.
Mentālā veselība un pacientu aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.01.2021 16:01:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_325 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Velga Sudraba | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, psiholoģijā, neiroloģijā, farmakoloģijā, medicīnas ētikā, sabiedrības veselībā, pacientu aprūpē, rehabilitācijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem iespēju apgūt zināšanas par psihiskajiem traucējumiem un psihoaktīvo vielu atkarībām, to izplatību, cēloņiem, attīstību, klīniskajām īpatnībām, diagnostiku, medikamentozo ārstēšanu un aprūpi, sociālo rehabilitāciju. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mentālās veselības jēdziens un psihiatrijas attīstības vēsture. Mentālās veselības veicināšana un traucējumu profilakse. Saskarsmes un ētikas pamatprincipi mentālās veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Aprūpes procesa pamatprincipi mentālās veselības aprūpē. Māsu aprūpes diagnozes un aprūpes dokumentācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Atkarība kā slimība. Atkarības biopsihosociālais modelis. Alkohola atkarība pēc SSK-10, pazīmes, sekas, ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Neirotiski, ar stresu saistītie un somatoformie traucējumi, pacientu aprūpe. Personības traucējumi, pacientu aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Afektīvie traucējumi – mānija un depresija, pacientu aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Uztveres traucējumi – šizofrēnija un pacientu aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Epilepsija, ar to saistītas personības pārmaiņas, pacientu aprūpe. Intelektuālās attīstības traucējumi, pacientu aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Atkarību pacientu laboratoriskie rādītāji, to izvērtēšana dažādos izmeklējumos. Atkarību novērtēšanas testu izmantošana, aizpildīšana, analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pastāvīgi apgūst obligāto un jaunāko literatūru; gatavojas pārbaudes testa izpildīšanai; atlasa jaunākos pētījumus par psihoaktīvo vielu atkarības tēmām, sagatavo pētījuma apskatu; intervē pacientu, formulē aprūpes diagnozi un sagatavo aprūpes plānu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) aktivitāte seminārnodarbībās – 10%; 2) teorētiskais tests, pētījuma analīze – 20%; 3) praktisko zināšanu pārbaude (grupu darbs) – intervija ar pacientu, aprūpes diagnožu formulēšana un aprūpes plāna modeļa veidošana – 70%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais atpazīst psihiskus traucējumus, psihoaktīvo vielu atkarības, definē tos pēc SSK 10 klasifikatora, analizē un sistematizē pacienta anamnēzi, raksturo psihiatrijā un narkoloģijā lietojamos medikamentus un to blakusparādības, izskaidro un apraksta saskarsmes un aprūpes specifiku darbā ar psihiatrijas un narkoloģijas pacientiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais prot pielietot pareizu saskarsmes veidu darbā ar psihiatrijas un narkoloģijas pacientiem, veikt interviju un ievākt pacienta anamnēzi, atlasīt un izmantot nepieciešamos datus, novērtēt pacienta stāvokli, veidot aprūpes plāna modeli. | ||||||||
Kompetences: | Students, izmantojot apgūtās zināšanas par psihiskiem traucējumiem, psihoaktīvo vielu atkarībām un to aprūpi, spēj diferencēt psihiskos traucējumus, interpretēt un analizēt iegūtos datus aprūpes dokumentācijā, veiksmīgi realizēt aprūpes plānu psihiatriskiem un narkoloģiskiem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Osis G. Narkoloģija vispārējās prakses ārstiem. Rīga: SIA”TRIO-J”; 2006. | ||||||||
2 | Lesch OM, Walter H, Wetschka Ch, Hesselbrock M, Hesselbrock V. Alcohol and Tobacco. Medical and Sociological Aspects of Use, Abuse and Addiction. SpringerWienNewYor; 2011. | ||||||||
3 | Kulbergs J. Dinamiskā psihiatrija. Rīga, Jumava, 2001. | ||||||||
4 | Garīgās veselības aprūpes māsas pamatspecialitāte. Mācību materiāls. – Rīga: Nacionālais apgāds, 2009. | ||||||||
5 | Deksters G., Vošs M. Rokasgrāmata psihiatrijas māsām. – Rīga: Jumava, 2006. | ||||||||
6 | Semple D., Smyth R. Oxford handbook of psychiatry. Oxford University press, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Stirna A (red). Atkarība no alkohola. Narkoloģija. Rīga: Medicīnas apgāds; 2008. | ||||||||
2 | Eglītis I. Psihiatrija. Rīga, Zvaigzne, 1989. | ||||||||
3 | Eglītis I., Andrēziņa R., Jansons V., Kamjanovs I., Kazlovsko G., Psihiatrija ārstiem nepsihiatriem. – Rīga: Zvaigzne, 1985 | ||||||||
4 | Eglītis I. Vispārīgā psihopatoloģija. Rīga: Zvaigzne, 1986. |