akcijā vai sabiedrības veselību veicinošā projektā; • aizstāvēt izglītošanas praksi, prezentēt izglītošanas gadījuma aprakstu un lekciju/nodarbību pašanalīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses aizstāvēšana ar izglītošanas gadījuma aprakstu. Mutiska eksāmena vērtēšanas kritēriji 10 ballu sistēmā. Eksāmenā – prakses aizstāvēšanā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Prakses atskaites izpilde un saturs: 0 – Prakses atskaitē nav vērojama pilna izpilde (90 – 94%) un atbilstošs saturs. 1 – daļēja prakses izpilde (95 – 99%) un saturs. 2 – prakses atskaitē vērojama pilna izpilde (100%) un atbilstošs saturs. 2. Tehniskā noformējuma atbilstība metodiskiem norādījumiem: 0 – neatbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 1 – daļēji atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 2 – atbilst prakses atskaites metodiskiem norādījumiem. 3. Prakses lekcijas/nodarbības apkopojums un secinājumu izdarīšana: 0 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums nepilnīgs, secinājumi neatbilstoši. 1 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums daļējs, secinājumi atbilst daļēji. 2 – prakses lekcijas/nodarbības apkopojums atbilstošs, secinājumi loģiski un pamatoti. 4. Izglītošanas gadijuma prezentēšana atbilstoši mērķim un formulētām problēmām. 0 – izstrāde neatbilst mērķim un formulētām problēmām. 1 – izstrāde daļēji atbilst mērķim un formulētām problēmām. 2 – izstrāde atbilst mērķim un formulētām problēmām. 5. Prakses aizstāvēšanas prezentācijas atbilstība norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā: 0 – prezentācija neatbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā nesniedz. 1 – prezentācija daļēji atbilst norādījumiem un atbildes uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā sniedz daļēji. 2 – prezentācija atbilst norādījumiem un atbild uz jautājumiem aizstāvēšanas laikā, argumentē un pamato. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par pacientu un sabiedrības izglītojošo darbu dažādās sabiedrības izglītojošo darbu veicošās institūcijās un projektos, to uzdevumiem un darbības principiem, pacientu un sabiedrības izglītošanas veidiem, metodēm, tehmoloģijām un pieejām, kā arī īpatnībām dažādās sabiedrības (sociālās) grupās. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais attīstīs pedagoģiskās un komunikāciju prasmes, pratīs identificēt pacientu un sabiedrības izglītošanās aktualitātes, ievākt un apkopot informāciju par pacientu un/vai sabiedrības zināšanām, spēs pielietot izglītošanas metodes un līdzekļus pacientu un sabiedrības izglītošanā, plānot un realizēt pacientu un sabiedrības apmācību lekciju/nodarbību un pielietot mūsdienu tehnoloģiju veidā, integrējot un izmantojot atbilstošas bāzes teorētiskās zināšanas un pedagoģiskas zināšanas, prasmes, attieksmi. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā spēs integrēt un izmantot bāzes teorētiskās zināšanas, pedagoģiskās un saskarsmes zināšanas praktiskā darbā pacientu un sabiedrības izglītošanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Šiliņa, Maruta. Pacientu izglītošana - māsas kompetence : mācību grāmata māsu programmas studentiem un praktizējošām māsām. Rīga : Nacionālais apgāds, 2009. | ||||||||
2 | Howatson-Jones, Lioba Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif. : SAGE ; Learning Matters, ©2016. | ||||||||
3 | Biksone, Gaļina, Solis pa solim pacientu konsultēšanā. Rīga : Aptieku apvienība, 2016 | ||||||||
4 | Falvo, Donna R. Effective patient education : a guide to increased adherence / Donna R. Falvo. 4th ed. Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett, 2011. | ||||||||
5 | Jana Ankrava, Karīna Kurtiša. Pacientu aprūpes standartu lietošana ārsniecības personu izglītībā un praksē .Rīga : Medicīnas apgāds, 2010 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Williams, John R. Medicīnas ētikas rokasgrāmata. Pasaules Medicīnas asociācija. 2. izd. Rīga : Latvijas Ārstu biedrība, 2009. | ||||||||
2 | Sociālā darba speciālistu rokasgrāmata. Liepāja : LiePA, 2007. | ||||||||
3 | Health literacy in nursing : providing person-centered care / [edited by] Terri Ann Parnell, MA, DNP, RN. New York, NY : Springer Publishing, 2015. | ||||||||
4 | Social work and health care in an aging society : education, policy, practice, and research / Barbara Berkman, editor ; Linda Harootyan, associate editor. Izdošanas ziņas New York : Springer Publishing Company, c2003. | ||||||||
5 | Veselības psiholoģija / K. Mārtinsones un V. Sudrabas redakcijā; Rīgas Stradiņa universitāte. Rīga : RSU, 2016. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Green J, Tones K (2010) Health promotion: planing and strategies, SAGE. | ||||||||
2 | Ikdienas aktivitāšu apmācība insulta pacientiem / Inta Sīka, Madara Važa, Anete Kaužēna un Anda Papule. Rīga, 2016. |