Pārlekt uz galveno saturu

Patērētāju uzvedība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.03.2024 11:48:23
Par studiju kursu
Kursa kods:SBUEK_159LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadībaMērķauditorija:Uzņēmējdarbības vadība; Tirgzinības un reklāma; Vadībzinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Blumfelde-Rutka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas28
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Mikroekonomika, makroekonomika.
Mērķis:
Veidot izpratni patērētāju uzvedības un mārketinga stratēģijas mijiedarbes procesu tirgū, apgūstot patērētāju uzvedības izpētes un analīzes metodoloģiju. Kurss iepazīstina studentus ar patērētāju uzvedības pamatiem, padziļināti apgūstot teorētiskās zināšanas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.Lekcijas2.00auditorija
2Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).Nodarbības1.00auditorija
3Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.Lekcijas1.00auditorija
4Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.Nodarbības1.00auditorija
5Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.Lekcijas1.00auditorija
6Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: produkta pirkšana, produkta patērēšana, alternatīvu novērtēšana pēc pirkuma, atbrīvošanās no produkta, tā iesaiņojuma, atlikumiem. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.Lekcijas1.00auditorija
7Starptautiskā patērētāju diena.Nodarbības1.00auditorija
8Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.Lekcijas1.00auditorija
9Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).Nodarbības2.00auditorija
10Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.Lekcijas1.00auditorija
11Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Patērētāju uzvedības jēdziena būtība un vēsture. Pircēju rīcības faktori – ekonomiskie, sociālie, kultūras, personiskie, psiholoģiskie u.c. Pircēju rīcības faktoru izpēte un analīze.Lekcijas1.00auditorija
2Zinātniskā raksta analīze (saistītu ar patērētāju uzvedību un to ietekmējošiem faktoriem).Nodarbības1.00auditorija
3Pirkšanas lēmuma pieņemšana kā patērētāja problēma. Lēmuma pieņemšanas procesu tipi: paplašināts problēmas risinājums un limitēts problēmas risinājums, sākotnējie un atkārtotie pirkumi, īpaši pircēju rīcības modeļi.Lekcijas1.00auditorija
4Pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte.Nodarbības1.00auditorija
5Pirkšanas lēmuma pieņemšanas posmi: vajadzības apzināšanās, informācijas meklēšana un alternatīvu novērtēšana pirms pirkšanas. Tos ietekmējošie mārketinga faktori.Lekcijas1.00auditorija
8Patērētāju individuālās atšķirības kā uzvedību determinējoši faktori un to pētīšana mārketingā: patērētāju resursi, patērētāju zināšanas, motivācija, attieksme, individualitāte un dzīves stils.Lekcijas1.00auditorija
9Patērētāju paradumi un to atšķirības dažādās valstīs (konkrētu valstu patēriņa paradumu analīze).Nodarbības1.00auditorija
10Apkārtējā vide kā patērētāju uzvedību determinējošu faktoru kopums un to pētīšana mārketingā: sociālā klase, kultūra, personiskā ietekme, ģimene un mājsaimniecība, situācijas faktori.Lekcijas1.00auditorija
11Patstāvīgo (grupu) darbu prezentācijas.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais pētniecisks darbs – integrēts grupu darba prezentācijā. Lekciju tēzes/ esejas, saistīti ar katras lekcijas tematiku. Gatavošanas semināru nodarbībām, zinātniskās literatūras analīze, patērētāju uzvedība, to ietekmējošo faktoru analīze un pirkšanas lēmuma pieņemšanas procesa izpēte. Patstāvīga darba izstrāde par patērētāju uzvedības aktuālajiem tematiem (piemēram, Euromonitor pētījumiem). Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentiem jāiesniedz 7 (PL) lekciju kopsavilkumu (20% no gala vērtējuma), praktisko nodarbību laikā tiks izstrādāti semināru darbi (20% no gala vērtējuma), jāizstrādā ar patērētāju uzvedības aktualitāti saistīts grupu darbs (20% no gala vērtējuma). Eksāmens: 40% Akumulētā atzīme un eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Spēj interpretēt patērētāju uzvedības un mārketinga stratēģijas mijiedarbes procesu tirgū. 2. Spēj klasificēt patērētājus grupās pēc to kopīgajiem uzvedību ietekmējošajiem faktoriem.
Prasmes:1. Spēj analizēt patērētāju uzvedības tendences un integrēt tās uzņēmuma mārketinga aktivitātēs. 2. Spēj analizēt pirkuma lēmuma pieņemšanas procesu un to ietekmējošos faktorus. 3. Spēj paredzēt patērētāju reakciju uz mārketinga aktivitātēm.
Kompetences:1. Spēj sistematizēt patērētāju uzvedību ietekmējošus faktorus. 2. Spēj novērtēt patērētāju paradumus dažādos reģionos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Evans M., Jamal A., Foxall G. Consumer Behaviour. 2nd edition, Wiley Publication, 2012.
2Payne A., Frow P. Strategic Customer Management. Cambridge University Press, 2013.
3Jia Zhao, Fei Xue, Shahnawaz Khan, Saleh F.A. Khatib. Consumer behaviour analysis for business development. 2021.
4Akhunjonov, U., Obrenovic, B. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature. Review. Journal of International Business Research and Marketing. Vol. 2, Issue 6. 2017.
Papildu literatūra
1Schmitt B. The consumer psychology of brands. Journal of Consumer Psychology 22. 2012. 7 – 17.
2Stankevich A. Explaining the Consumer Decision-Making Process: Critical Literature Review. Journal of International Business Research and Marketing. Volume 2, Issue 6, 2017.
3Andrew T. Stephen. The role of digital and social media marketing in consumer behavior: Current Opinion in Psychology special issue on consumer behavior. 2015.
4Remesovschia N. Consumer behaviour approach under the aspect of concept evolution. Journal Economica 2018
5Qazzafi, S. Factors Affecting Consumer Buying Behavior: A Conceptual Study. International Journal for Scientific Research & Development. Vol. 8. 2020.
Citi informācijas avoti
1Journal of Consumer Psychology
2Euromonitor International. 2023. Top Five Digital Consumer Trends in 2023.
3Blumfelde-Rutka, K. "European Green Deal: The Transformation of Consumer Behaviour and Business Marketing Communication as Opportunities to Increase Consumer Involvement in the Sorting of Waste in Latvia". Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 1-2023, pp. 163-176. DOI: 10.33067/SE.1.2023.8. 2023.