.
Cilvēka anatomija t.sk. preparēšanas kurss
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2020 09:39:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_059 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 7.00 | ECTS: | 10.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Kažoka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 60 | ||||
Kopā kontaktstundas | 80 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija vidusskolas programmas apmērā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem fundamentālas zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūvi, orgānu sistēmām un to funkcijām pēc sistemātiskās anatomijas principa, nostiprinot apgūtās teorētiskās zināšanas preparējot. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomija kā mācību priekšmets. Vēsturisks anatomijas priekšmeta mācīšanas apskats Latvijā. Jēdziens par cilvēka ķermeņa asīm un plaknēm. Cilvēka ķermeņa uzbūves galvenie principi. Anatomiskās terminoloģijas nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mugurkauls, tā daļas, skriemeļi. Krūškauls, ribas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Skeleta sistēmas vispārējs raksturojums. Kaulu uzbūve un ķīmiskais sastāvs. Kaulu klasifikācija. Kaulu attīstības un augšanas vispārējs raksturojums. Kaulu savienojumu veidi un to raksturojums. Pārtraukto kaulu savienojumu uzbūve. Locītavu biomehāniskā un funkcionālā klasifikācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Augšējās ekstremitātes kauli. Iegurņa joslas kauli. Apakšējās brīvās ekstremitātes kauli. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Skeleta attīstības pamatprincipi un iespējamās anomālijas. Kaula segments un tā raksturojums. Mugurkaulāja liekumu un kaula segmenta klīniskā nozīme. Galvaskausa attīstības principi un iespējamās anomālijas. Jaundzimušā galvaskausa īpatnības. Galvaskausa formu varianti, vecuma izmaiņas un dzimumatšķirības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mugurkaula savienojumi. Ribu savienojumi ar mugurkaulu un krūškaulu. Krūškurvis. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Plecu joslas kaulu savienojumi. Augšējās brīvās ekstremitātes kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Muskuļu sistēmas vispārējs raksturojums. Skeleta muskuļu formas un klasifikācijas. Skeleta muskuļu uzbūves un funkcionēšanas pamatprincipi. Ķermeņa fasciju vispārējs raksturojums. Muskuļu un fasciju nozīme ķermeņa kustību realizēšanā. Preparēšanas metode anatomijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Iegurņa joslas kaulu savienojumi, iegurnis kā vienība. Apakšējās brīvās ekstremitātes kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Skeleta muskulatūras attīstība. Vēdera dobuma sienas uzbūve un vājās vietas. Vēdera dobuma sienas vājo vietu nozīme klīniskā medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Spārnkauls, pakauša kauls, pieres kauls, paura kauls. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Normālas ķermeņa stājas anatomija. Nepareizas ķermeņa stājas varianti, to ietekme uz orgānu sistēmu darbību. Normālā ķermeņa stājā iesaistīto muskuļu grupu raksturojums. Muguras dziļā muskulatūra. Pēdas morfoloģiskais un funkcionālais raksturojums. Pēdas anatomijas klīniskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Sietiņkauls, deniņu kauls un kanāli. Sejas daļas kauli. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Vispārīga informācija par tehnoloģijām un pielietojumu. Ievads 3d printēšanas vēsturē. Printēšanas procesa stadiju izklāsts no modeļu izveides līdz printēta objekta stadijai un pēcapstrādei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Galvaskausa kaulu savienojumi. Galvaskausa topogrāfiskie veidojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Vispārējs 3D printēšanas tehnoloģiju salīdzinājums (piem., FDM, DLP, SLA u.c.). 3D printēšanas pielietojums veselības aprūpē un medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Kolokvijs par kauliem un to savienojumiem. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
