.
Psihosomatiskie traucējumi un psihoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2020 16:39:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_284 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Velga Sudraba | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Attīstības psiholoģija; Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti; Pedagoģija; Psiholoģijas pamati; Sociālā psiholoģija; Krīzes intervence; Sarunas vadīšana un terapeitisko attiecību veidošanas prasmes. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studentos uz psiholoģijas un medicīnas zinātņu atklājumiem balstītu izpratni par indivīda psihoemocionālās funkcionēšanas likumsakarībām, psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, kā arī atbilstošu pieeju un aprūpi klientam. Attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku traucējumu vai slimību klientiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas Psihosomatiskā ievainojamība Emocijas, to nozīme psihosomatisko traucējumu / slimību attīstībā Lovhaima emociju/monoamīnu kubs Aleksitīmija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihodinamiskais skatupunkts uz gremošanas orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām. Ēšanas traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā uroģenitālo un endokrīno traucējumu un slimību rašanās procesā. Cukura diabēts. Neauglības psihosomatiskie aspekti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sāpes. Galvassāpes. Migrēna | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Somatizācija. Somatoformie traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Transference, kontratransference. Rezistence | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihoterapijas jēdziens, mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas veidi. Psihoterapijas process (izvērtēšana, kontrakts, terapeitiskā alianse, dinamika, noslēgums) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsargmehānismu atpazīšana anamnēzēs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētījumu analīze par emociju, aleksitīmijas, ievainojamības, neiromediatoru nozīmi psihosomatisko traucējumu attīstībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu, elpošanas sistēmas. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījumu analīze par gremošanas sistēmas traucējumiem. Ēšanas traucējumi. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: uroģenitālās, ādas, balsta sistēmas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Psihodinamiskais skatījums uz sāpēm. Somatoformie traucējumi. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Psihodinamiskais skatījums uz endokrīnās sistēmas traucējumiem. Cukura diabēts | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Psihodinamiskais skatījums uz onkopsiholoģiju. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas Psihosomatiskā ievainojamība Emocijas, to nozīme psihosomatisko traucējumu / slimību attīstībā Lovhaima emociju/monoamīnu kubs Aleksitīmija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihodinamiskais skatupunkts uz gremošanas orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām. Ēšanas traucējumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihoterapijas jēdziens, mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas veidi. Psihoterapijas process (izvērtēšana, kontrakts, terapeitiskā alianse, dinamika, noslēgums) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsargmehānismu atpazīšana anamnēzēs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētījumu analīze par emociju, aleksitīmijas, ievainojamības, neiromediatoru nozīmi psihosomatisko traucējumu attīstībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu, elpošanas sistēmas. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pētījumu analīze par gremošanas sistēmas traucējumiem. Ēšanas traucējumi. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Psihodinamiskais skatījums uz sāpēm. Somatoformie traucējumi. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Psihodinamiskais skatījums uz onkopsiholoģiju. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādīto literatūru, iepazīties ar norādītajiem materiāliem (literatūra, video materiāli u.c.), gatavojoties seminārnodarbībām. Atlasīt pētījumus par attiecīgu psihosomatiska traucējuma/slimības tēmu, iesniegt to e-studijās un analizēt nodarbībās. Patstāvīgi izpildīt pašpārbaudes testus. Uz nodarbību sagatavot patstāvīgos uzdevumus (testus). Noslēgumā sagatavot referātu par atbilstošu psihosomatisku tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) aktivitāte seminārnodarbībās – 10%; 2) pašpārbaudes testi, testu gatavošana un pētījumu atlase un apkopošana – 30%; 2) noslēguma darbs (referāts) – 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie izskaidro galvenās indivīda psihiskās funkcionēšanas likumsakarības; atpazīst un analizē psihisko un somatisko procesu mijiedarbību no psihodinamiskā skatupunkta; apraksta un novērtē saskarsmes pamatprincipus, kontaktējot ar dažādu personības traucējumu vai psihosomatisku traucējumu/slimību indivīdiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie attīsta prasmi intervēt un aprakstīt pacienta psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību dažādu psihosomatisku traucējumu/saslimšanu gadījumā; izvērtē iespējamās grūtības/problēmas darbā ar klientiem ar personības traucējumiem vai psihosomatiskām saslimšanām; iegūst iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie analizē bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu dažādu psihosomatisku traucējumu/slimību gadījumā; analizē empātijas lomu sociālā darbinieka-klienta attiecību veidošanā; atpazīst kontrtransferences fenomenu attiecībās; loģiski noformulē un interpretē iegūtos datus, aprakstot klienta gadījumu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | • Lapiņa K. (2006). Psihosomatiskās sakarības. Un mūsdienu cilvēks. Rīga: Librum. | ||||||||
2 | The American Psychiatric Association Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psychiatry, ed. by James Levenson. | ||||||||
3 | • Mārtinsone K., Miltuze A. (2015). Psiholoģija, II daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 11.nodaļa “Personība”; 13.nodaļa “Veselība un slimība psiholoģijā”. | ||||||||
4 | • Gabbard G. (2005). Psychodynamic psychiatry in Clinical Practice. 4th ed.American Psychiatric Press, Inc. | ||||||||
5 | • Boschan, P. J. Body, mind and bonds. The American Journal of Psychoanalysis. 2007; 67: 235–248. | ||||||||
6 | • Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142. | ||||||||
7 | • Mārtinsone K., Miltuze A. (2015). Psiholoģija, I daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 5.nodaļa “Emocijas”; 10.nodaļa “Indivīda attīstība”. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | • Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava, 2001 | ||||||||
2 | • Malans D.H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa. | ||||||||
3 | • Мак-Вильямс, Н. (2015). Психоаналитическая диагностика. – М.: Класс. | ||||||||
4 | • Бройтигам, В., Кристиан, П., Рад, М. (1999). Психосоматическая медицина. Москва: ГЭОТАР МЕДИЦИНА. | ||||||||
5 | • Brandell J.R. (2013). Psychodynamic Social Work. Columbia University Press. | ||||||||
6 | • Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Periodiskie izdevumi: | ||||||||
2 | Psychosomatic Medicine | ||||||||
3 | Journal of Psychosomatic Research | ||||||||
4 | •http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/ | ||||||||
5 | •http://www.jpsychores.com/ | ||||||||
6 | •http://www.psychosomaticsjournal.com/ |