Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālie arodfaktori un prevencija veselības aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2023 13:57:49
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_128LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristaps Circenis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgajā psiholoģijā, psihosomatiskajā medicīnā, sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā.
Mērķis:
Veicināt zināšanu apguvi par profesionālajiem faktoriem un riskiem veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem, liekot uzsvaru uz psihoemocionālajiem traucējumiem, attīstīt izpratni par profesionālo stresu, galā tikšanas mehānismu funkcionēšanu, preventīvo pasākumu būtību un pielietojuma nozīmi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums.Lekcijas1.00auditorija
2Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.Lekcijas1.00auditorija
3Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem.Lekcijas1.00auditorija
4Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi. Preventīvie pasākumi.Lekcijas1.00auditorija
5Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi.Lekcijas1.00auditorija
6Preventīvie pasākumi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.Lekcijas1.00auditorija
7Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori.Nodarbības2.00auditorija
8Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi.Nodarbības2.00auditorija
9Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus darbus par kursā apskatāmajām tēmām.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība nodarbībās – patstāvīgo darbu prezentācijas (50%), semestra beigās – eksāmens (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Spēj parādīt zināšanas un spēj aprakstīt profesionālos faktorus veselības aprūpē, runāt par veselības aprūpes darbinieku arodsaslimšanām un riskiem, psihoemocionālajiem traucējumiem un preventīvajiem pasākumiem.
Prasmes:Spēj identificēt darba vides riska faktorus un iespējamos traucējumus veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem.
Kompetences:Spēj apvienot teoriju un metodes, patstāvīgi izvērtēt darba vides riska faktoru ietekmi veselības aprūpē strādājošajiem, spēs ieteikt piemērotāko profilakses un palīdzības veidu indivīda un organizācijas līmenī.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)
2Psihosociālā darba vide. Rīga (LBAS un LM), 2010. (akceptējams izdevums)
3Darba higiēna. Rīga, LM, 2010. (akceptējams izdevums)
4Mārtinsone K. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU, 2019.
5Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse Kristīne Mārtinsone, Sandra Mihailova Rīgas Stradiņa universitāte, 2017
6Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums)
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020.
2Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Autoru kolektīvs. Sastādītāja: Kristīne Mārtinsone. Rīgas Stradiņa universitāte, 2021
3Ārvalstu studentiem/For international students:
4Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020.