Pārlekt uz galveno saturu

Aktuālas problēmas aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2023 13:55:01
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_138LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristaps Circenis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Medicīnas ētika, aprūpes diagnozes un aprūpes process, māszinību teorijas, mikrobioloģija, epidemioloģija, infekciju slimības, medicīnas un aprūpes zinātnes vēsture, aprūpes darba organizācija un vadība.
Mērķis:
Veicināt un attīstīt izpratni par aprūpes profesionāļu lomu uz pierādījumiem balstītā veselības aprūpes sistēmā, praksē, aprūpes organizācijā un izglītībā, veicināt zināšanu un prasmju apguvi uz pierādījumiem balstītas politikas un prakses īstenošanā, attīstīt spēju kritiski analizēt un pielietot praksē jaunākos pētījumus mūsdienu aktuālajās problēmās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Aktuālās problēmas aprūpē – vēsturisks un mūsdienu skatījums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Tehnoloģiska pieeja pacientu aprūpē. Ētiski jautājumi aprūpē 21. gs. tradicionālā un komplementārā medicīnā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Infekciju kontroles filozofija (infekciju kontroles komandas darbība, standarta infekciju kontroles noteikumi, infekciju slimību epidemioloģija un aizsardzības stratēģijas). Infekciju kontroles prakse. Ar veselības aprūpi saistītās infekcijas un to novēršana praksē: brūču infekcijas, infekcijas, kas saistītas ar vaskulāru terapiju, infekcijas, kas saistītas ar urīnpūšļa katetru lietošanu, respiratorās infekcijas, gastronitestinālas infekcijas.Lekcijas2.00auditorija
4Infekcioza pacienta menedžments ārstniecības iestādē. Starptautiskās roku higiēnas dienas plāna izstrāde. Higiēnas plāna analīze.Nodarbības2.00auditorija
5Pacientu drošības aktualitāte un būtība. Cilvēka faktora jeb ergonomikas loma. Proaktīva pieeja risku vadībā. Ārstniecības procesu analīze un risku identificēšana. Stratēģijas risku reducēšanai. Organizācijas un sabiedrības kultūras loma. Ziņošana un mācīšanās. Starptautiskie pacientu drošības mērķi: pacientu drošības identifikācija, ķirurģiskā drošība, anestēzijas drošība, droša zāļu administrēšana u.c. Negadījumu analīze, metodes. Pamatcēloņu analīzes metodes pielietojuma nozīmīgums.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6PVO Aktīvu vecumdienu politika un stratēģijas hronisku saslimšanu seku mazināšanai sabiedrības veselības kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
721. gadsimta pacientu un sabiedrības izglītošanas izaicinājumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Attīstība māsu praksē. Māsu lomu attīstība un pārmaiņas. Māsu praksi un izglītību regulējošie mehānismi.Lekcijas1.00auditorija
9Jaunāko zinātnisko pētījumu un publikāciju izmantošana māszinību un aprūpes zinātnes jomā.Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošie patstāvīgi meklē, lasa un analizē zinātniskus rakstus par aktuālajām problēmām aprūpē. Kursa laikā studējošie gatavo prezentācijas un kopsavilkumu par viņu izvēlētu aktuālu problēmu māszinībās, prezentē nodarbībās.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgi sagatavoti darbi un to prezentēšana studiju kursa gaitā (20%) un noslēguma pārbaudījums (kopsavilkums – prezentācija) (80%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zina un izprot māsu un veselības aprūpes praksi un izglītību veidojošos komponentus, ietekmējošos apstākļus, regulējošos mehānismus un attīstības perspektīvu. Studējošais spēj raksturot un salīdzināt infekciju kontroles politikas un veidošanas principus dažādos līmeņos, izprot pacientu/sabiedrības locekļu atšķirības informācijas uztverē, izprot un spēj raksturot PVO aktīvu vecumdienu politiku, spēj raksturot dažādu faktoru mijiedarbību novecošanas procesā. Zina pacientu drošības sistēmas elementus.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie prot identificēt un analizēt galvenās problēmas māsu un veselības aprūpes prakses attīstībā, piedāvāt risinājumus. Studējošais prot pielietot infekciju kontroles vadlīnijas un nozokomiālo infekciju attīstību un ierobežojošos pasākumus ārstniecības iestādēs. Spēj analītiski izvērtēt un veidot pacientu/sabiedrības izglītošanas procesu. Prot pielietot PVO aktīvu vecumdienu politikas pamatprincipus personas situācijas raksturošanai. Orientējas pacientu drošības normatīvajos aktos un sistēmās.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīstīs kompetenci – iespēju veiksmīgi darboties māsu un veselības aprūpes prakses attīstības kontekstā, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi. Spēs izstrādāt nozokomiālo infekciju profilakses pasākumu plānu ārstniecības iestādei. Spēs apkopot literatūru, jaunākos pierādījumos balstītos avotus, analizēt un integrēt zināšanas par aktuālām problēmām aprūpē Latvijā un pasaulē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1ANO Vispārējā cilvēktiesību deklarācija
