Pārlekt uz galveno saturu

Psihosomatiskie traucējumi un psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2020 16:39:17
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_284LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Velga Sudraba
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Attīstības psiholoģija; Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti; Pedagoģija; Psiholoģijas pamati; Sociālā psiholoģija; Krīzes intervence; Sarunas vadīšana un terapeitisko attiecību veidošanas prasmes.
Mērķis:
Veicināt studentos uz psiholoģijas un medicīnas zinātņu atklājumiem balstītu izpratni par indivīda psihoemocionālās funkcionēšanas likumsakarībām, psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, kā arī atbilstošu pieeju un aprūpi klientam. Attīstīt prasmes un kompetenci izvērtēt iespējamās grūtības/problēmas darbā ar dažādu psihosomatisku traucējumu vai slimību klientiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas Psihosomatiskā ievainojamība Emocijas, to nozīme psihosomatisko traucējumu / slimību attīstībā Lovhaima emociju/monoamīnu kubs AleksitīmijaLekcijas1.00auditorija
2Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmasLekcijas1.00auditorija
3Psihodinamiskais skatupunkts uz gremošanas orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām. Ēšanas traucējumiLekcijas1.00auditorija
4Psihodinamiskais skatupunkts psihosomatiskajā medicīnā uroģenitālo un endokrīno traucējumu un slimību rašanās procesā. Cukura diabēts. Neauglības psihosomatiskie aspektiLekcijas1.00auditorija
5Sāpes. Galvassāpes. MigrēnaLekcijas1.00auditorija
6Somatizācija. Somatoformie traucējumiLekcijas1.00auditorija
7Transference, kontratransference. RezistenceLekcijas1.00auditorija
8Psihoterapijas jēdziens, mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas veidi. Psihoterapijas process (izvērtēšana, kontrakts, terapeitiskā alianse, dinamika, noslēgums)Lekcijas1.00auditorija
9Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsargmehānismu atpazīšana anamnēzēsNodarbības1.00auditorija
10Pētījumu analīze par emociju, aleksitīmijas, ievainojamības, neiromediatoru nozīmi psihosomatisko traucējumu attīstībāNodarbības1.00auditorija
11Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu, elpošanas sistēmas. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
12Pētījumu analīze par gremošanas sistēmas traucējumiem. Ēšanas traucējumi. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
13Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: uroģenitālās, ādas, balsta sistēmasNodarbības1.00auditorija
14Psihodinamiskais skatījums uz sāpēm. Somatoformie traucējumi. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
15Psihodinamiskais skatījums uz endokrīnās sistēmas traucējumiem. Cukura diabētsNodarbības1.00auditorija
16Psihodinamiskais skatījums uz onkopsiholoģiju. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas Psihosomatiskā ievainojamība Emocijas, to nozīme psihosomatisko traucējumu / slimību attīstībā Lovhaima emociju/monoamīnu kubs AleksitīmijaLekcijas1.00auditorija
2Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu un elpošanas sistēmasLekcijas1.00auditorija
3Psihodinamiskais skatupunkts uz gremošanas orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām. Ēšanas traucējumiLekcijas1.00auditorija
8Psihoterapijas jēdziens, mērķi, indikācijas un kontrindikācijas. Psihoterapijas veidi. Psihoterapijas process (izvērtēšana, kontrakts, terapeitiskā alianse, dinamika, noslēgums)Lekcijas1.00auditorija
9Dzīves un slimību anamnēzes ievākšanas principi un struktūra. Psihes aizsargmehānismu atpazīšana anamnēzēsNodarbības1.00auditorija
10Pētījumu analīze par emociju, aleksitīmijas, ievainojamības, neiromediatoru nozīmi psihosomatisko traucējumu attīstībāNodarbības1.00auditorija
11Psihodinamiskais skatupunkts uz dažādu orgānu un sistēmu traucējumiem un saslimšanām: sirds-asinsvadu, elpošanas sistēmas. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
12Pētījumu analīze par gremošanas sistēmas traucējumiem. Ēšanas traucējumi. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
14Psihodinamiskais skatījums uz sāpēm. Somatoformie traucējumi. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
16Psihodinamiskais skatījums uz onkopsiholoģiju. Pētījumu analīze. Anamnēzes analīzeNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādīto literatūru, iepazīties ar norādītajiem materiāliem (literatūra, video materiāli u.c.), gatavojoties seminārnodarbībām. Atlasīt pētījumus par attiecīgu psihosomatiska traucējuma/slimības tēmu, iesniegt to e-studijās un analizēt nodarbībās. Patstāvīgi izpildīt pašpārbaudes testus. Uz nodarbību sagatavot patstāvīgos uzdevumus (testus). Noslēgumā sagatavot referātu par atbilstošu psihosomatisku tēmu.
