Pārlekt uz galveno saturu

Pētniecības metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.09.2020 15:23:31
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_252LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Artūrs Paparde
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061567
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)15Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas dzemdību aprūpes profesionālajos studiju kursos, informātikā un statistiskās metodēs.
Mērķis:
Veicināt veselības jomas speciālistus kompetences attīstību, kas nodrošinātu un realizētu uz pierādījumiem balstītu aprūpes procesu individuāli un iesaistoties veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumos un projektos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija studiju kursā. Studiju kursa plānojums, aktivitātes, starpvērtējumi un vērtējumi. Bakalaura darba izstrādes nolikums un metodiskie norādījumi. Bakalaura darba zinātniskās jomas un tēmas. Bakalaura darba vadītāja izvēle.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Potenciālās bakalaura darba tēmas izstrāde: * aktualitāte, problēmas konteksts, zinātniskais pamatojums un praktiskais lietojums; * pētījuma jautājuma/hipotēzes izvirzīšana, mērķu formulēšana, uzdevumu plānošanas stratēģija.Nodarbības2.00E-studiju vide
3Datubāzu un elektronisko resursu izmantošana. Elektroniskās informācijas meklēšanas pamatprincipi, RSU abonētie e-resursi un meklētājs. Zinātniskā literatūra un tās apstrāde. Plaģiāts studējošo darbos. Bibliogrāfiskās atsauces, RSU bibliogrāfisko atsauču noformēšanas prasības.Nodarbības2.00E-studiju vide
4Pētījumu virzieni un veidi, to praktiskais pielietojums vecmāšu praksē. Zinātniskā metode un pētniecības process. Pētniecības ētiskie pamatprincipi, pētniecību regulējošie normatīvie akti. Klīnisko pētījumu ētiskie aspekti.Nodarbības1.00E-studiju vide
5Seminārs "Bakalaura pētījuma projekts".Nodarbības2.00E-studiju vide
6Kvantitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija, ierobežojumi un iespējas. Respondentu izlase un atlase. Kalkulatora pielietošana respondentu atlasē. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Pētījuma loģiskā struktūra, tā etapi, pētījuma dizaina un stratēģijas jēdziens, pētījuma projekts.Nodarbības2.00E-studiju vide
7Kvalitatīvās pētniecības pamatprincipi un tās lietojums veselības aprūpē. Pētījuma stratēģija un iespējas, respondentu atlase un izlase. Datu vākšanas gaita, datu analīze un interpretācija. Kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu integrācija.Nodarbības2.00E-studiju vide
8Pētījumā izmantojamie pētnieciskie instrumenti un to izstrāde atkarībā no pētījuma dizaina. Instrumentu struktūra, izstrādes gaita. Gatavo instrumentu izmantošana, tulkošanas un adaptācijas process.Nodarbības1.00E-studiju vide
9Pētījuma validitāte un ticamība. Pētījuma rezultātu ievākšana, apstrāde, aprakstīšana un interpretācija.Nodarbības2.00E-studiju vide
10Pētījuma diskusijas veidošanas pamatprincipi, interpretācija, slēdzieni un secinājumi.Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar RSU un MDAK dokumentāciju, kas ir saistoša bakalaura darba izstrādei. Sagatavoties nodarbībām par “Projekta pieteikumu”, Kvalitatīvo un Kvantitatīvo pētniecību, Rezultātu analīzi un interpretāciju, Instrumenta izstrādi un sākotnējo datu ievākšanu. Sagatavot MDAK_B1 veidlapu seminārnodarbībai un MDAK_B2 priekšaizstāvēšanai. Atbildēt uz e-testa jautājumiem e-studijās.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvs vērtējums veidojas no: • 40% uz ieskaitīts/neieskaitīts par nodarbību protokoliem (kopskaitā 4, katra īpatsvars 10%); • 30% par pozitīvi nokārtotu e-testu (jāiegūst testā vismaz 55%, kas atbilst pēc RSU Studiju reglamenta I vērtējumam 4); • 15% par pozitīvi nokārtotu Seminārnodarbību “Bakalaura pētījuma projekts” (Veidlapa MDAK_B1); • 15% par pozitīvi nokārtotu Priekšaizstāvēšanu (Veidlapa MDAK_B2). Vērtēšana kursā ir 10 ballu sistēmā atbilstoši RSU Studiju reglamentam I.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Atpazīt un aprakstīt pētniecības nozīmi veselības aprūpē. • Spēs nosaukt un aprakstīt pētniecības principus, ētiskos aspektus un regulējošos normatīvos aktus. • Spēs aprakstīt pētījuma dizaina veidus un pētnieciskā darba ciklu. • Spēs aprakstīt pētījuma problēmu, aktualitāti un pētniecības pamatprincipus.
