Pārlekt uz galveno saturu

Novērojuma prakse

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 13:44:38
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_131LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jana Duhovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppkatrsu[pnkts]lv, +371 67061590
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas8
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati.
Mērķis:
Radīt iespēju maģistrantiem novērot mākslas terapijas sesijas dažādās darba vidēs, hospitēt tās un analizēt sesijas struktūru, mākslas terapijas procesu un rezultātu, attīstīt pašrefleksiju, prasmi izteikt savas jūtas un attieksmi, aktualizēt terapeitiskās vērtības. Novērojot un hospitējot mākslas terapiju dažādās specializācijās un dažādās darba vidēs un pasniedzēja pārraudzībā analizējot mākslas terapijas procesu, veidot izpratni par profesionālās darbības daudzveidību un iespējām, supervīzijas nozīmi profesionālajā izaugsmē un profesionālās kompetences robežām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadnodarbība. Studentu iepazīstināšana ar prakses organizāciju un prasībām kursa sekmīgai nokārtošanai.Nodarbības2.00klīniskā bāze
2Noslēguma nodarbība – diskusija par studentu pieredzi, kas gūta, novērojot mākslas terapeita darbu veselības aprūpes (medicīniskās rehabilitācijas vai psihiskās veselības aprūpes), sociālās aprūpes un speciālās izglītības institūcijās.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Novēro, hospitē un pēc noteiktas (dotas) shēmas rakstiski analizē mākslas terapijas sesijas savā specializācijā dažādās darba vidēs – veselības aprūpes, sociālās aprūpes, izglītības vidē.
Vērtēšanas kritēriji:
Hospitēto sesiju rakstiska analīze un pašrefleksija pēc kursa materiālos noteiktas shēmas (50%); dalība noslēguma diskusijā (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Atskaite (Prakse)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Nosauc, salīdzina un pamato terapeitisko attiecību modeļus un pamatprincipus mākslu terapijas procesā dažādās darba vidēs un komandas darbā. Raksturo sesijas trīsdaļīgo struktūru, nosauc drošas terapeitiskās vides pazīmes. Izskaidro izvēlētās pieejas (direktīvo/ nedirektīvo), izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus un intervences, to atšķirības darbā ar dažādām klientu/ pacientu grupām. Apraksta pacienta mākslas līdzekļu izvēli, pacienta refleksiju par radošo procesu un rezultātu. Raksturo mākslas terapeita lomu multiprofesionālas komandas darbā.
Prasmes:Analizē mākslu terapijas sesijas struktūru un salīdzina pieejas (direktīvo/ nedirektīvo). Pielieto teorētiskās zināšanas, lai kritiski izvērtētu mākslas terapeita izmantotās metodes, izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus un intervences. Salīdzina un skaidro mākslas terapeita darbības specifiku individuāli un multiprofesionālā komandā. Salīdzina un skaidro dažādu klientu/ pacientu grupu mākslas līdzekļu izvēles un radošā procesa specifiku. Analizē pacienta neverbālo komunikāciju mākslas terapijas procesa kontekstā, novērotās pacienta psihisko stāvokļu izpausmes uzvedībā, to izmaiņas sesijas ietvaros. Salīdzina dažādu klientu/ pacientu grupu refleksijas par radošo procesu un tā rezultātu.
Kompetences:Pamato drošas terapeitiskas vides nozīmi, analizē un salīdzina terapeitisko attiecību modeļus mākslas terapijas sesijas ietvaros un izskaidro konkrētajā gadījumā pielietotās pieejas (direktīvo/ nedirektīvo), izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus, metodes un intervences. Izskaidro sesijās izmantotos mākslas līdzekļus, rekvizītus un to izvēli, terapeitiska kontakta pazīmes. Pamato supervīziju nozīmi profesionālajā izaugsmē. Demonstrē prezentāciju par mākslas terapeita darba specifiku dažādās darba vidēs, individuāli un multiprofesionālā komandā. Izvērtē un paskaidro savas profesionālās kompetences robežas. Veic pašrefleksiju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mākslu terapija. (2011). Sast. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)
2Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. (2014). Sast. Mārtinsone K., Krevica E. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte
3Izvērtēšana mākslas terapijā: principi un metodes. (2016). Sast. Strazdiņa, E., Mārtinsone, K. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
1A comprehensive guide to music therapy: theory, clinical practice, research, and training. (2019). Sast. Lindahl Jacobsen, S., Nygaard Pedersen, I., Bonde, L.O. London: Jessica Kingsley Publishers
2The Oxford handbook of dance and wellbeing. (2017). Red. Karkou, V., Oliver, S., Lycouris, S. London: Oxford University Press
3Handbook of art therapy (second edition). (2012). Malchiodi, C.A. New York; London: Guilford Press
4Acting for real: drama therapy process, technique, and performance (second edition). (2019). Emunah, R. London: Routledge
Citi informācijas avoti
1The arts in psychotherapy
2Drama therapy review
3Nordic journal of music therapy
4Body, movement and dance in psychotherapy
5International journal of art therapy