.
Patoloģiskā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.12.2023 12:30:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_008 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Patoloģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Arvīds Jakovļevs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīgas Stradiņa universitāte, Patoloģijas katedra, Kuldīgas iela 9A, Rīga, LV-1007, Latvija; e-pasts: pakrsu[pnkts]lv; tel. +371 67815096 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Šūnas bioloģijā, cilvēka anatomijā un fizioloģijā, bioķīmijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursu PAK_008 un PAK_006 kopīgais mērķis ir, savstarpēji papildinot vienam otru, nodrošināt māszinību studentiem integrētas zināšanas patoloģijā un censties veidot klīniski orientētu, loģisku un zinātniski kritisku domāšanu, akcentējot biežus un/vai klīniski būtiskus patoloģiskus procesus. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati klīnisko kursu apguvei, veidojot profesionāli un vispusīgi izglītotu speciālistu. Kursa PAK_008 mērķis ir sniegt zināšanas par atsevišķiem vispārīgiem patoloģiskiem procesiem un atsevišķu būtisku slimību patoģenēzi (t.sk. sistēmiskām patoloģiskām izmaiņām), ciktāl tas iespējams priekšmeta apjoma ietvaros. Kurss PAK_006 papildina šo priekšmetu ar 1) ieskatu atsevišķu, biežu un/vai klīniski būtisku slimību patoloģiskajā anatomijā, resp., morfoloģiskajās izpausmēs kontekstā ar to patoģenēzi, programmas apjoma noteiktajās robežās ietverot ieskatu biežu un klīniski aktuālu audzēju patoloģijā; iekaisuma morfoloģiskajās izpausmēs un elpošanas sistēmas slimību patoģenēzē; ginekoloģiskajā patoloģijā, kā arī ar 2) praktisku pārskatu par patoloģiju kā diagnostisku medicīnas nozari studiju programmas specifikai atbilstošā līmenī. Šie aspekti netiek atkārtoti izskatīti PAK_008 ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdziens par slimību kā procesu, etioloģiju, patoģenēzi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Perifērās asinsrites traucējumi: būtība, patoģenēze, terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Iekaisums, tā laboratorā diagnostika. Drudzis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Ieskats ūdens un elektrolītu līdzsvara traucējumos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ieskats aterosklerozes un sirds slimību etioloģijā un patoģenēzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Ieskats kunģa un zarnu trakta patoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Aknu, žultspūšļa, žults ceļu un aizkuņģa dziedzera patoloģija: ieskats. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Ieskats asins rades sistēmas patoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Ieskats nieru un urīnizvadceļu patoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Ieskats endokrīnajā patoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Vides apstākļu izraisītās patoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Kolokvijs | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju vielas apguve atbilstoši e-studijās norādītajām tēmām un ievietotajiem studiju materiāliem (PAK_008). Prezentāciju veidošana par aktuāliem slimību patoģenēzes aspektiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā pasniedzēji veic zināšanu pārbaudi ar īsu kontroldarbu palīdzību (daudzatbilžu izvēles tests vai cita īsa pārbaudes forma saskaņā ar docētāja norādījumu). Studenti studiju laikā kārto kolokvijus, kurus veido teorētiski jautājumi daudzatbilžu izvēles testa formā un/vai klīniskie uzdevumi, kas atspoguļo studiju laikā apgūtās patoloģijas. Studiju kursa beigās saskaņā ar attiecīgās studiju programmas plānojumu studenti kārto rakstisku vai elektronisku eksāmenu daudzatbilžu izvēles testa formā. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta (apst. RSU Senāta 2020.gada 21 aprīļa sēdē; protokols Nr.2-1/4/2020) punktu 2.16, studiju kursa gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums (50%) un studējošā iegūtās patiesās zināšanas (50%) atbilstoši kursa noslēguma eksāmena rezultātam. Visu pārbaudes darbu vērtēšana, t.sk. procentuāli un ar atzīmēm, tiek veikta saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Studiju reglamenta I spēkā esošo versiju. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot atsevišķu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību; patoģenēzi un tās izpausmes klīniskajās norisēs, attēldiagnostikas un laboratorijas izmeklējumos; cēloņus un riska faktorus; iespējamās komplikācijas un sekas, kā arī iznākumus, ciktāl to atļauj studiju kursa apjoms. | ||||||||
Prasmes: | Ciktāl to atļauj studiju kursa apjoms, students klīniskos uzdevumos iepratīsies identificēt biežāk sastopamās patoloģijas, argumentēti izvērtēt kursa tematiskajā plānā minēto slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī praktiski rīkoties, lai organizētu nepieciešamos laboratorijas izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas, students attīstīs kompetences darbā ar informāciju un medicīnas izmeklējumu datiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU Patoloģijas katedras sagatavotie e-studiju materiāli, PAK_008. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robbins Basic Pathology, 7th ed.. Kumar V, Cotran RS, Robbins SL. Saunders, Philadelphia, 2003, 873 lpp. | ||||||||
2 | Klīniskā medicīna. Prof. A. Lejnieka red. |