Pārlekt uz galveno saturu

Ģimenes socioloģija un politika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:48
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_018LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:SocioloģijaMērķauditorija:Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ritma Rungule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Iepriekš jābūt apgūtam vispārējās socioloģijas kursam, socioloģisko pētījumu metodēm un sociālās politikas pamatkursam.
Mērķis:
Padziļināt un paplašināt zināšanas par ģimenes socioloģijas teorētiskajām un metodoloģiskajām nostādnēm, kā arī veidot padziļinātu izpratni par ģimenes politikas kā sociālās politikas jomas būtību un tās ietekmes aspektiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ģimenes socioloģija kā socioloģijas nozare. Tās rašanās un attīstība. Teorētisko pieeju daudzveidība ģimenes analīzē. Multidisciplinaritāte un starpdisciplinaritāte ģimenes izpētē.Lekcijas1.00auditorija
2Ģimenes perspektīva. Ģimenes jēdziena definēšana. Ģimenes formas un tipi.Lekcijas2.00auditorija
3Ģimenes institūta izmaiņas un to sekas. Procesi un norises ģimenē. Ģimenes attīstības pieeja.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Ģimenes izpētes metodoloģiskie aspekti. Ģimenes privātums un pētniecības ētika. Ģimenes socioloģija kā resurss ģimenes politikas veidošanā.Lekcijas4.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Ģimenes perspektīvas nepieciešamība politikas veidošanā. Ģimenes politikas būtība un ietvērums.Lekcijas1.00auditorija
6Ģimenes politikas kā sociālās politikas jomas rašanās un attīstība.Lekcijas2.00auditorija
7Ģimenes ideoloģija. Ideoloģisko ieviržu priekšrocības un trūkumi. Ģimenes politikas tipi. Ģimenes politikas modeļi atkarībā no valsts atbalsta ģimenēm.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Ģimenes politikas ietekmes aspekti. Ģimenes politikas rezultātu novērtēšana.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Ģimenes politikas loma mūsdienu sabiedrībā un nākotnes attīstības tendences.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa pilnvērtīgā apgūšanā liela loma ir studējošo patstāvīgajam darbam, tas organizēts šādi: 1) gatavošanās aktīvai līdzdalībai nodarbībās atbilstoši aplūkojamajam tematam – literatūras lasīšana, konspektēšana, jautājumu identificēšana; 2) studiju kursa apguves laikā jāuzraksta argumentētā eseja par pasniedzēja uzdotu tematu, atbilstīgi argumentētās esejas kā izklāsta formas rakstīšanas vispārpieņemtajiem noteikumiem; 3) atbilstīgi nodarbību grafikam jāsagatavo analītisks pārskats par līdzšinējiem pētījumiem ģimenes jomā Latvijā; 4) līdz eksāmenam jāizstrādā un jāiesniedz referāts par kādas valsts ģimenes politiku salīdzinājumā ar ģimenes politiku Latvijā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Nodarbību apmeklējums – 10%; 2) Argumentētā eseja par pasniedzēja uzdotu tematu – 20%; 3) Analītisks pārskats par līdzšinējiem pētījumiem Latvijā ģimenes jomā – 20%; 4) Referāts par kādas valsts ģimenes politiku salīdzinājumā ar Latviju – 20%; 5) Eksāmens – 30%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzina ģimenes jēdziena definēšanas pieejas, ģimenes izpētes teorētiskās un metodoloģiskās pieejas, paradigmas un perspektīvas; ir priekšstats par to, kā šīs idejas var tikt pielietotas kā praktiski instrumenti ģimenes izpētē un problēmu analīzē; padziļinātas zināšanas un izpratne par ģimenes politikas nepieciešamību, būtību un ietvērumu.
Prasmes:Studiju kursa gaitā tiek attīstītas un pilnveidotas prasmes ģimenes politikas tipu un modeļu identificēšanā, analizēšanā un alternatīvu izvērtēšanā; kurss sekmē prasmes un iemaņas ģimenes politikas ietekmes aspektu noteikšanā un politikas rezultātu novērtēšanā.
Kompetences:Studējošie spēj argumentēti analizēt ģimenes pārmaiņu norises kopsakarā ar ģimenes politiku un tās attīstības iespējām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bernardes J. (1997) Family Studies: an Introduction. Routledge.
2Bogenschneider, K. (2006). Family Policy Matters: How Policy Making Affects Families and what Professionals can Do (2nd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum.
3Demo D.H., Allen K.R., Fine M.A. (1999) Handbook of Family Diversity. Oxford University Press
4Zimmerman S. (2001) Family Policy: Constructed Solutions to Family Problems. Sage.
Papildu literatūra
1Bengtson V.L. (2005) Sourcebook of Family Theory &Research. Sage
2Edwards R. (2008) Researching Families andCommunities: Social and Generational Change. Routledge.
3Gauthier A. (1998) The State and The Family: a Comparative Analysis of Family Policies in Industrialized Countries. Oxford: Clarendon Press.
4Newman D.M., Grauerholz L. (2002) Sociology of Families. Pine Forge Press.
5White M.J., Klein M.D. (2008) Family Theories. Sage.
Citi informācijas avoti
1Comparative Family Policy Database. Pieejams: http://www.demogr.mpg.de/cgi-bin/databases/fampoldb/index.p…
2Resursi no Family Policy Center mājaslapas. Pieejams: http://www.familypolicycenter.org/