Pārlekt uz galveno saturu

Ievads specialitātē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.03.2024 14:20:25
Par studiju kursu
Kursa kods:ORK_007LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; StomatoloģijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daiga Spila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Ortodontijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, ortodonkatatrsu[pnkts]lv, +371 67815279
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Mērķis:
Uzlabot studiju procesa kvalitāti informācijas meklēšanas, izguves un apstrādes jomā, sniedzot vispārēju priekšstatu par medicīnas informācijas meklēšanas iespējām, padziļinot iemaņas medicīnas un zobārstniecības informācijas meklēšanā tiešsaistes datubāzēs un pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Iepazīšanās ar kursu.Lekcijas1.00auditorija
2Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšana pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos.Nodarbības1.00datorklase
3Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs.Nodarbības1.00datorklase
4E-grāmatu datubāzes: EBSCO, Ebook Central, AccessMedicine, AccessPharmacy, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs.Nodarbības1.00datorklase
5Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu izgūšana. Starpbibliotēku abonements. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces un to veidi.Nodarbības1.00datorklase
6Citēšana. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. Atsauču veidošanas rīks EndNote. RSU noteikumi atsauču veidošanai. Brīvpieejas resursi zobārstniecībā. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana.Nodarbības1.00datorklase
7Vienotais e-resursu meklētājs Primo.Nodarbības1.00datorklase
8Datubāze PubMed: raksturojums, meklēšanas veidi, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana (MyNCBI), pilntekstu izgūšana. MeSH datubāze, žurnālu datubāze, Konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle. Clinical Queries rīks klīnisko jautājumu un uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšanai.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus medicīnas un zobārstniecības informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisku izvērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas zobārstniecības jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas un zobārstniecības nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļinātu informācijas meklēšanu e-grāmatu, tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences:Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvus, izvērtētus informācijas meklējumus. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Spila, D., Znotiņa, I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2014.
2Spila, D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: RSU, 2013.
3Mārtinsone, K., Pipere, A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: RSU, 2019.
4Thomas, N, Franklin, L, Crow, S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. (akceptējams izdevums)
5Ārvalstu studentiem/For international students
6Thomas, N, Franklin, L, Crow, S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Ennis, L. A. Mitchell, N. Accidental Health Sciences Librarian. Medford, NJ: Information Today, Inc, 2010. Available from: Ebrary. http://site.ebrary.com/lib/rsub/docDetail.action?docID=1049…
2Freedman, T. Coming of age: an introduction to the NEW worldwide web. [cited 2015 May 25]; Available from http://edu.blogs.com/edublogs/files/Coming_of_age.pdf
3Rosen, A. e-Learning 2.0: Proven Practices and Emerging Technologies to Achieve Real Results. Saranac Lake, NY: AMACOM Book, 2009.
4The NCBI handbook. [cited 2021 September 25]; Available from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=handbook
Citi informācijas avoti
1Ceļvedis Informācijpratībā. (2021.12.12). Pieejams tiešsaistē: http://www.netvibes.com/info_med#INFORMACIJA