Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģija un socioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2022 14:49:10
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_337LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Māszinības; Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lāsma Spundiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Mērķis:
Attīstīt studentiem izpratni par socioloģijas teorijām, sociālās psiholoģijas pamatjēdzieniem, cilvēka socializācijas procesu un sociālās vides ietekmi, kā arī par psiholoģijas zinātni, tās saikni ar citām zinātnēm, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru un personību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs).Lekcijas1.00auditorija
2Intelekts. Intelekta teorijas. Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas. Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas.Lekcijas1.00auditorija
3Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra.Lekcijas1.00auditorija
4Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture.Lekcijas1.00auditorija
5Personības socializācija, to ietekmējošie faktori (sociālā izziņa, sociālā uztvere).Lekcijas1.00auditorija
6Sociālās grupas un grupu procesi.Lekcijas1.00auditorija
7"Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati). Es koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis.Nodarbības1.00auditorija
8Motivācija. Vajadzības.Nodarbības1.00auditorija
9Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi.Nodarbības1.00auditorija
10Altruistiska un antisociāla rīcība.Nodarbības1.00auditorija
11Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti.Nodarbības1.00auditorija
12Attieksme un sociālā ietekme.Nodarbības1.00auditorija
13Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze.Nodarbības2.00auditorija
14Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Videolekciju materiāla apgūšana un pašpārbaudes testu izpilde par lekcijas tēmu. • Literatūras apgūšana un gatavošanās diskusijas jautājumiem par nodarbību tēmām. • Indivīda dzīves gājuma analīze, kas ietver dzīves anamnēzes ievākšanu (intervija) un socializācijas procesa aprakstu. • Zinātniskā pētījuma analīze par sociālās psiholoģijas aktuālām tēmām saistībā ar veselības aprūpi.
Vērtēšanas kritēriji:
• Aktīva līdzdalība nodarbībās: pirms nodarbības tiek gatavotas atbildes uz diskusijas jautājumiem par nodarbības tēmu un piedalīšanās diskusijās; videolekcijas materiāla apgūšana un pašpārbaudes testu izpilde pēc katras lekcijas – 20%. • Praktiskais darbs Nr.1 – dzīves gājuma analīze. Tiek veikta dzīves gājuma intervija un socializācijas procesa analīze, gatavota prezentācija, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā – 30%. • Praktiskais darbs Nr.2 – viena zinātniskā pētījuma analīze. Tiek gatavota prezentācija par zinātnisko pētījumu veselības aprūpes jomā un prezentēta seminārnodarbībā – 30%. • Eksāmens – teorētisko zināšanu pārbaudes tests – 20%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Atpazīst socioloģijas un psiholoģijas teorijas. Definē vispārīgās un sociālās psiholoģijas pamatjēdzienus un pētīšanas metodes. Identificē socializācijas procesa posmus, kā arī personības, kognitīvās un emocionālās sfēras pamatjēdzienus.
Prasmes:Kvalitatīvi ievāc cilvēka dzīves anamnēzi. Apraksta personības, kognitīvās un emocionālās sfēras, kā arī sociālās vides faktorus un to ietekmi uz indivīdu.
Kompetences:Analizē indivīda dzīves notikumu ietekmi uz socializācijas procesu un personības attīstību. Izprot indivīda uzvedību un vajadzības dažādās sociālās situācijās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC, 2015.
2Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC, 2015.
3Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 3. Lietišķās jomas, Zvaigzne ABC, 2015.
4Ozoliņa Nucho A., Vidnere M., Intervēšanas prasme, Raka, 2012. (akceptējams izdevums)
5Reņģe V., Sociālā psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2011.
6Ārvalstu studentiem/ For international students:
7David Semple, Roger Smyth. 2019. Oxford Handbook of Psychiatry. EBSCOhost 
8Aldwin M. C. 2007. Stress, Coping, and Development. An Integrative Perspective. Ebook Central 
9Paulman, P.M., Paulman, A.A., Jarzynka, K.J and Falk, N.P. 2015. Taylor's Manual of Family Medicine. EBSCOhost Ebook
10Sommers-Flanagan, John Sommers-Flanagan and Rita Sommers-Flanagan. 2014. Clinical interviewing. Ebook Central 
Papildu literatūra
1Mārtinsone K., Sudraba V., Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva, RSU, 2019.
2Paula L., Korpa V., Socioloģija, LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010.
3Reņģe V., Personības psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2000.
4Laķis P. Ievads socioloģijā: lekciju kurss. Zvaigzne ABC, 2005 (2.izd).
5Auziņa R., Personības psiholoģija, Banku augstskola, 2008.
6Pļaveniece M., Škuškovnika D. Sociālā psiholoģija pedagogiem, Raka, 2002.
7Borns L., Russo N.F. Psiholoģija, Raka, 2001.
8Ārvalstu studentiem/ For international students:
9Furlong, Gary T. 2005. The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict. EBSCOhost
10Magnavita J.J. (edt.). 2004. Handbook of personality disorders: Theory and practice. Ebook Central