.
Profesionālie arodfaktori un prevencija veselības aprūpē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2023 13:57:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_128 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristaps Circenis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgajā psiholoģijā, psihosomatiskajā medicīnā, sabiedrības veselībā un epidemioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par profesionālajiem faktoriem un riskiem veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem, liekot uzsvaru uz psihoemocionālajiem traucējumiem, attīstīt izpratni par profesionālo stresu, galā tikšanas mehānismu funkcionēšanu, preventīvo pasākumu būtību un pielietojuma nozīmi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi. Preventīvie pasākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Preventīvie pasākumi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Profesionālie faktori veselības aprūpē, klasifikācija un vispārīgs raksturojums. Veselības aprūpes darbinieku arodveselības problēmas, ietekmējošie faktori. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Profesionālās dzīves kvalitātes koncepts (līdzjūtības nogurums, sekundārais stress). Psihoemocionālie traucējumi veselības aprūpē strādājošajiem. Izdegšanas sindroms. Profesionālais stress un galā tikšanas mehānismi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Preventīvie pasākumi. Supervīzijas raksturojums, veidi. Grupu veidi, terapeitiskie faktori grupā, grupas vadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus darbus par kursā apskatāmajām tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās – patstāvīgo darbu prezentācijas (50%), semestra beigās – eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēj parādīt zināšanas un spēj aprakstīt profesionālos faktorus veselības aprūpē, runāt par veselības aprūpes darbinieku arodsaslimšanām un riskiem, psihoemocionālajiem traucējumiem un preventīvajiem pasākumiem. | ||||||||
Prasmes: | Spēj identificēt darba vides riska faktorus un iespējamos traucējumus veselības aprūpes sistēmā strādājošajiem. | ||||||||
Kompetences: | Spēj apvienot teoriju un metodes, patstāvīgi izvērtēt darba vides riska faktoru ietekmi veselības aprūpē strādājošajiem, spēs ieteikt piemērotāko profilakses un palīdzības veidu indivīda un organizācijas līmenī. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Psihosociālā darba vide. Rīga (LBAS un LM), 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Darba higiēna. Rīga, LM, 2010. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Mārtinsone K. Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU, 2019. | ||||||||
5 | Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse Kristīne Mārtinsone, Sandra Mihailova Rīgas Stradiņa universitāte, 2017 | ||||||||
6 | Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. | ||||||||
2 | Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Autoru kolektīvs. Sastādītāja: Kristīne Mārtinsone. Rīgas Stradiņa universitāte, 2021 | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Arnold, Elizabeth C. Interpersonal Relationships : professional communication skills for nurses. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. |