Prasmes:• Spēs īstenot uz pierādījumiem balstītu aprūpi. • Lietos pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Pielietos māszinību teorijas un jēdzienus pētniecībā. • Spēs iesaistīties un līdzdarboties pētījumos. • Iesaistīsies un līdzdarbosies projektos saistībā ar veselības aprūpi un sociālo labklājības jomu, to izstrādes un norises pamatprincipos.
Kompetences:• Spēj īstenot pierādījumos balstītu aprūpi, izmantojot pētniecības metodoloģiju un terminoloģiju. • Spēj piedalīties un realizēt veselības aprūpes un sociālās labklājības jomas pētījumus un projektus savas kompetences ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana, Rīga, RSU, 2019, 311 lpp.
2Pētniecība. Teorija un prakse. Mārtinsone Kristīne, Pipere Anita, Kamerāde Daiga, RaKa 2016.
3Mārtinsone Kristīne, Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes, Rīga, RaKa, 2011.
4Kroplijs, Artūrs. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs / Artūrs Kroplijs, Malgožata Raščevska; Rīga: RaKa, 2010.
5Kristapsone Silvija, Zinātniskā pētniecība studiju procesā: mācību grāmata augstskolu sociālo zinātņu studiju programmu studentiem, Rīga Biznesa augstskola Turība, c2008.
6Geske Andrejs, Grīnfelds Andris, Izglītības pētniecība: mācību grāmata augstskolu izglītības un pedagoģijas profesionālo un akadēmisko studiju programmu studentiem, Rīga, LU Akadēmiskais apgāds, 2006.
7Blasius, J. and Thiessen, V. Assessing the Quality of Survey Data. London: Sage, 2012.
Papildu literatūra
1Spila, Daiga. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2013. – 76 lpp.
2Znotiņa, Inga. Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursi – labāko pierādījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā. – Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 49 lpp.
3Creswell, John W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Thousand Oaks, Calif.: Sage, c2009 (2008).
4Davies, Barbara, Jo Logan, Reading Research: a User-friendly Guide for Nurses and Other Health Professionals, Toronto: Mosby/Elsevier, c2008.
5Davies, Martin Brett, 1936-: Doing a Successful Research Pproject: Using Qualitative or Quantitative Methods, New York: Palgrave Macmillan, 2007.
6Zevia Schneider, Dean Whitehead, Doug Elliott, Nursing & Midwifery Research: Methods and Appraisal for Evidence-based Practice, Sydney; New York: Mosby/Elsevier, c2007
7Ann Bowling and Shah Ebrahim, Handbook of Health Research Methods: Investigation, Measurement and Analysis, Maidenhead, England; New York, NY: Open University Press, c2005 2006, 2007, reprinted
Citi informācijas avoti
1Mary Steen and Taniya Roberts;, The Handbook of Midwifery Research. John Wiley & Sons, Incorporated, 2011.
2Case Study: A Good Choice for Nursing and Midwifery Research
3Waltz, Carolyn Feher Strickland, Ora Lenz, Elizabeth R./ Measurement in Nursing and Health Research, Fifth Edition/ New York: Springer Publishing Company, 2017.