Pārlekt uz galveno saturu

Alternatīvās komunikācijas palīgtehnoloģiju sistēma

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2020 16:45:24
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_070LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Klatenberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, fizioloģija.
Mērķis:
Iegūt zināšanas un prasmes par alternatīvajiem palīglīdzekļiem, to pielietošanas nepieciešamību un apmācības metodēm. Iegūt pamatzināšanas par dažādiem tehniskiem palīglīdzekļiem, kas izmantojami audiologopēda darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Runu un valodu aizvietojošie tehniskie palīglīdzekļi.Lekcijas1.00auditorija
2APS daļas, alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. APS tehniskie līmeņi, apmācības veidi un metodesLekcijas1.00auditorija
3„Go talk” runas tāfeles un alternatīvās komunikācijas datorprogrammasNodarbības1.00auditorija
4APS pie autisma un AST (autiskā spektra traucējumiem). Bliss sistēma.Nodarbības1.00auditorija
5Zīmju valoda un tās elementi APS.Nodarbības1.00auditorija
6TEACCH sistēma (Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children.Nodarbības1.00auditorija
7PECS metode (Pictures Exchange Communication System). Sociālie stāsti.Nodarbības1.00auditorija
8Glenna Domana terapijas metode.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuālais darbs – literatūras pārskats. Darba plānu sastādīšana darbam ar bērnu ar saziņas grūtībām un tā saskaņošana ar pasniedzēju.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; • patstāvīgā darba prezentācijas; • kursa beigās ieskaite.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs definēt un aprakstīt APS sistēmas būtību, mācēs aprakstīt alternatīvo palīglīdzekļu lietotāju grupas. Zinās un mācēs aprakstīt saziņas apmācības metodes. Iegūs zināšanas par APS praktisko pielietojamību darbā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā pratīs izvēlēties nepieciešamo alternatīvo palīglīdzekļu sistēmu saistībā ar runas traucējuma smaguma pakāpi. Apgūs palīglīdzekļu darbības principus, veidus un iespējas darbā ar personām, kurām ir saziņas, saskarsmes, komunikācijas grūtības.
Kompetences:Pratīs pielietot praktiski saziņas apmācības sistēmas un metodes: priekšmetu sistēmu, attēlus, fotogrāfijas, runas tāfeles.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1AKO- info „Rasa ABC” No.1, 2, 3, 4., 2001.
2Autisms un autiska spektra traucējumi, RSU, ESF, 2008.
3Čerstina Falka, Piktogrammu praktiskais pielietojums, Velku fonds, 2003.
4Vaclava V., Aldenrūda U., Ilsteds S. „Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms”, 2003.
Papildu literatūra
1П. Питерс, Аутизм. От теоретического понимания к педагогическому воздеиствию, Владос, Москва, 2003.
2Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental Apraxia of Speech: I Descriptive and Theoretical Perspectives, JSLHR, 40, 273 – 285
3Shriberg LD, Aram DM, Kwiatkowski J (1997) Developmental Apraxia of Speech: III, JSLHR, 40
Citi informācijas avoti
1www.asha.org/public/speech/.../AAC/
2www.isaac-online.org/
3www.informahealthcare.com/loi/aac/