Pārlekt uz galveno saturu

Disfāgija pieaugušajiem un bērniem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.08.2023 08:59:53
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_044LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Santa Katrīna Salaka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, normālā fizioloģija.
Mērķis:
Iegūt kvalitatīvas pamata zināšanas par normālas rīšanas fizioloģiju, rīšanas traucējumu fizioloģiju, etioloģiju un klīniskajām izpausmēm. Iegūt uz pierādījumiem balstītas teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas rīšanas traucējumu (disfāgijas) diagnostikas iespējās, terapijas mērķu un taktikas izvirzīšanā (balstoties daudzpusīgā disfāgijas novērtēšanā un izmantojot SFK principus) bērniem un pieaugušajiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lekcijas tēma : Disfāgija pieaugušajiem. Normāla rīšanas procesa norise. Rīšanas traucējumu definēšana (pēc PVO), fizioloģija, etioloģija, izpausmes un komplikācijas. Rīšanas traucējumu izzināšana, diagnostika. Tests par lekcijas tēmām.Lekcijas1.00auditorija
2Lekcijas tēma : Disfāgija pediatrijā. Normālas zīšanas un rīšanas procesa anatomija un fizioloģija bērna vecumā, attīstība intrauterīni. Normālu zīšanu un rīšanu ietekmējošie faktori, klīniskās izpausmes, komplikācijas. Dzeršanas un ēšanas iemaņu attīstība pirmajos dzīves gados. Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi. Tests par lekcijas tēmām.Lekcijas1.00auditorija
3Tēma : Rīšanas traucējumu novērtēšana un diagnosticēšana audiologopēda kompetences ietvaros. Cervikālā auskultācija. Rīšanas traucējumu diagnostikas instrumentālās metodes. Video ierakstu analīze. Tests – instrumentālā diagnostika.Nodarbības1.00auditorija
4Tēma : Rīšanas traucējumu novērtēšana audiologopēda kompetences ietvaros. Anamnēze datu ievākšana un analīze. Mutes dobuma strukturāla un motorās darbības novērtēšana. Ūdens norīšanas tests. Jušanas novērtēšana mutes dobumā. Rīšanas refleksu novērtēšana Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi : disfāgijas novērtēšanas mērījumi un to saturs. Praktisko iemaņu demonstrēšana.Nodarbības1.00auditorija
5Tēma : Rīšanas traucējumu terapijas plānošana. Terapijas ilgtermiņa un īstermiņa mērķu uzstādīšana balstoties pacienta novērtēšanā, izmantojot SFK principus. Terapijas taktikas izveide. Klīnisko gadījumu analīze, terapijas mērķu uzstādīšana.Nodarbības1.00auditorija
6Tēma : Tiešās un netiešās terapijas paņēmieni. Tiešā terapija / netiešā terapija. Diētas modificēšana. Kompensatoru stratēģiju un pozu izmantošana rīšanas traucējumu gadījumā. Oro - motoru vingrinājumu izmantošana terapijā. Rīšanas manevru izmantošana terapijā. Praktiska terapijas taktiku demonstrēšana. Darbs ar pierādījumos balstītas literatūras analīzi. Diskusija.Nodarbības1.00auditorija
7Tēma : Zīšanas un rīšanas traucējumu izvērtēšanas iespējas un terapijas taktikas disfāgijas gadījumā bērniem. Klīniskā gadījuma analīze.Nodarbības1.00auditorija
8Tēma : studentu patstāvīgo grupu darbu prezentācijas. Literatūras avotu analīzes prezentācijas. Klīnisko gadījumu analīzes.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Klīniskā gadījuma analīze: Disfāgija pieaugušajam. Klīniskā gadījuma analīze: Disfāgija bērniem. Uz pierādījumiem balstīta terapija, rīšanas traucējumu gadījumos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Piedalīšanās nodarbībās; 2. Ieskaitīti testi studiju kursa apguves laikā (3); 3. Klīnisko gadījumu analīzes (2) 4. Grupu darbs – uz pierādījumiem balstītas terapijas metožu prezentācija. 5. Komulatīvs vērtējums: Nodarbību apmeklējums 10%, klīnisko gadījumu analīze 15%, testi 10%, grupu darba prezentācija 10%, praktisko iemaņu demonstrācija 15%, eksāmens - rakstisks tests 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • spēc izklāstīt normālas rīšanas fizioloģijas norisi pieaugušajiem / zīšanas un rīšanas fizioloģiju bērniem; • spēs izklāstīt rīšanas traucējumu etioloģiju un patoģenēzi pieaugušajiem un bērniem; • varēs nosaukt disfāgijas klasifikācijas veidus; • spēs izklāstīt un orientēsies rīšanas traucējumu izzināšanas iespējās pieaugušajiem un bērniem; • spēs aprakstīt disfāgijas klīniskās izpausmes, komplikācijas un funkcionēšanas ierobežojumus (izmantojot SFK rāmi) pieaugušajiem un bērniem; • spēs izskaidrot, analizēt un piemērot atbilstošas terapijas taktikas.
Prasmes:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: • spēs veikt disfāgijas klīnisko pazīmju izvērtēšanu pieaugušajiem un bērniem; • spēs novērtēt rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes pieaugušajiem; • spēs novērtēt zīšanas un rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes bērniem; • spēs novērtēt mutes dobuma strukturas un veikt motorās darbības novērtēšanu. Veikt jušanas novērtēšanu mutes dobumā, rīšanas refleksu novērtēšanu; • spēs izvirzīt izvērtēšanā un SFK balstītus terapijas mērķus pieaugušajiem un bērniem; • spēs plānot terapiju disfāgijas gadījumā pieaugušajiem un bērniem.
Kompetences:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs teorētiski skaidrot un praktiski izmantot iegūtās zināšanas par normālu rīšanas procesu, disfāgiju un, pielietojot prasmes, novērtēt, plānot un veikt rīšanas traucējumu terapiju pieaugušajiem un bērniem audiologopēda kompetences robežās.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Rīšanas tests (GUSS)A - Iesācēja līmenis
2Rīšanas tests (GUSS)B1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dysphagia: Complications, Management and Clinical Aspects. 2016.
2Maria H. Provencio-Arambula, Dora Provencio, and M. N. Hegde. Assessment of Dysphagia in Adults: Resources and Protocols in English and Spanish, 2006. (akceptējams izdevums)
3Miller, Claire Kane, Maybee, Jennifer, Prager, Jeremy, Pentiuk, Scott. Feeding and Swallowing Disorders. Kendig’s Disorders of the Respiratory Tract in Children, 2019-01-01, p.1106-1113.e1, 2019
4Lauren E. Fulks, and Benjamin N. Nguyen MD. Dysphagia and aspiration, [Brain Injury Medicine, 31, 219-226.e2], 2021
5Messing, Barbara P, Burns, Clare, Wishart, Laurelie, Brown, Bena. Swallowing Function and Implications in Head and Neck Cancer. Cummings Otolaryngology, 2021, p.1466-1473.e3, 2021
Papildu literatūra
1Apinis P. Cilvēks. Anatomija, fizioloģija, patoloģijas pamati. Cēsis: SIA apgāds Jāņa sēta
2Chapter 47 - Oromotor Dysfunction in Neuromuscular Disorders: Evaluation and Treatment. 2015. In: Neuromuscular Disorders of Infancy, Childhood, and Adolescence. 2nd Edition
Citi informācijas avoti
1http://dysphagia.com/
2http://www.dysphagiaonline.com/Pages/home.aspx
3http://www.dysphagiaresearch.org/
4World Health Organization / International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)