2Ārstniecības likums. “ Latvijas Vēstnesis”, 1997, Nr.167/168; “Ziņotājs”, Nr.15. (akceptējams izdevums)
3Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
4Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Nacionālais apgāds, 2009. (akceptējams izdevums)
5Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)
6Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
7Disinfection and Decontamination: Principles, Applications and Related Issues /edited by Gurusamy Manivannan. Boca Raton [etc.]: CRC Press/Taylor & Francis Group, 2008. xiii, 496 lpp., [16] lpp. (akceptējams izdevums)
8Ministru kabineta 2019. gada 29. oktobra rīkojums Nr. 537 "Par konceptuālo ziņojumu "Par māsas profesijas turpmāko attīstību"". Latvijas Vēstnesis, 222, 01.11.2019.
9Ārvalstu studentiem/For international students:
10Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
11Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)
12Bennett, Gail: Infection Control Compliance Guide /Gail Bennett. Marblehead, MA: HCPro, c2006. xiv, 182 lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship. Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286, 2004
2Konvencija par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā
3LR Satversme
4McCormack B., Manley K., Garbett R. Practice Development in Nursing. John Willey &Sons, 2013
5Natural Ventilation for Infection Control in Healthcare Settings /edited by: James Atkinson [et al.]. Geneva: World Health Organization, 2009. xxv, 106 lpp.: il.
6Parker M.E. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company, Philadelphia, 2019
7Understanding Patient Safety /edited by Lynne Currie. London: Quay Books, 2007. 172 lpp: il.
8WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.
9Clambers M. Nursing Informatics and Practice Development, Nursing Times Research. 2002. 7:101. (akceptējams izdevums)
10WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.
11 Schicktanz S., Schweda M.(2021)Aging 4.0? Rethinking the ethical framing of technology-assisted eldercare, History and Philosophy of the Life Sciences volume 43, Article number: 93,
12Technologies in care for older people, EPTA report 2019, Sweriges Riksdag, https://eptanetwork.org/images/documents/minutes/EPTA_repor…
13Leonardsen AL, Hardeland C, Helgesen AK, Grøndahl VA. Patient experiences with technology enabled care across healthcare settings- a systematic review. BMC Health Serv Res. 2020 Aug 24;20(1):779. doi: 10.1186/s12913-020-05633-4. PMID: 32838784; PMCID: PMC7446109.
14Ārvalstu studentiem/For international students:
15Fagin L., Garelick A. The Doctor-Nurse Relationship. Advances in Psychiatric Treatment, p.277-286, 2004
16McCormack B., Manley K., Garbett R. Practice Development in Nursing. John Willey &Sons, 2013
17WHO policy on TB Infection Control in Healthcare Facilities, Congregate Settings and Households [elektroniskais resurss]: [annexes] /World Health Organization. [Geneva]: World Health Organization, c2009.
18Technologies in care for older people, EPTA report 2019, Sweriges Riksdag, https://eptanetwork.org/images/documents/minutes/EPTA_repor…
Citi informācijas avoti
1Cilvēku, zīmolu, mediju un kultūras menedžments, rakstu krājums, J.Rozes apg., 2006
2www.vm.gov.lv
3www.nva.lv
4www.currentnursing.com
5www.sandiego.edu
6www.ncbi.nlm.nih.gov
7www.who.int/csr/resources/publications/drugresist/en/whocds…
8http://who.int/patientsafety/about/en/index.html
9www.oecd.org
10www.icna.co.uk
11WHO Active Ageing Framework, 2002:
12WHO World Report on Ageing and Health, 2015
13Ārvalstu studentiem/For international students:
14www.currentnursing.com
15www.who.int/csr/resources/publications/drugresist/en/whocds…
16www.icna.co.uk
17www.oecd.org