.
Fizioterapija zobārstniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.03.2021 14:47:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_188 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daina Šmite | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Normālā anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, fizikas vai biomehānikas pamata principi. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt ar fizioterapijas nozari, tās iespējām un efektivitātes pierādījumiem zobārstniecības pacientiem, lai veicinātu interdisciplināro sadarbību starp zobārstiem un fizioterapeitiem, veidojot un realizējot kompleksas, efektīvas zobārstniecības pacientu ārstēšanas stratēģijas. Veidot izpratni par un attīstīt prasmi izvēlēties un pielietot fizioterapijas pašpalīdzības stratēģijas (tehnikas), lai novērstu vai mazinātu savas veselības riskus kontekstā ar zobārsta profesionālo darbu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīšanās ar fizioterapiju – pamata teorētiskie koncepti; izmeklēšanas, novērtēšanas un ārstēšanas koncepti; iespējas un efektivitātes pierādījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Fizioterapijas paš-palīdzības stratēģijas (metodes), lai mazinātu/ novērstu veselības riskus, saistībā ar zobārsta profesionālo darbu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Fizioterapija zobārstniecībā – TML un miofasciālais sāpju sindroms (galvas, kakla, sejas un mutes reģioni). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapija zobārstniecībā (ortodontijā) – miofunkcionālie traucējumi (izmeklēšana, novērtēšana, ārstēšana), elpošanas stereotips un orofaciālie miofunkcionālie traucējumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapija zobārstniecībā – specifiski stāvokļi, kombinētas ārstēšanas metodikas un to efektivitātes pierādījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Jaunāko zinātnisko publikāciju lasīšana, atziņu apkopošana un refleksija (saistībā ar klīnisko praksi). Klīnisko gadījumu analīze, integrējot uz pierādījumiem balstītu praksi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – apgūstamo prasmju attīstīšana. Dalība klīnisko gadījumu apspriešanā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Vispārējs priekšstats fizioterapijas pamata konceptos, izmeklēšanas un ārstēšanas stratēģijās, fizioterapijas iespējās dažādu pacientu ārstēšanā, profilaksē un veselības veicināšanā. Studenti raksturo TML disfunkciju un miofasicālo sāpju sindromu galvas, kakla, seja un mutes reģionos – klīnisko nozīmi, fizioterapijas iespējas un efektivitāti. Apraksta miofunkcionālos traucējumus ortodontijas pacientiem, aktualitātes korekcijas iespējās, raksturo miofunkcionālo terapiju (OMT). Raksturo interdisciplinārās sadarbības iespējas un kompleksas ārstēšanas stratēģijas zobārstniecībā, to efektivitāti. Apraksta aktualitātes fizioterapijas pašpalīdzības tehniku pielietošanai, lai novērstu vai mazinātu savas veselības riskus kontekstā ar zobārsta darbu. | ||||||||
Prasmes: | Novērtē TML funkciju, atpazīst disfunkciju un analizē tās cēloņus. Atpazīst miofasciālā sāpju sindroma raksturīgos paternus galvas, kakla, sejas un mutes reģionos un veic attiecīgo muskuļu trigger punktu palpāciju. Atpazīst miofunkcionālo traucējumu esamību vai risku, analizē cēloņus. Lieto miofunkcionālo traucējumu skrīninga instrumentu NOT-S un interpretē tā rezultātus. Plāno atbilstošu kompleksu pacienta ārstēšanu ar interdisciplināru sadarbību. Lieto fizioterapijas pašpalīdzības stratēģijas, lai novērstu/ mazinātu savas veselības riskus, kontekstā ar zobārsta darbu. | ||||||||
Kompetences: | Izvērtē un klīniskajā spriešanas procesā iekļauj galvas, kakla un sejas un mutes reģionu fiziskos funkcionālos traucējumus vai to attīstības risku zobārstniecības pacientiem, veidojot interdisciplināru sadarbību ar fizioterapeitu, lai nodrošinātu atbilstošu un efektīvu ārstēšanas stratēģiju. Izvēlas piemērotas pašpalīdzības stratēģijas, lai mazinātu/ novērstu savas veselības riskus, kontekstā ar zobārsta darbu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | E - studiju materiāli/E - study materials | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Travell, Simons & Simons’ Myofascial Pain and Dysfunction : the trigger point manual, 2019 | ||||||||
2 | Kendall F.P., Kendall E., Creary Mc., Provance P.G. Muscles : Testing and Functions with Posture and Pain. Williams &Wilkins, 2010 | ||||||||
3 | Kisner C., Colby L.A. Therapeutic exercise: foundations and techniques. F.A.Davis Company, 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU elektroniskās datu bāzes |