Pārlekt uz galveno saturu

Pediatrija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2022 12:13:49
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_006LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PediatrijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jana Pavāre
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
1. Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. 2. Svešvalodās (angļu un latīņu). 3. Preklīniskās disciplīnas: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģija, mikrobioloģijā, ģenētikā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā, farmakoloģijā. 4. Medicīnas terminoloģijā angļu un latīņu valodās.
Mērķis:
Studiju kurss paredzēts Zobārstniecības fakultātes 4. studiju gada studentiem. Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis pediatrijas pamatus, kas dos iespēju veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi zobārsta darbā ar bērniem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Drudzis bērniem: Taktika bērna izvērtēšanā, veicamie izmeklējumi, ārstēšana un aprūpe. Febrilie krampji bērniem. Bērnu infekcijas slimību cēloņi, galvenie klīniskie simptomi, ārstēšanas principi, profilakse. Zobārsta loma šo slimību diagnostikā.Lekcijas1.00auditorija
2Bērnības periodu raksturojums, anamnēzes ievākšanas īpatnības, datu novērtējums. Bērnu fiziskā, motorā, dzimumattīstība. Datu iegūšana un novērtēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Bērna gremošanas orgānu anatomiski - fizioloģiskās īpatnības un to klīniskā nozīme. Zīdaiņu ēdināšanas principi. Zīdīšanas priekšrocības.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Hroniski trofikas traucējumi: cēloņi (malabsorbcijas – laktozes nepanesība, celiakija, cistiskā fibroze, nepietiekams uzturs u.c.), klīniskās izpausmes, šo procesu ietekme uz sejas, žokļu un zobu attīstību, ārstēšanas pamatprincipi. Minerālvielu un vitamīnu metabolisma traucējumu cēloņi, patoģenēze, ietekme uz sejas, žokļu un zobu attīstību. D vitamīna deficīta rahīts, profilakse, ārstēšana, klīniskās īpatnības, īpaši sejā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Bērnu ādas, zemādas un elpošanas orgānu anatomiski - fizioloģiskās īpatnības un to klīniskā nozīme. Alerģijas bērniem, klīniskās īpatnības, īpaši mutes dobumā, profilakses un ārstēšanas principi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Akūtu respiratoru slimību cēloņi, klīnika un ārstēšanas principi bērniem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Bērnu hemopoētiskā sistēmas anatomiski - fizioloģiskās īpatnības. Dzelzs deficīta anēmijas cēloņi, klīniska, profilakses un ārstēšanas principi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Hemofilijas cēloņi, klīnika, ārstēšanas principi un stomatologa taktika, ārstējot ar hemofīliju slimu bērnu. Trombocitopātiju un trombocitopēniju cēloņi, klīnika, profilakses un ārstēšanas principi. Zobārsta loma un taktika reimatisma slimnieku ārstēšanā un profilaksē.Nodarbības1.00klīniskā bāze
9Uropoētiskās sistēmas slimību struktūra bērniem, diagnostikas metodes un iespējas. Stomatologa loma un funkcijas dažādu uropoētiskās sistēmas slimību (piem. glomerulonefrīta) profilaksē un ārstēšanā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Bērnu infekcijas slimību cēloņi, galvenie klīniskie simptomi, ārstēšana un profilakse. Zobārsta loma infekciju slimību diagnostikā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Eksāmens.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba sadaļā studējošam uz katru nodarbību jāsagatavo atbildes uz paškontroles jautājumiem, kuri ir speciāli iepriekš sagatavoti ar precīzi norādītām literatūras atsaucēm no kurām studējošām jāgatavojas, lai spētu atbildēt uz tiem (video materiāli, prezentācijas estudiju vidē, grāmatas ar precīzi norādītām lappusēm, metodiskās rekomendācijas). Paškontroles jautājumi ir pieejami e-studiju vidē. Sagatavojot paškontroles jautājumus, studējošais spēj pilnvērtīgi iesaistīties diskusijā ar docētāju un citiem studējošiem nodarbības laikā, analizēt klīniskos gadījumus, izmeklēt pacientus un realizēt citus pārbaudes veidus. Katra studējošā ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu. Aicinu sniegt konstruktīvu viedokli par to, kas, jūsuprāt, izdevies veiksmīgi, kā arī formulēt priekšlikumus pilnveidei. Ņemiet vērā, ka anketas ir anonīmas un dati docētājam pārskatāmi tikai apkopotā veidā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences sekojošu