18 | Īss populāro 3D printeru apskats: tehniskais apraksts un drošība, pielietojamās programmas un izmantojamie materiāli printēšanai. Optimālo printēšanas uzstādījumu izvēle un režīms, printēšanas ātrums, biežums, temperatūra. Pamatmateriālu apskats. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Mīmikas muskuļi, košļāšanas muskuļi. Galvas fascijas. Kakla muskuļi. Kakla topogrāfija. Kakla fasciju anatomija un topogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
20 | Ievads 3D skenēšanā; skeneri, to veidi un iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Krūškurvja un muguras virspusējie muskuļi, plecu joslas muskuļi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
22 | Augšējās brīvās ekstremitātes muskuļi, kustību analīze, fascijas, sinoviālās makstis un topogrāfiskie veidojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
23 | Iegurņa joslas muskuļi. Apakšējās brīvās ekstremitātes muskuļi, kustību analīze, fascijas, sinoviālās makstis un topogrāfiskie veidojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
24 | Krūškurvja dziļie muskuļi, diafragma, krūškurvja fascijas. Muguras dziļie muskuļi, fascijas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
25 | Vēdera muskuļi, fascijas. Vēderpreses vājās vietas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
26 | Kolokvijs par skeleta muskuļiem, fascijām topogrāfiskiem veidojumiem. Kustību analīze. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
27 | Iepazīstināšana ar īstu 3D printeri, tā programmatūru. FDM 3D printeru uzbūves detalizētāks apskats dzīvē. „Slicer” programmatūras pamatfunkciju apskats. Darbs grupās sacensību veidā, risinot 3D printēšanas un modelēšanas problēmjautājumus. FDM printera demonstrācija un praktisku piemēru izskatīšana. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
28 | 3D modelēšanas īpatnības, veidojot modeli 3D printēšanai, kļūdu labošana. Programmatūras apskats. Anatomiska modeļa sagatavošana printēšanai. Darbs grupās sacensību veidā, risinot 3D printēšanas un modelēšanas problēmjautājumus. 3D modelēšana 3D printēšanas vajadzībām. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
29 | Darbs ar 3D datormodeļiem, kļūdu labošana, pozicionēšana, atbalsta struktūru pareiza izveide, optimāla slāņu un printēšanas iestatījumu izvēle. Darbs grupās sacensību veidā, risinot 3D printēšanas un modelēšanas problēmjautājumus. Praktisks darbs ar datoru. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
30 | Pamatdarbības cilvēka 3D anatomisko struktūru skenēšanā un/vai to rediģēšanā; skanēšanas iekārtas, to iespējas, pielietojums. 3D skenēšanas iespēju prezentācija. 1. semestra beigas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
31 | Nervu sistēmas uzbūves principi. Nervu sistēmas iedalījums. Nervu sistēmas attīstība un saistība ar maņu orgāniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Muguras smadzenes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
33 | Iegarenās smadzenes, tilts, smadzenītes. Rombveida bedre. Ceturtais smadzeņu dobums. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
34 | Vidussmadzenes. Starpsmadzenes. Trešais smadzeņu dobums. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
35 | Piramidālā sistēma. Ekstrapiramidālā sistēma. Limbiskā sistēma. Jēdziens par nervu sistēmas vadīšanas ceļiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
36 | Smadzeņu puslodes: pusložu ārējais apraksts un iekšējā uzbūve. Laterālais smadzeņu dobums. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
37 | Smadzeņu apvalki. Smadzeņu šķidruma cirkulācija. Vadīšanas ceļi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
38 | Elpošanas un gremošanas sistēmas orgānu vispārējs raksturojums, orgānu attīstības principi, klīniski nozīmīgi attīstības varianti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
39 | Kolokvijs par CNS. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
40 | Gremošanas sistēma: mutes dobums, rīkle. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
