.
Pētniecības metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.09.2020 15:23:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_252 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artūrs Paparde | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061567 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas dzemdību aprūpes profesionālajos studiju kursos, informātikā un statistiskās metodēs. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt veselības jomas speciālistus kompetences attīstību, kas nodrošinātu un realizētu uz pierādījumiem balstītu aprūpes procesu individuāli un iesaistoties veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumos un projektos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija studiju kursā. Studiju kursa plānojums, aktivitātes, starpvērtējumi un vērtējumi. Bakalaura darba izstrādes nolikums un metodiskie norādījumi. Bakalaura darba zinātniskās jomas un tēmas. Bakalaura darba vadītāja izvēle. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Potenciālās bakalaura darba tēmas izstrāde: * aktualitāte, problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais lietojums; * pētījuma jautājuma/hipotēzes izvirzīšana, mērķu formulēšana, uzdevumu plānošanas stratēģija. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Pētījumu virzieni un veidi, to praktiskais pielietojums vecmāšu praksē. Zinātniskā metode un pētniecības process. Pētniecības ētiskie pamatprincipi, pētniecību regulējošie normatīvie akti. Klīnisko pētījumu ētiskie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Seminārs "Bakalaura pētījuma projekts". | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Kvantitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija, ierobežojumi un iespējas. Respondentu izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu atlasē. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Pētījuma loģiskā struktūra, tā etapi, pētījuma dizaina un stratēģijas jēdziens, pētījuma projekts. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Kvalitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija un iespējas, respondentu atlase un izlase. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu integrācija. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Pētījumā izmantojamie pētnieciskie instrumenti un to izstrāde atkarībā no pētījuma dizaina. Instrumentu struktūra, izstrādes gaita. Gatavo instrumentu izmantošana, tulkošanas un adaptācijas process. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Pētījuma validitāte un ticamība. Pētījuma rezultātu ievākšana, apstrāde, aprakstīšana un interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Pētījuma diskusijas veidošanas pamatprincipi, interpretācija, slēdzieni un secinājumi. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar RSU un MDAK dokumentāciju, kas ir saistoša bakalaura darba izstrādei. Sagatavoties nodarbībām par “Projekta pieteikumu”, Kvalitatīvo un Kvantitatīvo pētniecību, Rezultātu analīzi un interpretāciju, Instrumenta izstrādi un sākotnējo datu ievākšanu. Sagatavot MDAK_B1 veidlapu seminārnodarbībai un MDAK_B2 priekšaizstāvēšanai. Atbildēt uz e-testa jautājumiem e-studijās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvs vērtējums veidojas no: • 40% uz ieskaitīts/neieskaitīts par nodarbību protokoliem (kopskaitā 4, katra īpatsvars 10%); • 30% par pozitīvi nokārtotu e-testu (jāiegūst testā vismaz 55%, kas atbilst pēc RSU Studiju reglamenta I vērtējumam 4); • 15% par pozitīvi nokārtotu Seminārnodarbību “Bakalaura pētījuma projekts” (Veidlapa MDAK_B1); • 15% par pozitīvi nokārtotu Priekšaizstāvēšanu (Veidlapa MDAK_B2). Vērtēšana kursā ir 10 ballu sistēmā atbilstoši RSU Studiju reglamentam I. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Atpazīt un aprakstīt pētniecības nozīmi veselības aprūpē. • Spēs nosaukt un aprakstīt pētniecības principus, ētiskos aspektus un regulējošos normatīvos aktus. • Spēs aprakstīt pētījuma dizaina veidus un pētnieciskā darba ciklu. • Spēs aprakstīt pētījuma problēmu, aktualitāti un pētniecības pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | • Spēs īstenot uz pierādījumiem balstītu aprūpi. • Lietos pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Pielietos māszinību teorijas un jēdzienus pētniecībā. • Spēs iesaistīties un līdzdarboties pētījumos. • Iesaistīsies un līdzdarbosies projektos saistībā ar veselības aprūpi un sociālo labklājības jomu, to izstrādes un norises pamatprincipos. | ||||||||
Kompetences: | • Spēj īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Spēj piedalīties un realizēt veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumus un projektus savas kompetences ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana, Rīga, RSU, 2019, 311 lpp. | ||||||||
2 | Pētniecība. Teorija un prakse. Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Kamerāde Daiga, RaKa 2016. | ||||||||
3 | Mārtinsone Kristīne, Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes, Rīga, RaKa, 2011. | ||||||||
4 | Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska; Rīga: RaKa, 2010. | ||||||||
5 | Kristapsone Silvija, Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem, Rīga Biznesa augstskola Turība, c2008. | ||||||||
6 | Geske Andrejs, Grīnfelds Andris, Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem, Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006. | ||||||||
7 | Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp. | ||||||||
2 | Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp. | ||||||||
3 | Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks, Calif.: Sage, c2009 (2008). | ||||||||
4 | Davies, Barbara, Jo Logan, Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals, Toronto: Mosby/Elsevier, c2008. | ||||||||
5 | Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods, New York: Palgrave Macmillan, 2007. | ||||||||
6 | Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice, Sydney; New York: Mosby/Elsevier, c2007 | ||||||||
7 | Ann Bowling and Shah Ebrahim, Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead, England; New York, NY: Open University Press, c2005 2006, 2007, reprinted | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Mary Steen and Taniya Roberts;, The Handbook of Midwifery Research. John Wiley & Sons, Incorporated, 2011. | ||||||||
2 | Case Study: A Good Choice for Nursing and Midwifery Research | ||||||||
3 | Waltz, Carolyn Feher Strickland, Ora Lenz, Elizabeth R./ Measurement in Nursing and Health Research, Fifth Edition/ New York: Springer Publishing Company, 2017. |