kontroli: 1) praktisko iemaņu pārbaude pie pacienta; 2) kontroldarbu veidā katras nodarbības laikā (kontroldarbs veidots no 3 sadaļām: daudzizvēļu kontroles jautājumiem, situācijas uzdevuma un atvērtā esejas veida jautājuma); 3) klīnisko gadījumu apspriešanā; 4) situācijas uzdevumu analīzē diskusiju formātā mazās grupās. Kursa beigās ir eksāmens, kurā 50% no vērtējuma veido vidējā atzīme, kas veidojas summējot katras nodarbības pārbaudes darbu atzīmes; 50% no eksāmena atzīmes ir vērtējums no pārbaudes darba, kas notiek noslēguma nodarbībā un ir veidots no 3 sadaļām – noteikts skaits daudzizvēļu jautājumu, situācijas uzdevums un esejas veida jautājums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: 1. Definēt bērnu vecumposmus, aprakstīt tiem raksturīgo normu un iespējamo patoloģiju. 2. Novērtēt bērna augšanu un attīstību, identificēt iespējamās novirzes no normas un izskaidrot to cēloņus. 3. Aprakstīt bērnu ēdināšanas principus atbilstoši vecumam, un novērtēt ēdināšanas ietekmi uz bērna attīstību, īpaši mutes dobuma veselības aspektā. 4. Raksturot vitamīnu un minerālvielu metabolisma traucējumu cēloņus un to ietekmi uz sejas, žokļu un zobu attīstību. 5. Nosaukt biežākos hroniskos trofikas traucējumus bērniem un to klīniskās izpausmes. 6. Aprakstīt bērnu ādas un zemādas īpatnības, raksturot alerģiju izpausmes bērniem un to cēloņus, īpaši mutes dobumā. 7. Raksturot biežāko bērnu elpceļu slimību, hemorāģiskā sindroma, uropoētiskās sistēmas slimību un reimatoloģisko saslimšanu cēloņus, klīniskās izpausmes (īpaši saistībā ar mutes dobuma veselību) un ārstēšanas principus, definēt neatliekamās palīdzības principus stomatoloģiskās aprūpes etapā. 8. Raksturot biežākās bērnu infekcijas slimības, to inkubācijas periodus, klīniskās izpausmes, ārstēšanas principus un stomatologa taktiku to gadījumā. 9. Zināt Latvijas valsts vakcinācijas kalendāru un aprakstīt vakcinācijas nozīmi veselības aprūpes kontekstā.
Prasmes:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais pratīs: 1. Formulēt atslēgas vārdus un orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu slimībām. 2. Atrast bērna vecumam un vecākiem atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu. 3. Lietot atbilstošās metodes bērna augšanas un attīstības izvērtēšanai un iespējamo noviržu cēloņu izskaidrošanai. 4. Izvērtēt bērna ēdināšanu atbilstoši konkrētam vecumposmam un pratīs atpazīt iespējamās novirzes, un spēs piedāvāt korektīvos pasākumus. 5. Biežāk sastopamo bērnu slimību tipisko formu gadījumos mērķtiecīgi savākt anamnēzi, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus un secīgi nosūtīs tālākai izmeklēšanai pie atbilstoša pediatrijas speciālista. 6. Pazīt studiju programmā iekļauto bērnu slimību tipiskās izpausmes formas mutes dobumā, spēs piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus.
Kompetences:1. Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi analizēt ar biežāk sastopamām bērnu slimībām saistītās bērnu mutes dobuma un zobu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu un klīnisko medicīnas integrāciju efektīvai uz izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai. 2. Kompetences ļaus studējošajiem integrēt zināšanas un prasmes vienotā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt mutes dobuma un zobu veselības stāvokli kā vispārējo bērna veselību raksturojošu, ļaus piedalīties vienota veselības aprūpes individualizēta plāna izstrādē ar citiem veselības aprūpes speciālistiem. 3. Ļaus loģiski noformulēt un argumentēti izskaidrot vecākiem savus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību vai dzīvību, kā arī bērna veselības uztveri kā vienotu veselumu. 4. Ļaus, atbilstoši jaunākām uz pierādījumiem balstītas medicīnas atziņām pediatrijā, reaģēt iespējamās neatliekamās situācijās pediatrijā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Nelson Textbook of Pediatrics. Robert Kliegman Joseph St. Geme. 21st Edition, Published Date: 19th April 2020
Papildu literatūra
1Principles and Practice of Pediatric Infectious Diseases. Long, Sarah S. 2023, Elsevier Inc
2Nelson Essentials of Pediatrics. Karen J. Marcdante MD and Robert M. Kliegman MD, 8th Edition, 2023
Citi informācijas avoti
1https://www.clinicalkey.com/
2http://www.bmj.com/
3http://group.bmj.com/products/journals
4http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/cochrane_sea…
5http://www.dynamed.com/
6http://site.ebrary.com/lib/rsub
7http://search.ebscohost.com