.
Alternatīvās komunikācijas palīgtehnoloģiju sistēma
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2020 16:45:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_070 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Klatenberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas un prasmes par alternatīvajiem palīglīdzekļiem, to pielietošanas nepieciešamību un apmācības metodēm. Iegūt pamatzināšanas par dažādiem tehniskiem palīglīdzekļiem, kas izmantojami audiologopēda darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Runu un valodu aizvietojošie tehniskie palīglīdzekļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | APS daļas, alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. APS tehniskie līmeņi, apmācības veidi un metodes | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | „Go talk” runas tāfeles un alternatīvās komunikācijas datorprogrammas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | APS pie autisma un AST (autiskā spektra traucējumiem). Bliss sistēma. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zīmju valoda un tās elementi APS. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | TEACCH sistēma (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | PECS metode (Pictures Exchange Communication System). Sociālie stāsti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Glenna Domana terapijas metode. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; • patstāvīgā darba prezentācijas; • kursa beigās ieskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmas būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Zinās un mācēs aprakstīt saziņas apmācības metodes. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības. | ||||||||
Kompetences: | Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes: priekšmetu sistēmu, attēlus, fotogrāfijas, runas tāfeles. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | AKO- info „Rasa ABC” No.1, 2, 3, 4., 2001. | ||||||||
2 | Autisms un autiska spektra traucējumi, RSU, ESF, 2008. | ||||||||
3 | Čerstina Falka, Piktogrammu praktiskais pielietojums, Velku fonds, 2003. | ||||||||
4 | Vaclava V., Aldenrūda U., Ilsteds S. „Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms”, 2003. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию, Владос, Москва, 2003. | ||||||||
2 | Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives, JSLHR, 40, 273 – 285 | ||||||||
3 | Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental Apraxia of Speech: III, JSLHR, 40 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.asha.org/public/speech/.../AAC/ | ||||||||
2 | www.isaac-online.org/ | ||||||||
3 | www.informahealthcare.com/loi/aac/ |