41 | Barības vads, kuņģis. Tievā un resnā zarna. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
42 | Aknas, žults ceļi. Aizkuņģa dziedzeris. Liesa. Vēderplēve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
43 | Sirds. Sirds ārējais apraksts, dobumi, sienas uzbūve. Sirds vadītājsistēma. Sirds topogrāfija. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
44 | Elpošanas sistēma: deguna dobums, balsene, elpvads, bronhi. Plaušas. Pleira. Videne. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
45 | Urīnsistēmas vispārējs raksturojums, orgānu attīstības principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
46 | Urīnsistēma: nieres, urīnvadi, urīnpūslis, urīnizvadkanāls. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
47 | Vīrieša un sievietes dzimumsistēmu vispārējs raksturojums, orgānu attīstības principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
48 | Starpene, funkcijas, uzbūve, fascijas, klīniskā nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
49 | Vīrieša iekšējie un ārējie dzimumorgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
50 | Redzes orgāns un redzes ceļi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
51 | Sievietes iekšējie un ārējie dzimumorgāni. Starpene. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
52 | Dzirdes orgāns, dzirdes un līdzsvara ceļi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
53 | Redzes un dzirdes orgāns. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
54 | Kolokvijs par iekšējo orgānu sistēmām. 2. semestra beigas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru, e-studiju vidi, anatomijas Web resursiem, licencētām mācību programmām, CD un DVD, 3D virtuālās desekcijas galdu "Anatomage"; organizēts individuālais darbs un sagatavots 3D datormodeļa fails printēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, nokārtot tajās paredzētos pārbaudījumus (35%). 2. Darbs individuāli un/vai grupu darbs prezentācijās (10%). 3. Preparēšanas tehnikas pielietojums un pareiza materiāla sagatavošana (10%). 4. Individuāli un/vai grupās izprintēts 3D anatomiskais modelis (5%). 5. Darbs ar mācību materiāliem un literatūru (10%). Kursa gala vērtējumu veido pārbaudījumi (30%): 1. semestra beigās teorētiskā ieskaite (I); 2. semestra beigās semestra ieskaite (i). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs formulēt cilvēka vietu organismu klasifikācijas sistēmā, izklāstīt organisma uzbūves pamatprincipus; spēs aprakstīt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmu uzbūvi, orgānu novietojumu, funkcijas, savstarpējās likumsakarības; spēs definēt anatomijas pamatjēdzienus un terminus latviešu un latīņu valodās; varēs parādīt svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni; apgūs pamatzināšanas par 3D modelēšanu, printēšanu un to saistītām tehnoloģijām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs izskaidrot un parādīt skeleta kaulus un to veidojumus, locītavas, muskuļus, galvenos asinsvadus un nervus, iekšējos orgānus, to daļas un maņu orgānus uz anatomijas praktiskajās nodarbībās lietotiem mācību līdzekļiem, pielietojot atbilstošus anatomijas pamatjēdzienus un terminus latviešu un latīņu valodās; studenti spēs iegūt, vērtēt, apkopot un salīdzināt informāciju no dažādiem literatūras un specifiskiem informācijas avotiem; attīstīs prasmi uzdot konkrētus jautājumus vai meklēs atbildes par cilvēka ķermeņa uzbūvi, attīstot prasmi izteikt savu viedokli, to argumentēt un papildināt; veiks darbu individuāli vai komandā; veidos dialogu un iekļausies diskusijās; spēs pielietot preparēšanas tehniku un veiks pareizu materiāla sagatavošanu; atpazīs atpreparētās anatomiskās struktūras; spēs atšķirt klasisko struktūru novietojumu no normas variantiem; interpretēs un izskaidros iegūtos rezultātus, formulēs secinājumus un iepazīstinās citus ar iegūtajiem rezultātiem (rakstos, mutvārdos); sagatavos 3D modeli printēšanai un veiks tā izprintēšanu. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, prasmīgi izskaidrojot un demonstrējot dažādas anatomiskās struktūras dabīgajos preparātos un uzskates līdzekļos; palielinās savu konkurētspēju ar 3D tehnoloģijām saistītā darba tirgū. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dauber W. Pocket Atlas of Human Anatomy. - 5th Revised edition, Thieme Publishing Group, 2007, 545 p. | ||||||||
