.
Fiziskās aktivitātes pie veselības traucējumiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.01.2023 15:37:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_025 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maruta Hoferte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sporta un uztura katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psiholoģija, veselības sporta pamati, fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīties ar fizisko aktivitāšu nozīmi daudzu slimību risku samazināšanā, fiziskās veselības nostiprināšanā, primārajā un sekundārajā slimību profilaksē, organisma funkcionālo spēju uzlabošanā pie hroniskām slimībām un to izraisītiem funkcionāliem traucējumiem, kā arī dzīves kvalitātes uzlabošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizisko aktivitāšu nozīme dažādu slimību primārajā un sekundārajā profilaksē.Sirds slimību riska faktori, dzīvesveida maiņas ieteikumi. Fizisko aktivitāšu ieteikumi pie sirds un asinsvadu slimībām: pēc miokarda infarkta, pie hipertonijas, hipotonijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas sistēmas raksturojums: elpošanas stereotips, ventilācijas traucējumu veidi, dažādas elpošanas tehnikas plaušu funkcionālo stāvokļu uzlabošanā. Vingrinājumu veidi un ieteicamās fiziskās aktivitātes pie elpošnas slimīb | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Locītavu slimības: defomējošs osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, spondoiloartropātijas: simptomi. Fizisko vingrinājumu nozīme locītavu funfcionālā stāvikļa tajunošnā un saglabāšnā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes. Aptaukošanās, cukura diabēts | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Gremošanas orgānu slimības. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. Muskuļu un skeleta sāpes, muguras sāpes, miofasciāls sāpes. Cēloņi, profilakse un ieteicamie vingrinājumi. Ergonoijas principi pie muguras sāpēm. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | 6-minūšu iešanas tests funkcionālo speju noteikšanā, sirds slimību rieka faktoru noteikšana un analīze. Slodzes dozēšanas principu apguve kardiāliem pacientiem | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Elpošnas tehniku apgūšana, elpošanas stereotipa un plaušu funkcionālā stāvokļa novērtēšana, vingrojumu programmu sastādīšana pacientiem ar elpošanasslimībām | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Kustību apjoma locītavās novērtēšana. Dažādu vingrinājumu tehniku pielietošan kustību uzlabošanā locītavās. Ķermeņa masas indeksa noteikšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | Vingrinājumi pie cukura diabēta, muguras sāpju gadījumā. Ergonomijas pozu apmācība. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizisko aktivitāšu nozīme dažādu slimību primārajā un sekundārajā profilaksē.Sirds slimību riska faktori, dzīvesveida maiņas ieteikumi. Fizisko aktivitāšu ieteikumi pie sirds un asinsvadu slimībām: pēc miokarda infarkta, pie hipertonijas, hipotonijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elpošanas sistēmas raksturojums: elpošanas stereotips, ventilācijas traucējumu veidi, dažādas elpošanas tehnikas plaušu funkcionālo stāvokļu uzlabošanā. Vingrinājumu veidi un ieteicamās fiziskās aktivitātes pie elpošnas slimīb | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Locītavu slimības: defomējošs osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, spondoiloartropātijas: simptomi. Fizisko vingrinājumu nozīme locītavu funfcionālā stāvikļa tajunošnā un saglabāšnā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes. Aptaukošanās, cukura diabēts | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Gremošanas orgānu slimības. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. Muskuļu un skeleta sāpes, muguras sāpes, miofasciāls sāpes. Cēloņi, profilakse un ieteicamie vingrinājumi. Ergonoijas principi pie muguras sāpēm. