.
Novērojuma prakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 13:44:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_131 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jana Duhovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, vppkrsu[pnkts]lv, +371 67061590 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati. | ||||||||
Mērķis: | Radīt iespēju maģistrantiem novērot mākslas terapijas sesijas dažādās darba vidēs, hospitēt tās un analizēt sesijas struktūru, mākslas terapijas procesu un rezultātu, attīstīt pašrefleksiju, prasmi izteikt savas jūtas un attieksmi, aktualizēt terapeitiskās vērtības. Novērojot un hospitējot mākslas terapiju dažādās specializācijās un dažādās darba vidēs un pasniedzēja pārraudzībā analizējot mākslas terapijas procesu, veidot izpratni par profesionālās darbības daudzveidību un iespējām, supervīzijas nozīmi profesionālajā izaugsmē un profesionālās kompetences robežām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība. Studentu iepazīstināšana ar prakses organizāciju un prasībām kursa sekmīgai nokārtošanai. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Noslēguma nodarbība – diskusija par studentu pieredzi, kas gūta, novērojot mākslas terapeita darbu veselības aprūpes (medicīniskās rehabilitācijas vai psihiskās veselības aprūpes), sociālās aprūpes un speciālās izglītības institūcijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Novēro, hospitē un pēc noteiktas (dotas) shēmas rakstiski analizē mākslas terapijas sesijas savā specializācijā dažādās darba vidēs – veselības aprūpes, sociālās aprūpes, izglītības vidē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Hospitēto sesiju rakstiska analīze un pašrefleksija pēc kursa materiālos noteiktas shēmas (50%); dalība noslēguma diskusijā (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Atskaite (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Nosauc, salīdzina un pamato terapeitisko attiecību modeļus un pamatprincipus mākslu terapijas procesā dažādās darba vidēs un komandas darbā. Raksturo sesijas trīsdaļīgo struktūru, nosauc drošas terapeitiskās vides pazīmes. Izskaidro izvēlētās pieejas (direktīvo/ nedirektīvo), izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus un intervences, to atšķirības darbā ar dažādām klientu/ pacientu grupām. Apraksta pacienta mākslas līdzekļu izvēli, pacienta refleksiju par radošo procesu un rezultātu. Raksturo mākslas terapeita lomu multiprofesionālas komandas darbā. | ||||||||
Prasmes: | Analizē mākslu terapijas sesijas struktūru un salīdzina pieejas (direktīvo/ nedirektīvo). Pielieto teorētiskās zināšanas, lai kritiski izvērtētu mākslas terapeita izmantotās metodes, izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus un intervences. Salīdzina un skaidro mākslas terapeita darbības specifiku individuāli un multiprofesionālā komandā. Salīdzina un skaidro dažādu klientu/ pacientu grupu mākslas līdzekļu izvēles un radošā procesa specifiku. Analizē pacienta neverbālo komunikāciju mākslas terapijas procesa kontekstā, novērotās pacienta psihisko stāvokļu izpausmes uzvedībā, to izmaiņas sesijas ietvaros. Salīdzina dažādu klientu/ pacientu grupu refleksijas par radošo procesu un tā rezultātu. | ||||||||
Kompetences: | Pamato drošas terapeitiskas vides nozīmi, analizē un salīdzina terapeitisko attiecību modeļus mākslas terapijas sesijas ietvaros un izskaidro konkrētajā gadījumā pielietotās pieejas (direktīvo/ nedirektīvo), izvērtēšanas/ novērtēšanas instrumentus, metodes un intervences. Izskaidro sesijās izmantotos mākslas līdzekļus, rekvizītus un to izvēli, terapeitiska kontakta pazīmes. Pamato supervīziju nozīmi profesionālajā izaugsmē. Demonstrē prezentāciju par mākslas terapeita darba specifiku dažādās darba vidēs, individuāli un multiprofesionālā komandā. Izvērtē un paskaidro savas profesionālās kompetences robežas. Veic pašrefleksiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mākslu terapija. (2011). Sast. K. Mārtinsone. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Mākslu terapija dažādām klientu/pacientu grupām. (2014). Sast. Mārtinsone K., Krevica E. Rīga: Rīgas Stradiņa Universitāte | ||||||||
3 | Izvērtēšana mākslas terapijā: principi un metodes. (2016). Sast. Strazdiņa, E., Mārtinsone, K. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A comprehensive guide to music therapy: theory, clinical practice, research, and training. (2019). Sast. Lindahl Jacobsen, S., Nygaard Pedersen, I., Bonde, L.O. London: Jessica Kingsley Publishers | ||||||||
2 | The Oxford handbook of dance and wellbeing. (2017). Red. Karkou, V., Oliver, S., Lycouris, S. London: Oxford University Press | ||||||||
3 | Handbook of art therapy (second edition). (2012). Malchiodi, C.A. New York; London: Guilford Press | ||||||||
4 | Acting for real: drama therapy process, technique, and performance (second edition). (2019). Emunah, R. London: Routledge | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The arts in psychotherapy | ||||||||
2 | Drama therapy review | ||||||||
3 | Nordic journal of music therapy | ||||||||
4 | Body, movement and dance in psychotherapy | ||||||||
5 | International journal of art therapy |