.
Nabadzība, sociālā atstumtība un labklājības politika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_056 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Signe Dobelniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Salīdzinošā sociālā politika. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināti raksturot galvenās teorētiskās nostādnes attiecībā uz nabadzību un sociālo atstumtību, sniegt izpratni par šo fenomenu specifiku, dimensijām, pielietojumu reālpolitikās un labklājības politiku kā nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas un novēršanas instrumentu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nabadzības teorētiskā interpretācija: individuālie un strukturālie skaidrojumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nabadzības teorētiskā interpretācija: nabadzības kultūras un kultūrdeprivācijas teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Nabadzības mērīšana. Nabadzības definīciju un robežu izvērtējums Latvijas kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālās atstumtības jēdziena vēsturiskais pamats un veidošanās, nabadzība un sociālā atstumtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālās atstumtības definīcijas un dimensijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Eiropas Savienības sociālā dimensija. Sociālā atklātās koordinācijas metode. Sociālā iekļaušana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Sociālā atstumtība un sociālās iekļaušanas politikas sociālās ietekmes izvērtējums Latvijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālās atstumtības raksturojums ES un dalībvalstīs. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālās atstumtības mērīšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Sociālās atstumtības riska grupas, aktuālās problēmas un to risinājumi ES dalībvalstīs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sociālā atstumtība un labklājības valstu modeļi, labklājības politika. Sociālās atstumtības teorētiskās paradigmas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Krīze un sociālā atstumtība. Sociālās iekļaušanas politikas nākotne Eiropas Savienībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Sagatavoto referātu prezentēšana un diskusijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | obligātās literatūras apguve, līdzdalība semināros, praktiskie darbi un referāta izstrāde | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | semināri/praktiskie darbi – 40%, referāts – 60%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | par galvenajām teorētiskajām pieejām nabadzības un sociālās atstumtības izpratnē. | ||||||||
Prasmes: | identificēt un pielietot praksē svarīgākās teorijas un jēdzienus, spēju izvērtēt būtiskās problēmas un pielietot savas zināšanas attiecībā uz galvenajiem politikas jautājumiem. Studenti pilnveidos kritiskās domāšanas prasmes, attīstīs patstāvīgā darba un grupu darba prasmes. | ||||||||
Kompetences: | veikt nabadzības un sociālās atstumtības problēmu izvērtējumu atbilstoši zinātniskās analīzes nosacījumiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ferera M., "The European Welfare State. Golden Achievments, Silver Prospects", URGE Working Paper 4/2007 | ||||||||
2 | Gordon D. and Townsend P. (eds.) Bredline Europe. The Measurement of Poverty. The Polity Press, 2000. | ||||||||
3 | Hacker, B. (2009) ‘Hybridization instead of Clustering: Transformation Processes of Welfare Policies in Central and Eastern Europe’, Social Policy & Administration, 43(2), 152-169. | ||||||||
4 | Lāce T., "Sociālā atstumtība Latvijā. Situācijas raksturojums un politikas analīze", Rīga, Zinātne, 2012. | ||||||||
5 | Levitas R., "The Inclusive Society? Social Exclusion and New Labour", 2nd ed., Palgrave Macmillan, 2005 | ||||||||
6 | Sen A. "Social Exclusion: Concept, Application, and Scrutinity", Social Development Papers No. 1, Office of Environment and Social Development Asian Development Bank, June 2000 | ||||||||
7 | Vandenbroucke F., "Europe: The Social Challenge. Defining the Union’s Social Objective is a Necessity rather than a Luxury", European Social Observatory, OSE Opinion Paper No. 11– July 2012 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Esping Andersen G., Myles J. "The Welfare State and Redistribution", available at: http://dcpis.upf.edu/~gosta-esping-andersen/articles.htm | ||||||||
2 | Vignon J., Cantillon B.,"Is there a Time for Social Europe?" Looking beyond the Lisbon Strategy Paradigm", European Social Observatory, OSE Opinion Paper No. 9 – July 2012 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eurostat dati | ||||||||
2 | Eurobarometer pētījumi | ||||||||
3 | SocialExclusioninEurope. 2000 | ||||||||
4 | Statistikas gadagrāmatas un statistikas krājumi |