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | 6-minūšu iešanas tests funkcionālo speju noteikšanā, sirds slimību rieka faktoru noteikšana un analīze. Slodzes dozēšanas principu apguve kardiāliem pacientiem | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Elpošnas tehniku apgūšana, elpošanas stereotipa un plaušu funkcionālā stāvokļa novērtēšana, vingrojumu programmu sastādīšana pacientiem ar elpošanasslimībām | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kustību apjoma locītavās novērtēšana. Dažādu vingrinājumu tehniku pielietošan kustību uzlabošanā locītavās. Ķermeņa masas indeksa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Vingrinājumi pie cukura diabēta, muguras sāpju gadījumā. Ergonomijas pozu apmācība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Vingrojumu programmas sastādīšana, prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Piedalīšanās semināru diskusijās un gadījumu analīzē (10%), grupas prezentācija (vienā grupā apvienojas studenti ar radniecīgām pētniecības interesēm) (20%), vingrojumu programmas sastādīšana (20%), mutisks eksāmens (50%). Students spēj teorētiski pamatot, nosaukt un izstāstīt par izvēlēto tēmu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studenti spēs - nosaukt un raksturot biežāko sastopamo slimību riska faktorus, - atpazīt /klasificēt slimību simptomus, - izstāstīt, kā mazināt ietekmējamos sirds slimību risku faktorus, - nosaukt un raksturot ieteicamās fiziskās aktivitātes slimību profilaksē, - izskaidrot slodzes dozēšanas principus atkarībā no funkcionālajām spējām, - pamatot fizisko vingrinājumu pielietošanu pie veselības problēmām. | ||||||||
Prasmes: | Kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: - novērtēt klientu veselības un funkcionālo stāvokli, - sastādīt vingrinājumu programmas un izvēlēties adekvātu fizisko slodzi cilvēkiem ar veselības problēmām, - novērtēt sirds slimību riska faktorus, - noteikt ķermeņa masas indeksu, - izmērīt plaušu funkcionālos rādītājus: vitālo kapacitāti, krūšu kurvja ekskursijas, elpošanas tipu, - noteikt slodzes izturību ar 6 minūšu iešanas testu, - aprēķināt trenējošo pulsu, izmantojot Karvonena formulu, - analizēt atjaunošanās reakcijas pēc slodzes, - ieteikt klientiem nepieciešamās fiziskās aktivitātes veselības uzlabošanā. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās prasmes un kompetences ļaus orientēties slimību izraisošos riska faktoros, analizēt riska faktoru ietekmi uz veselību, izmantojot zināšanas par biežāk sastopamajām saslimšanām, ievērot treniņu principus un pielietot slimību profilaksē un iedzīvotāju izglītošanā par fizisku aktivitāšu nozīmi veselības veicināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bushman, B. A., & American College of Sports, ACSM's Complete Guide to Fitness & Health / Barbara Bushman, editor. Champaign, IL : Human Kinetics, E-grāmata. EBSCO. 2nd.ed., 2017. | ||||||||
2 | Coulson, M. The Complete Guide to Pregnancy and Fitness / Morc Coulson and Sarah Bolitho. London : Bloomsbury, 2012. | ||||||||
3 | EuropeActive. EuropeActive's essentials for fitness instructors / EuropeActive. Rita Sanchos Rocha, Thomas Rieger, Alfonso Jimenez, editors. Champaign, IL : Human Kinetics. Fitness. Capstone Press, 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | M.B.Mellion, M.Putukian, C.C.Madden. Netter's Sports Medicine. Hanley&Belfus/Philadelphia, 2021. | ||||||||
2 | Clinical Exercise Baker PRA, Francis DP,et.al. Community wide interventions for increasing physical activity (Review). The Cochrane Library. 2011, Issue 4 | ||||||||
3 | J.K.Ehrman, P.M.Gordon, P.S.Visich, S.J.Keteyian. Clinical exercise physiology / Jonathan K. Ehrman ... [et al.], editors., 2nd. Ed., Physiology, Human. Kinetics, 2009. | ||||||||
4 | Griffin J.C. Client-Centered Exercise Prescription. Human Kinetics, 2006. | ||||||||
5 | Griffin J.C., B.H.Marcus B.M. Motivating People to Be Physically Active. Human Kinetics, 2009. | ||||||||
6 | ACSM’s Guide to Exercise and Cancer Survivorship, 2012. | ||||||||
7 | Walter R.Frontera, David M.Slavik, David. "Exercise in Rehabilitation Medicine”. Human Kinetics, 2006. | ||||||||
8 | Bouchard, Claude. ‘’Physical Activity and Health’’. 2012. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Richards J., Hillsdon M., Thorogood M., Foster C. Face-to-face interventions for promoting physical activity (Review). The Cochrane Library, 2013, Issue 9 |