Pārlekt uz galveno saturu

Reklāmas psiholoģiskie un ētiskie aspekti

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.03.2024 12:00:23
Par studiju kursu
Kursa kods:SBUEK_060LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadībaMērķauditorija:Tirgzinības un reklāma
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Renāte Cāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas28
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas zināšanas mārketinga komunikācijas metodēs, reklāmas vadībā.
Mērķis:
Veidot izpratni par psiholoģijas nozīmi reklāmdarbībā, par iespējamiem efektiem, ko uzņēmējdarbībā var gūt ar reklāmas palīdzību, ievērojot cilvēku uztveres specifiku, sabiedrības un biznesa kultūras īpatnības, socializāciju u.c. aspektus, par psiholoģiskās iedarbības līdzekļiem un motīviem, kuru izmantošana pastiprina reklāmas veidošanas un izplatīšanas efektivitāti, kā arī par reklāmas devēju un veidotāju atbildību sabiedrības priekšā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā. Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību. Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi. Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).Lekcijas1.00auditorija
3Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā. Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika.Lekcijas1.00auditorija
4Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika. Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori. Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā. Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.Lekcijas1.00auditorija
5Psihiskie procesi reklāmā (uzmanība, uztvere, emocijas, domāšana, atmiņa). Reklāmas uztveres nosacījumi. Reklāmas psiholoģiskā efekta veidošanas modeļi (AIDA, AIDMA, 4A’s, ACCA, DAGMAR, DIBABA). Atklātā un slēptā patērētāju vadīšana ar reklāmas palīdzību – sociālie un ētiskie faktori.Lekcijas1.00auditorija
6Reklāmas veidi un līdzekļi, to psiholoģiskās iedarbības galvenie efekti. Reklāmas efektivitātes jēdziens. Reklāmas komunikatīvā efektivitāte. Optimālas reklāmas komunikācijas veidošana.Lekcijas1.00auditorija
7Reklāmas psiholoģisko faktoru izpētes metodes. Kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi reklāmas psiholoģijā. Būtiskākās psiholoģiskās kļūdas mūsdienu reklāmā.Lekcijas1.00auditorija
8Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā. Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi. Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.Lekcijas1.00auditorija
9Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.Nodarbības2.00auditorija
10Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.Nodarbības2.00auditorija
11Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.Nodarbības1.00auditorija
12Reklāma un ētika.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Reklāma kā psiholoģisks process. Starpdisciplinārā pieeja reklāmas psiholoģijai. Reklāmas sociāli psiholoģiskā koncepcija.Lekcijas1.00auditorija
2Cilvēka (patērētāja) vajadzību veidi. Vajadzību vadīšana. Reklāmas loma cilvēku (patērētāju) vajadzību vadīšanā. Mērķauditorijas lēmuma pieņemšanas procesu ietekmēšana ar reklāmas palīdzību. Motivācijas veidošanas principi reklāmā. Racionālie un emocionālie motīvi. Produktam atbilstošie motīvi un to aktivizēšanas aspekti (piem., baiļu faktora izmantošana reklāmā).Lekcijas1.00auditorija
3Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma (iestādes, politiķa u.c.) tēla veidošanā. Reklāmas tēla izveides nosacījumi un loģika.Lekcijas1.00auditorija
4Semiotikas jēdziens. Reklāmas semiotika. Reklāmas verbālie un neverbālie psiholoģiskie faktori. Krāsu, burtveidoku, kompozīcijas, skaņu nozīme reklāmā. Reklāmas ziņojuma izstrādes principi.Lekcijas1.00auditorija
8Blefs, manipulācija un psihotriki reklāmā. Ētikas jēdziens. Ētika reklāmās un reklāmdarbībā. Reklāmas ētikas kodeksi. Ētiskas, godprātīgas un sociāli atbildīgas reklāmas principi.Lekcijas1.00auditorija
9Psiholoģijas nozīme reklāmā. Reklāma kā psiholoģisks process.Nodarbības1.00auditorija
10Reklāmas loma un iespējas uzņēmuma tēla veidošanā. Veiksmīgākie un neveiksmīgākie piemēri.Nodarbības1.00auditorija
11Veiksmīgas un iedarbīgas reklāmas veidošanas principi.Nodarbības1.00auditorija
12Reklāma un ētika.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Līdzdalība lekcijās un semināros, esejas/kopsavilkumi, individuālais darbs – referāts.
Vērtēšanas kritēriji:
Akumulētā atzīme un eksāmens: 1) līdzdalība lekcijās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir noklausījies lekciju) – 20%; 2) līdzdalība semināru nodarbībās (ar savu parakstu students apliecina, ka ir piedalījies seminārā) un uzdoto uzdevumu izpilde (grupu darba prezentācijas) – 15%; 3) astoņas esejas/ kopsavilkumi (katra tēma 3 – 4 lpp., neskaitot titullapu un satura rādītāju (ja tādi tiek veidoti), kā arī izmantotās literatūras sarakstu) – 15%; 4) individuālais referāts (8 – 10 lpp., neskaitot titullapu, satura rādītāju, izmantotās literatūras sarakstu, pielikumus, A4 formātā, Wp 12, Times New Roman, rindstarpa 1,5, rakstlaukuma malas 3 x 2 x 2 x 2 cm) vai radošais projekts – 10%; 5) rakstveida eksāmens – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā iegūst zināšanas par reklāmas ietekmi uz cilvēku, par tās ētiskajiem un psiholoģiskajiem aspektiem.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvērtēt, vai konkrētā reklāma atbilst profesionālās ētikas principiem, kādā mērā tā psiholoģiski iedarbosies uz sabiedrību.
Kompetences:Spēja plānot un organizēt reklāmas pētījumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Shimp, T. A., Andrews, J. C. (2017). Advertising, promotion and other aspects of integrated marketing communication. Mason, OH: Cengage, 752 p.
2Moriarty S., Mitchell N., Wells W. (2012). Advertising & IMC. Principles and Practice. Prentice Hall, 686 p.
3Kelley, L. D., Jugenheimer, D. W. (2015). Advertising account planning: planning and managing an IMC campaign. 3rd Edition. New York: M.E. Sharpe, 252 p.
4Tangeits M. (2011). Reklāmzeme. Pasaules reklāmas vēsture. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 280 lpp.
5Berger A. A. (2013). Dictionary of Advertising and Marketing Concepts. California: Left Coast Press, 143 p.
6Epura M., Eisenstat E., Dinu C. (2014). Semiotics and persuasion in marketing communication. Linguistic and philosophical investigation. Addleton Academic Publishers, vol. 13
7Lester P. M. (2013). Visual Communication: Images with Messages. Boston: Cengage Learning, 448 p.
Papildu literatūra
1Lasmane S. (2012). Komunikācijas ētika. Rīga: LU akadēmiskais apgāds, 304 lpp.
2Jakštiene S., Susniene D., Narbutas V. (2008). The Psychological Impact of Advertising on the Customer Behavior.
3Eighmey J. Blog Psychology of Advertising.
4Safko L. (2010). The social media bible. Tactic, tools and strategies for business success. John Wiley & Sons, 794 p.
5Ciotti G. (2013). The Psychology of Color in Marketing and Branding.