2 | Gebhardt A., Hotter J.-St. Additive manufacturing. 3D printing for prototyping an manufacturing. - Carl Hanser Verlag, München, 2016, 590 p. | ||||||||
3 | Hovarth J. Mastering 3d printing. - 2014, 207 p. | ||||||||
4 | Paulsen F., Waschke J. Sobotta Atlas of Anatomy, Package, 16th ed., English/Latin: Musculoskeletal System; Internal Organs; Head, Neck and Neuroanatomy; Muscles Tables. - 16th Revised edition, Elsevier Health Sciences, 2018, 1376 p. | ||||||||
5 | Pilmane M., Pļaviņa L., Kavak V. Embryology and anatomy for health sciences. - Rīga, RSU, 2016, 511 p. | ||||||||
6 | Schulte E., Gilroy A.M., Schuenke M., MacPherson B.R., Schumacher U. Atlas of Anatomy. - 3e Latin 3rd New edition, Thieme Medical Publishers Inc, 2017, 760 p. | ||||||||
7 | Schuenke M., Schulte E., Schumacher U. General Anatomy and Musculoskeletal System (THIEME Atlas of Anatomy). - 2nd New edition, Thieme Medical Publishers Inc, 2014, 624 p. | ||||||||
8 | Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., Cass W. Internal Organs (THIEME Atlas of Anatomy). - 2nd New edition, Thieme Medical Publishers Inc, 2016, 484 p. | ||||||||
9 | Schuenke M., Schulte E., Schumacher U., MacPherson B. R., Stefan C., Lamperti E. D., Voll M. Head, Neck, and Neuroanatomy (THIEME Atlas of Anatomy). - 2nd New edition, Vol. 3., Thieme Medical Publishers Inc, 2016, 600 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Detton A. J. Grant`s Dissector. - Lippincott Williams and Wilkins, 2016, 320 p. | ||||||||
2 | Dijkstra P., Wesselink R., Stobbe T., Beusenberg M. A practical guide to 3D printing: overview of technologies and their applications in the industry. - Zwolle: Windesheim, 2017, 40 p. | ||||||||
3 | Drake R., Vogl A., Mitchell A. Gray's Anatomy for Students: With Student Consult Online Access, 3d Revised edition, Elsevier – Health Sciences, 2014, 1192 p. | ||||||||
4 | Je Staub S. M., Ginsburg A., et. al. 3D Printing: A Manufacturing Revolution – ATKearney. - 2017, 16 p. | ||||||||
5 | Kahle W., Frotscher M. Color Atlas of Human Anatomy, vol. 3. Nervous System and Sensory Organs. - 7th revised edition, Thieme Publishing Group, 2015, 428 p | ||||||||
6 | Leonhardt M., Fritsch H., Kuehnel W. Color Atlas of Human Anatomy, vol. 2. Internal Organs. - 6th revised edition, Thieme Publishing Group, 2014, 484 p. | ||||||||
7 | Lipson H., Kurman M. Fabricated: The New World of 3D Printing (1). - Somerset: John Wiley & Sons, Incorporated, 2013, 320 p. | ||||||||
8 | Netter F. H. Atlas of Human Anatomy. - 7th Revised edition, Elsevier - Health Sciences Division, 2018, 672 p. | ||||||||
9 | Platzer W. Color Atlas of Human Anatomy, vol. 1. Locomotor System. - 7th revised edition, Thieme Publishing Group, 2014, 480 p. | ||||||||
10 | Xu T., Rodriguez-Devora Jorge I., Reyna-Soriano D., Bhuyan M., Zhu L., Wang K., Yuan Y. Chapter 6 - Principles of Bioprinting Technology. - In Regenerative Medicine Applications in Organ Transplantation, 2014, p. 67 - 79. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Moore K. L., Agur A. M. R., Dalley A. F. Clinically Oriented Anatomy. - 8th International Edition, Lippincott Williams and Wilkins, 2017, 1168 p. | ||||||||
2 | Standring S. Gray`s Anatomy: the Anatomical Basis of Clinical Practice. - 41st Revised edition, Elsevier Health Sciences, 2016, 1584 p. | ||||||||
3 | RSU e-studies, web resources, licensed study programs, CD and DVD. | ||||||||
4 | 3D Virtual dissection table "Anatomage". | ||||||||
5 | https://support.zortrax.com/knowledge-base-mseries/ | ||||||||
6 | https://www.thingiverse.com | ||||||||
7 | https://www.123dapp.com/design | ||||||||
8 | www.3dhubs.com |