.
Infekcijas slimības bērniem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2019 15:36:57
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_039 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Gardovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi pabeigtas paredzētās studijas MF 1. – 4. studiju gada preklīniskajos un klīniskajos priekšmetos, ieskaitot pediatriju. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kurss paredzēts MF 5. studiju gada studentiem. Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis bērnu infekcijas slimību pamatus, kas dos iespēju apgūt studiju kursu „Pediatrijas pamati III” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Infekcijas slimības bērniem Latvijā. Vakcinācijas nacionālā programma Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu koncepcija par augļa un jaundzimušā infekcijām. CIV infekcijas īpatnības bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumi bērniem ar infekcijas slimībām. Orālās un parenterālās rehidratācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Drudzis, bakterēmija, sepse, septisks šoks bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bērna izmeklēšanas īpatnības infekcijas gadījumā. Infekcijas slimību stacionārs bērniem. Klīniskais gadījums ar uzdevumu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna ) – to etioloģija, epidemioloģija, tipiskās formas, diferenciālā diagnoze, terapija un profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Akūtas respiratoras slimības – to īpatnības bērniem. Pertussis (garais klepus). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Febrīlie krampji, akūts laringīts, epiglotīts, bronhiolīts bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Epidēmiskais parotīts. Hepatītu īpatnības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Zarnu infekcijas – to īpatnības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Zarnu infekciju terapijas īpatnības un principi bērniem. Orālā rehidratācija bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Patstāvīgā darba pārbaude. Ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Studējošie patstāvīgi sagatavo klīniskos gadījumus ar uzdevumiem, kas orientēti uz pacienta problēmām un detalizētiem uzdevumiem studējošā patstāvīgam darbam pēc noteikta apraksta, kas paredz mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvāt tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, kā arī sagatavot teorētisko materiālu rakstveidā pēc mācību un zinātniskās literatūras izpētes. 2. Studiju kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiskā ieskaitē cikla beigās. 3. Eksāmens 5. studiju gadā pēc lekciju kursa beigām un sekmīgi pabeigta praktisko nodarbību cikla. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (daudzizvēļu kontroles jautājumi,esejas, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās. 2. Eksāmens 5. studiju gadā pēc lekciju kursa beigām un sekmīgi pabeigta praktisko nodarbību cikla. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: 1. raksturot infekcijas slimību izplatību bērniem Latvijā un pasaulē; 2. saprast bērnu infekcijas slimību nodaļas uzbūvi un darbību; 3. raksturot imunizācijas īpatnības bērniem; 4. nosaukt infekcijas slimības un pret tām Latvijā noteikto imunizācijas laiku bērniem, biežākās imunizācijas blaknes un kontrindikācijas, 5. izskaidrot mūsdienu koncepciju par augļa un jaundzimušā iedzimtām infekcijām, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus; 6. saprast ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumus bērniem ar infekcijas slimībām, dehidratācijas noteikšanas un rehidratācijas principus; 7. definēt terminus: drudzis, bakterēmija, sepse, septisks šoks bērniem, analizēt to cēloņus un paredzēt rīcības plānu minēto situāciju gadījumos dažāda vecuma bērniem; 8. pazīt biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna); 9. raksturot akūto respiratoro slimību īpatnības bērniem, febrīlos krampjus, akūto laringītu, epiglotītu, bronhiolītu; 10. pazīt epidēmisko parotītu un pertussis; 11. raksturot zarnu infekciju un hepatītu īpatnības bērniem; 12. raksturot CIV infekcijas īpatnības bērniem; 13. nosaukt bērniem biežāk sastopamu infekcijas slimību inkubācijas periodus, slimnieku un kontaktpersonu izolācijas laikus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais pratīs: 1. formulēt atslēgas vārdus un orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām; 2. atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu; 3. biežāk sastopamo infekcijas slimību tipisko formu gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai; 4. pazīt studiju programmā iekļauto bērnu infekciju tipiskās formas, interpretēt tām raksturīgās klīniskās, laboratorās un citas izmeklēšanas pazīmes, novērtēt iespējamās komplikācijas un diferenciālo diagnozi, piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus; 5. nozīmēt orālo rehidratāciju dažāda vecuma bērniem. | ||||||||
Kompetences: | 1. Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi analizēt ar biežāk sastopamām tipiskām infekcijas slimībām saistītās bērnu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu nozaru (homeostāze, mikrobioloģija, farmakoloģija u.c.) un klīnisko medicīnas (pediatrija, internā medicīna, infekcijas slimības) integrāciju efektīvai uz praktiskiem un izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai u atspoguļošanai medicīniskajā dokumentācijā. 2. Kompetences ļaus studējošajiem integrēt zināšanas un prasmes vienotā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt bērna veselības stāvokli, noteikt diagnozi tipiskos biežāk sastopamo infekcijas slimību gadījumos bērniem, izstrādāt veselības aprūpes individualizētu plānu, pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību vai dzīvību, kā arī uz sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli. 3. Kompetences dos iespēju apgūt studiju kursu „Bērnu slimības” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamo attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls. | ||||||||
2 | Tiešsaistes adresē atrodamās grāmatas ( https://www.clinicalkey.com/): | ||||||||
3 | Nelson Textbook of Pediatrics, Kliegman, Robert M., 2016 by Elsevier, Inc. | ||||||||
4 | Principles and Practice of Pediatric Infectious Diseases, Long, Sarah S., 2018, Elsevier Inc | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Tiešsaistes adresē atrodamās grāmatas ( https://www.clinicalkey.com/): | ||||||||
2 | Remington and Klein’s Infectious Diseases of the Fetus and Newborn Infant, Eighth Edition , 2016 | ||||||||
3 | Feigin and Cherry's Textbook of Pediatric Infectious Diseases, Seventh Edition Cherry, James D., MD, MSc, 2014 | ||||||||
4 | Harriet Lane Handbook of Pediatric Antimicrobial Therapy, Second Edition McMillan, Julia A., MD , 2014 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Citi informācijas avoti: | ||||||||
2 | https://www.clinicalkey.com/ | ||||||||
3 | http://www.bmj.com/ | ||||||||
4 | http://group.bmj.com/products/journals | ||||||||
5 | http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/cochrane_sea… | ||||||||
6 | http://www.dynamed.com/ | ||||||||
7 | http://site.ebrary.com/lib/rsub | ||||||||
8 | http://search.ebscohost.com |