.
Sociālā nevienlīdzība un stratifikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_090 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ritma Rungule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt sociālās nevienlīdzības un stratifikācijas teorētiskās pieejas un pētniecības metodes, saistot tās ar sociālpolitiskajām pārmaiņām Latvijas sabiedrībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Nevienlīdzība un stratifikācija. Stratifikācijas sistēmas, galvenie jēdzieni. Šķiru nevienlīdzības teorijas, marksisma teoriju attīstība. Kapitālisma attīstība un izmaiņas sabiedrībā: M.Vēbers, R.Dārendorfs, A.Gidenss. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Diskusija: Vai šķiras mūsdienās ir mirušas? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Šķiras mūsdienās. Mūsdienu stratifikācijas teorijas. Šķiriskās struktūras un šķiriskās apziņas pētīšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Sociālā mobilitāte: teorētiskās pieejas un pētījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Padomju sabiedrība. Stratifikācijas tendences tranzītsabiedrībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Nevienlīdzība, modernitāte un globalizācija: kompleksā pieeja. Nevienlīdzības jomas: ekonomika, politika, vardarbība, pilsoniskā sabiedrība. Izglītība. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Stereotipi, aizspriedumi, diskriminācija. Nevienlīdzības izpausmes Latvijas sabiedrībā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Nevienlīdzības režīmi un sociālekonomiskās krīzes ietekme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Nevienlīdzības režīmi Latvijā: šķira, dzimums, etnicitāte, invaliditāte, vecums, seksuālā orientācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Jaunākās un alternatīvās pieejas sabiedrības stratifikācijai. Sociālās nevienlīdzības saistība ar sabiedrības dzīves kvalitāti un labklājību. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
11 | Sociālā poolittika un nevienlīdzības mazināšana: iespējas un problēmas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | kopsavilkums, eseja, literatūras apskats, referāts, prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Zināšanu pārbaude: rakstisks eksāmens, vērtēšana: patstāvīgie darbi un semināri 50%, eksāmens 50% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | zina un saprot sociālās nevienlīdzības un stratifikācijas teorētiskās pieejas un pētniecības metodes, zina sociālās nevienlīdzības un stratifikācijas pārmaiņu tendences. | ||||||||
Prasmes: | prot argumentēti analizēt sociālās nevienlīdzības izpausmes un stratifikācijas tendences mūsdienu sabiedrībā, balstoties uz teorētisko literatūru un pētījumu datiem. | ||||||||
Kompetences: | analītiska pieeja sociālās nevienlīdzības un stratifikācijas problēmām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Clark T.N., Lipset S.M. Are Social Classes Dying? – International Sociology, Vol.6. No. 4, 1991, p. 397-410. | ||||||||
2 | Dahrendorf R. On the Origin of Inequality among Men. http://www.faculty.fairfield.edu/dcrawford/dahrendorf.pdf | ||||||||
3 | Davis K., W.E.Moore. Some Principles of Stratification with Response by Melvin Tumin. - Seeing Ourselves: Classic, Contemporary, and Cross-Cultural Readings in Sociology, 7th ed., p. 215 - 222. | ||||||||
4 | Domanski H. On the Verge of Convergence. Social Stratification in Eastern Europe. Central European University Press, 2000. | ||||||||
5 | Grusky D.B. Social Stratification: Class, Race, and Gender in Sociological Perspective., 1994. | ||||||||
6 | Mūrnieks Ē. Sabiedrības sociāli ekonomiskā stratifikācija. RTU, Rīga, 2000. | ||||||||
7 | Outhwaite W., Ray L. Social Theory of Post Communism. Blackwell Publishing, 2005. | ||||||||
8 | Rose D., Harrison E. The European Socio-economic Classification: a New Social Class Shema for Comparation European Research. – European Societies 9 (3), 2007, p. 459-490. | ||||||||
9 | Schuerkens U. (ed.) Globalization and Transformations of Inequality. Routledge, 2010. | ||||||||
10 | Standing G. The Precariat. Bloomsbury, 2011 | ||||||||
11 | Walby,S. Globalization and Inequalities: Complexity and Contested Modernities London: Sage.2009. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bards A., Sēderkvists J. Netokrātija. Jumava, 2005 | ||||||||
2 | Florida R. The Rise of the Creative Class: And How it's Transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life. 2003 | ||||||||
3 | Восленский М. Номенклатура. М: Захаров, 2005. |