Vērtēšanas kritēriji:
1) aktivitāte seminārnodarbībās – 10%; 2) pašpārbaudes testi, testu gatavošana un pētījumu atlase un apkopošana – 30%; 2) noslēguma darbs (referāts) – 60%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie izskaidro galvenās indivīda psihiskās funkcionēšanas likumsakarības; atpazīst un analizē psihisko un somatisko procesu mijiedarbību no psihodinamiskā skatupunkta; apraksta un novērtē saskarsmes pamatprincipus, kontaktējot ar dažādu personības traucējumu vai psihosomatisku traucējumu/slimību indivīdiem.
Prasmes:Studējošie attīsta prasmi intervēt un aprakstīt pacienta psihisko un somatisko faktoru mijiedarbību dažādu psihosomatisku traucējumu/saslimšanu gadījumā; izvērtē iespējamās grūtības/problēmas darbā ar klientiem ar personības traucējumiem vai psihosomatiskām saslimšanām; iegūst iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā.
Kompetences:Studējošie analizē bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu dažādu psihosomatisku traucējumu/slimību gadījumā; analizē empātijas lomu sociālā darbinieka-klienta attiecību veidošanā; atpazīst kontrtransferences fenomenu attiecībās; loģiski noformulē un interpretē iegūtos datus, aprakstot klienta gadījumu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1• Lapiņa K. (2006). Psihosomatiskās sakarības. Un mūsdienu cilvēks. Rīga: Librum.
2The American Psychiatric Association Publishing Textbook of Psychosomatic Medicine and Consultation-Liaison Psychiatry, ed. by James Levenson.
3• Mārtinsone K., Miltuze A. (2015). Psiholoģija, II daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 11.nodaļa “Personība”; 13.nodaļa “Veselība un slimība psiholoģijā”.
4• Gabbard G. (2005). Psychodynamic psychiatry in Clinical Practice. 4th ed.American Psychiatric Press, Inc.
5• Boschan, P. J. Body, mind and bonds. The American Journal of Psychoanalysis. 2007; 67: 235–248.
6• Gubb, K. (2013). Psychosomatics today: a review of contemporary theory and practice. Psychoanalytic Review, 100(1), 103–142.
7• Mārtinsone K., Miltuze A. (2015). Psiholoģija, I daļa. Rīga: Zvaigzne ABC. 5.nodaļa “Emocijas”; 10.nodaļa “Indivīda attīstība”.
Papildu literatūra
1• Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga: Jumava, 2001
2• Malans D.H. (1997). Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa.
3• Мак-Вильямс, Н. (2015). Психоаналитическая диагностика. – М.: Класс.
4• Бройтигам, В., Кристиан, П., Рад, М. (1999). Психосоматическая медицина. Москва: ГЭОТАР МЕДИЦИНА.
5• Brandell J.R. (2013). Psychodynamic Social Work. Columbia University Press.
6• Lövheim H. (2012). A new three-dimensional model for emotions and monoamine neurotransmitters. Medical Hypotheses. 78: 341–348.
Citi informācijas avoti
1Periodiskie izdevumi:
2Psychosomatic Medicine
3Journal of Psychosomatic Research
4http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/
5http://www.jpsychores.com/
6http://www.psychosomaticsjournal.com/